داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص جوانه شبدر

جوانه شبدر در واقع همان دانۀ گیاه شبدر است که به تازگی سبز شده و جوانه زده است. جالب است بدانید که در سراسر جهان از گیاه شبدر (نام علمی: Trifolium) بیش از ۳۰۰ نوع مختلف وجود دارد. وقتی دانه‌های شبدر جوانه می‌زنند، در این وضعیت حاوی برخی از مواد مغذی هستند که می‌توانند برای بهبود سلامتی ما مفید باشند. جوانه‌های شبدر در دسترس بوده و در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شوند. می‌توانید آنها را به عنوان یک خوراکی سالم مصرف کرده و یا به ساندویچ یا سالادتان اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شوند. در ادامه به بررسی خواص جوانه شبدر می‌پردازیم.

ارزش غذایی جوانه شبدر

به گزارش گیاه یاب به نقل از «ارگانیک‌فکتس» مواد مغذی در این جوانه‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای متراکم است. زیرا هر دانه‌ای حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل یک گیاه کامل میباشد. از ترکیبات جوانه شبدر می‌توان به آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم اشاره کرد. همچنین این جوانه‌ها حاوی ویتامین‌های A، C، B و K می‌باشند. مهم‌ترین چیز دربارۀ این جوانه‌ها، بالا بودن میزان پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌های خاص موجود در آنهاست که می‌توانند تاثیر گسترده‌‌ای بر سلامت بدن ما داشته باشند.

خواص جوانه شبدر

بهترین خواص جوانه شبدر، قدرت آن در سم‌زدایی بدن، پیشگیری از برخی سرطان‌ها، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و افزایش گردش خون در بدن است.

سم‌زدایی بدن

تحقیقات نشان می‌دهند که جوانه‌های شبدر این توانایی را دارند تا عملکرد کبد را بهبود بخشیده و به تصفیۀ بهتر خون کمک کنند. این خاصیت باعث می‌شود تا فشار کمتری بر سیستم گردش خون و سیستم ایمنی بدن وارد شود.

پیشگیری از سرطان

تعدادی از آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر فیتوکمیکال‌ها (مواد شیمیایی گیاهی) و ایزوفلاون‌ها در جوانه شبدر یافت می‌شوند که به طور مستقیم با کاهش تشکیل سلول‌های سرطانی و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، که به کُند کردن سرعت گسترش سرطان کمک می‌کند، پیوند خورده‌اند.

افزایش گردش خون

یک وعده از جوانه‌های شبدر تقریبا ۵ درصد از نیاز روزانۀ انسان به آهن را تأمین می‌کند. اگرچه شاید ۵ درصد چندان چشمگیر نباشد، اما اطمینان حاصل کردن از اینکه می‌توانید با مصرف جوانه شبدر، مقادیر کمی از آهن را در هر وعدۀ غذایی خود دریافت کنید، بهترین روش برای جلوگیری کردن از کمبود آهن و کم‌خونی است.

کاهش وزن

از آنجایی که میزان کالری جوانه‌های شبدر کم است و همچنین هیچ نوع چربی یا کلسترولی در آنها وجود ندارد، این سبزی‌های دوست‌داشتنی می‌توانند به شما در روند کاهش وزن کمک چشمگیری کنند. بالا بودن سطوح فیبر و پروتئین این جوانه‌ها باعث می‌شود تا زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و از پرخوری‌ و خوردن‌های غیرضروری جلوگیری کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *