داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

آشنایی با خواص گیاه مخلصه یا بابونه‌ گاوی

متخصصین باور دارند گیاهانی که با شرایط شدید مانند خشکسالی، ارتفاع بالا، گرما یا سرما سازگاری دارند، بیشترین خواص درمانی را در خود جای داده‌اند. زیرا این خواص در واقع همان ترکیباتی هستند که باعث می‌شوند تا این گیاهان در شرایط دشوار و  سخت نجات پیدا کنند. مخلصه یا بابونه‌ گاوی یکی از همین گیاهان است که می‌تواند در شرایط گرما و با مقدار آب کم رشد کند. این گیاه حاوی خواص ضد درد بوده و می‌تواند به کاهش دردهای ناشی از عارضه‌هایی مثل میگرن و آرتریت کمک کند. این گیاه همچنین در کاهش التهاب و تحریک هضم موثر بوده و یک ضد اسپاسم محسوب میشود که برای کاهش گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی موثر است.

خواص درمانی مخلصه

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» مخلصه یک درمانگر محبوب برای سردردهای میگرنی است، این سردردها بسیار آزاردهنده بوده و آنقدر مشقت‌بار هستند که در آنها با فرو کردن یک چاقو در چشم مقایسه میشوند. به طور کلی مخلصه میتواند بعنوان یک داروی موثر برای رفع درد عمل کند.

درمان تب

مخلصه هزاران سال است که بعنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری باور دارند که اسم این گیاه (به انگلیسی: Feverfew) ریشه در خاصیتش در درمان تب (Fever) دارد.

تسکین سردرد و میگرن

اگر مخلصه را به طور منظم و مرتب بعنوان یک عامل پیشگیرانه مصرف کنید، میتواند تاثیر چشمگیری در مبارزه با میگرن داشته باشد. اما اگر این گیاه را همانند مسکن‌ها و داروهای دیگه فقط هنگام مواجه با درد مصرف کنید، تاثیر چندانی نخواهد داشت. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف منظم این گیاه می‌تواند از شیوع و گسترش میگرن جلوگیری کرده و همچنین استفاده‌ی پیشگیرانه از آن می‌تواند برای کاهش شدت سردردها در افرادی که از سردرد‌های مزمن رنج می‌برند مفید باشد.

تسکین درد نوروپاتی

نوروپاتی یک اصطلاح کلی و عمومی است که برای توصیف اختلالات سیستم عصبی که با درد، ضعف و بی‌حسی همراه هستند به کار می‌رود. این مشکلات می‌توانند از عوارض جانبی شیمی‌درمانی باشند. دانشمندان دریافته‌اند که استفاده از عصاره‌ی گل‌های مخلصه می‌تواند به کاهش درد مربوط به عصب کمک کند.

درمانگر اگزما (درماتیت)

درماتیت یا اگزما اصطلاحی است که برای نوعی از عارضه‌ی پوستی که با التهاب همراه است استفاده میشود. تحقیقات اولیه نشان داده‌اند که مخلصه برای درمان اگزما مفید است. این خاصیت احتمالا به قدرت ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و کاهش دهنده‌ی التهاب در این گیاه مربوط می‌شود.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *