تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

نقطه چربی سوزی چیست و آیا اهمیت دارد؟

چربی سوزی برای افراد زیادی اولویت است، اما تصورات اشتباه زیادی درباره چگونگی بیشترین میزان چربی سوزی در زمان ورزش وجود دارد. بله نقطه چربی سوزی وجود دارد اما اشتباه تفسیر شده است. نقطه چربی سوزی یعنی زمانی که برای زمان طولانی تر با شدت کم تمرین می کنید، در شدت های بالاتر به جای گلیکوژن چربی می سوزانید. برای توضیح بهتر، بدنتان در زمان ورزش از دو منبع انرژی استفاده می کند: چربی و گلیکوژن. گلیکوژن کربوهیدرات ها را در عضلات و کبد ذخیره می کند. بله درست است، بدنتان در ورزش های کم شدت از چربی استفاده می کند اما به هر حال کالری را با سرعت کمتری می سوزانید. اگر بخواهید وزنی کم کنید که مشهود باشد باید کل روز پیاده روی کنید تا کالری مورد نیاز را بسوزانید. در نهایت، ورزش کردن در نقطه چربی سوزی روش مناسبی برای کم کردن وزن نیست.

چون تمرین کردن با شدت های مختلف نتایج مختلفی بر روی بدن دارد، به تمرین در نقاط تمرینی مختلف نگاهی می کنیم.

نقطه گرم کردن:

تمرین خود را با گرم کردن شروع کنید. اگر می خواهید بدوید با پیاده روی یا پریدن شروع کنید. اگر تمرین HIIT با پلی متریک انجام می دهید، می توانید با چند پرش ساده، اسکوات، یا حرکات وزن بدن شروع کنید.

چگونه است: نقطه گرم کردن اهمیت دارد. در این نقطه سیستم قلبی-عروقی را آماده می کنید تا در راستای مفاصل و بافت همبند برای تمرین سختتر آماده شود. هر کاری که بکنید، هیچ وقت گرم کردن را فراموش نکنید.

مزایا: مخصوصا با افزایش سن، گرم کردن بخش ضروری آماده کردن بدن و قلبتان برای تمرین است. نقطه گرم کردن:

مفاصل را محرک می کند.

عضلات را فعال و آماده می کند.

مانع از آسیب در زمان تمرین می شود.

باعث گردش خون بهتر می شود.

از لحاظ ذهنی شما را برای تمرین آماده می کند.

نقطه چربی سوزی

دقیقا بعد از گرم کردن، نقطه دو یا نقطه چربی سوزی وجود دارد. در این نقطه پایین ترین میزان ضربان قلبتان در تمام نقاط تمرین را دارید، این نقطه برای چربی سوزی عالی است اما همانطور که قبلا گفتم، بهترین روش چربی سوزی نیست.

چگونه است: در نقطه چربی سوزی، به راحتی کار می کنید. ممکن است کمی عرق کنید و سختر از معمول نفس بکشید، اما احساس می کنید به مدت طولانی می توانید این تمرین را ادامه دهید. پیاده روی با سگ یا حتی تمرینات سبک با حالت یکنواخت بر روی دستگاههای هوازی این حالت را دارند. می توانید کمی از طریق بینی و کمی از طریق دهان نفس بکشید. هنگامی که در نقطه چربی سوزی هستید می توانید در حین تمرین صحبت نیز بکنید.

مزایا: چون در این نقطه کاملا احساس خوبی دارید، می توانید مدتی دراین حالت درنگ کنید. یعنی به مدت طولانی چربی سوزی کنید. با این حال، این نقطه برای به وجود آوردن تفاوت محسوسی در وزنتان مناسب نیست و چربی سوزی بعد از ورزش نخواهید داشت. اشتباه برداشت نکنید، برای مبتدیان این نقطه عالی است. اما این که نقطه چربی سوزی بهترین نقطه برای چربی سوزی است غلط است.

نقطه هوازی

چگونه است: نقطه بعدی تمرینتان نقطه هوازی است، گاهی نقطه ۳ نامیده می شود. در این نقطه معمولا انقدر سخت تمرین می کنید که از طریق دهان نفس می کشید و سختی راحت نامیده می شود. می توانید در این نقطه صحبت کنید اما با کلمات و عبارات کوتاه. یک جمله کامل را نمی توانید ادا کنید.

مزایا: کالری که در نقطه هوازی می سوزد نسبت یکسانی از ذخایر قند خون و چربی است. کمی از هر کدام می سوزانید. در مجموع کالری بیشتری می سوزانید نه اینکه درصد بیشتری چربی بسوزانید. به علاوه، تمرین در نقطه هوازی واقعا ضربان قلب را بالا می برد، بنابراین برای سلامت قلب خوب است.

نقطه بی هوازی

گذر از آستانه بی هوازی چگونه است: این نقطه به ۴ یا ۵ معروف است. هنگامی که در این نقطه هستید نفس نفس می زنید، نفستان می گیرد، نمی توانید صحبت کنید و ضربان قلبتان به اوج می رسد.هم چون نهایت سرعت است. غیرممکن است زمان زیادی را بتوانید در این حالت باشید- معمولا کمتر از یک دقیقه. در اینجا معمولا ۲۰ تا ۳۰ ثانیه می گذرانید.

مزایا: تنها نکته منفی نقطه بی هوازی، زمان محدود برای آن است. ۳۰ ثانیه برای یک تمرین زیاد نیست. اگرچه، هدف این نقطه این نیست. از این نقطه در تمرینات متناوب استفاده می کنید و مزایای آن بسیار زیاد است. چندین تناوب کوتاه مدت غیرهوازی می تواند بیشتر از هر چیز دیگر سطح تناسب اندامتان را تغییر دهد. تناوب بی هوازی منطقه چربی سوزی و هوازی را بزرگتر می کند و در یک زمان مشخص کالری بیشتری می سوزاند. در این حالت، تاثیر بعد از چربی سوزی اتفاق می افتد. یعنی بعد از یک تمرین پر شدت سخت با ضربان قلب بالاتر ، بدنتان نسبت به تمرینات کم شدت، با سرعت یکنواخت، هم چون پیاده روی و لی لی کالری بیشتری می سوزاند.

بهترین راه چربی سوزی چیست؟

بهترین نقطه برای تمرین چیست؟ دقیقا مثل حالتی که تمرین دادن تمام عضلات باعث بالانس  و بدن متعادلی می شود، تمرین کردن در نقاط تمرینی متفاوت سطح متعادل تری از تناسب اندام دارد: در این حالت چربی سوزی و کالری سوزی می کنید و به علاوه قلبتان سالم می ماند.

سعی کنید دو روز در هفته تمرینات متناوب (غیر هوازی) داشته باشید، ۱ یا ۲ روز نقطه هوازی و چربی سوزی فراوان بین آنها. نقطه چربی سوزی همان استراحت فعال بین تمرینات سختتر است. بنابراین، پیاده روی کنید و یا یوگا انجام دهید. نقطه بی هوازی کالری زیادی می سوزاند و استقامت را به بدن آموزش می دهد. هنگامی که بر روی استقامت تمرین می کنید، استقامت بیشتری بدست می آورید و تمریناتتان در آینده فشار کمتری به شما وارد می کند. و مطمئنا منطقه بی هوازی باعث کالری سوزی بیشترتان می شود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *