سلامتینکات سلامتی

مکمل های ضروری نوزادان

امروزه مکمل های فراوانی در بازار موجود است که حاوی انواع ویتامین ها و ریز مغذی هاست و البته تبلیغات بی رویه در کنارشان نقش آنها را در افزایش بهره هوشی، وزن و قد کودکان پررنگ تر می کند و در بسیاری از این تبلیغات چنان القا می شود که مصرف نکردن این مکمل ها تاثیرات منفی بسیار زیادی بر سلامتی و رشد کودکان دارد. اما باید توجه داشت که از مزایای شیر مادر، حاوی بودن تمامی ویتامین ها و ریز مغذی های مورد نیاز کودک شماست. فقط ۳ ریز مغذی را باید به تغذیه شیرخوار اضافه کنیم تا تغذیه او کامل شود:

 مکمل ویتامین D

از پایان هفته دوم تا پایان ۲ سالگي این مکمل ضرورت پیدا می کند و تا این زمان کودک از ذخایر جنینی خود استفاده می کند.

 مکمل ویتامین A

دادن قطره مولتی ویتامین یا آ + د از ۱۵ روزگی نوزاد شروع شده و روزانه ۲۰ قطره آ + د یا ۲۵ قطره مولتی ویتامین تا پایان دو سالگی به کودک داده می شود.

هردوی این ترکیبات در قطره های ویتامین A+D یا مولتی ویتامین های داخلی هم به مقدار کافی وجود دارد ( ۱۵۰۰ واحد ویتامین A و ۴۰۰ واحد ویتامین D).

مکمل آهن

کودکانی که بعد از ۹ ماه دوران جنینی با وزن حداقل ۳ کیلوگرم به دنیا می‌آیند، تا ۵ – ۶ ماه بعد از تولد ذخیره آهن دارند.

طبق گزارشات بیشترین عامل کم‌خونی کودکان زیر ۲ سال کمبود آهن است، چرا که ذخیره آهن کودک کافی نیست و البته شیر مادر هم تکافوی آهن مورد نیاز کودک را نمی دهد. به همین دلیل دادن قطره آهن از پایان ۶ ماهگی و یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی کودک تا پایان ۲۴ ماهگی در کودکانی که با شیر مادر و یا شیر مصنوعی تغذیه می شوند، به میزان روزانه حداکثر ۱۵ قطره آهن در روز توصیه می شود.

 قطره آهن

کودکان نارس باید زودتر از ۶ ماهگی قطره آهن مصرف کنند، زیرا دوران جنینی را کامل نگذرانده‌ اند در نتیجه ذخیره آهن کافی ندارند. به محض اینکه وزن آنها به ۲ برابر زمان تولد رسید، مصرف قطره آهن شروع می‌شود.

اگر کودک به دلیل سوءتغذیه دچار کم‌خونی شده باشد، علاوه بر آهن به پروتئین و ویتامین هم نیاز دارد که برای جبران آن باید روزانه ۲۵ قطره مولتی‌ویتامین مصرف کند.

یکی از مشکلات استفاده از قطره آهن تیره کردن دندان های شیرخواران است که البته با توجه به فواید بسیار زیاد قطره آهن مشکل مهمی به حساب نمی آید و نباید مادران به دلیل وجود این مشکل از مصرف آن امتناع کنند.
اما برای جلوگیری از این اتفاق بعد از دادن قطره آهن به کودک، مقداری آب جوشیده خنک به او بدهید سپس با یک دستمال کاملا تمیز پارچه ای، دندان های او را به آرامی پاک کنید تا از تاثیر آهن بر روی دندان ها و سیاه شدن آنها جلوگیری شود.

 قطره آهن خوراکی

 بسیاری از والدین تصور می کنند قطره آهن خارجی موثرتر است، ولی طبق تحقیقات دقیق علمی صورت گرفته در کشور، بیشتر مولتی ویتامین ها و قطره های حاوی آهن وارداتی دارای مقدار کافی آهن، ویتامین D و ویتامین A مورد نیاز کودک شما نیستند.از طرفی لازم است بدانید که استفاده بی رویه از مولتی ویتامین ها و یا استفاده هم زمان از چند نوع از این قطره های حاوی ویتامین ها و ریز مغذی ها می تواند کاملا آسیب رسان باشد.

باید بدانید قطره مولتی ویتامین یا AD هر دو یکسان هستند و برحسب تمایل کودک باید یکی از اینها به کودک داده شود. نمی توانید از هر دوی اینها استفاده کنید.

 

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *