شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

چای سبز چه میزان کافئین دارد؟

چای سبز یک نوشیدنی محبوب است که خواص فراوانی نیز دارد. در واقع نتایج برخی از مطالعات پیوندِ میان چای سبز و بهبود عملکرد مغز را نشان می‌دهند. این چای ممکن است در کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان نیز موثر باشد. همانند چای سیاه، چای سبز نیز حاوی کافئین است. این موضوع می‌تواند برای افرادی که مصرف کافئین را محدود کرده‌اند نگران‌کننده باشد. در این مقاله به بررسی میزان کافئین چای سبز می‌پردازیم و آن را با سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار مقایسه می‌کنیم.

کافئین چیست؟

به گزارش گیاه یاب به نقل از «کر۲» کافئین نوعی مادۀ شیمیایی طبیعی است که در برگ گیاهان، لوبیاها و بیش از ۶۰ نوع میوه یافت می‌شود. این ماده باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و در سراسر جهان بعنوان ماده‌ای برای مبارزه با خستگی و افزایش هوشیاری استفاده می‌گردد. کافئین اثرات نوعی انتقال‌دهندۀ عصبی به نام آدنوزین را در بدن خنثی می‌کند. آدنوزین در طول روز تولید شده و باعث می‌شود تا شما احساس خستگی کنید.

مصرف کافئین با برخی از فواید سلامتی نیز پیوند خورده است؛ بهبود خلق‌وخو و عملکرد مغز، افزایش سوخت‌وساز و عملکرد ورزشی. ممکن است برخی از افراد نسبت به اثرات کافئین حساسیت بیشتری داشته باشند. بعلاوه افرادی که بیش از حد کافئین دریافت می‌کنند ممکن است علائمی همچون بی‌قراری، بی‌خوابی و یا ضربان قلب نامنظم را تجربه کنند.

میزان کافئین چای سبز

میزان متوسط کافئین موجود در ۲۳۰ میلی‌لیتر چای سبز، حدود ۳۵ گرم است. اگرچه این میزان می‌تواند تغییر کند؛ مقدار واقعی چیزی بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم در هر ۲۳۰ میلی‌لیتر است.

از آنجایی که کافئین موجود در چای سبز طبیعی است، میزان آن بستگی به نوع گیاه چای، شرایط رشد و نحوۀ فرآوری آن دارد. به طور مثال، چایی که از برگ‌های قدیمی بدست می‌آید دارای مقدار کافئین کمتری است.

میزان کافئین چای سبز همچنین با نوع چای و نحوۀ آماده کردن آن نیز مرتبط است. به طور مثال، چای‌های کیسه‌ای معمولا دارای کافئین بیشتری هستند. علت این موضوع احتمالا این است که برگ‌های موجود در چای کیسه‌ای بیشتر خُرد شده‌اند و کافئین بیشتری از آنها وارد آب خواهد شد.

چای سبز نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، کافئین کمتری دارد

کافئین در بسیاری از نوشیدنی‌ها یافت می‌شود. چای سیاه، قهوه، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و… .

در ادامه لیستی از میزان کافئین موجود در ۲۳۰ میلی‌لیتر از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان را آورده‌ایم:

چای سبز: ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم

قهوه فوری: ۲۷ تا ۱۷۳ میلی‌گرم

قهوه ساده: ۱۰۲ تا ۲۰۰ میلی‌گرم

اسپرسو: ۲۴۰ تا ۷۲۰ میلی‌گرم

چای سیاه: ۲۵ تا ۱۱۰ میلی‌گرم

نوشابه: ۲۳ تا ۳۷ میلی‌گرم

نوشیدنی‌های انرژی‌زا: ۷۲ تا ۸۰ میلی‌گرم

همانطور که می‌بینید، میزان کافئین موجود در سایر نوشیدنی‌ها از چای سبز بیشتر است.

نتیجه‌گیری

حداکثر میزان توصیه شده برای مصرف کافئین در طول روز، ۴۰۰ میلی‌گرم می‌باشد که معادل است با ۸ فنجان چای سبز. اگرچه بهتر است ۸ فنجان را یکجا میل نکنید، مخصوصا اگر به کافئین حساس هستید.

به طور کلی، چای سبز یک نوشیدنی مغذی است که حاوی مقادیر ایمن و مناسبی از کافئین می‌باشد. از همه بهتر اینکه نوشیدن چای سبز می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر سلامتی‌تان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *