پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

تاثیر آلودگی هوا بر قلب چگونه است ؟

بیشترین ارگانی که آلودگی هوا ، روی آن تاثیر می گذارد ، سیستم ریوی و تنفسی است . بعد از آن سیستم قلبی و عروقی و دیگر سیستم ها شامل سیستم عصبی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . لطفا با راستینه همراه باشید .

تاثیر آلودگی هوا بر قلب چگونه است ؟

بحث آلودگی هوا یک بحث جامع زیست شناختی است که باعث ایجاد بیماری های مختلفی در تمام ارگان های بدن می شود . مواد صنعتی که باعث آلودگی هوا می شوند بسیار وسیع است . این مواد معمولا شامل مونو اکسید کربن ، گازهای دی اکسید نیتروژن و گازهای دی اکسید سولفور است کهاستنشاق آنها حتی در افراد سالم به مرور زمان و به تدریج ، باعث ایجاد بیماری هایی مانند : برونشیت ، آسم ، تنگی نفس ، آلرژی های مختلف و واکنش های تنفسی شدید می شود . حتی دیده شده هنگام آلودگی هوا ، بیماری های روانی هم گسترش پیدا می کنند . حالا در نظر بگیرید سالمندانیکه به بیماری های زمینه ای قلبی پیشرونده مبتلا هستند یا سابقه ی بیماری های دریچه ای پیشرفته و وسیع ، سابقه ی سکته قلبی ، یا سکته مغزیهستند با حضور در هوای آلوده در معرض چه خطر بزرگی می باشند .

حمله های قلبی و سکته قلبی در هوای آلوده چگونه رخ می دهد ؟

معمولا در اوج آلودگی هوا ، اورژانس بیمارستان ها تراکم بیشتری دارند و افراد زیادی به دلیل مشکل هایی که برایشان ایجاد شده به بیمارستان ها مراجعه می کنند . بیماران قلبی عروقی هم از این امر مستثنی نیستند . بیماران قلبی به خصوص کسانی که بیماری های قلبی پیشرفته دارند ، ممکن است در اوج آلودگی هوا دچار ایسکمی قلبی ، تشدید نارسایی قلبی ، اختلال های ریتم قلبی و نوسانات فشارخون شوند و از شرایط پایدار سیستم قلبی عروقی خارج شوند . در این صورت ممکن است بیمار قلبی به سمت حمله قلبی و سکته قلبی پیش رود .

به این دلایل است که وقتی آلودگی هوا به اوج خود می رسد با افزایش شیوع مرگ ها ی قلبی و عروقی مواجه می شویم . در سطح دنیا دیده شده ، امار سکته های قلبی در زمان هایی که آلودگی هوا به اوج خود می رسد تا سی درصد افزایش پیدا می کند که البته آمار قابل توجهی است .

همه اینها عوارض آلودگی هوا بر سیستم قلبی عروقی ، سیستم تنفسی و دیگر سیستم های بدن است اما این نکته را هم باید در نظر داشت که معمولا در شرایط بحرانی هاله ای از ترس ، اضطراب و احساس بد به افراد جامعه و به خصوص به بیماران سالمند و قلبی عروقی دست می دهد . این اضطراب و نگرانی شرایط بدنی را از حالت ثبات در می آورد و باعث عوارض قلبی عروقی و سکته های قلبی می شود . در واقع زمانی که حوادث غیرمترقبه یا مترقبه ای که آثار وسیعی در جامعه ایجاد می کنند ، به وجود می آید ، تنش روحی و روانی ایجاد می شود و موج نگرانی را در افراد افزایش می دهد . این امر آستانه ی تحریک پذیری و استرس را در جامعه بالا می برد

آیا ریز گردها هم به اندازه ی آلاینده های صنعتی خطرناکند ؟

علاوه بر آلودگی صنعتی ، ریزگردها ، غبارها و آلرژن ها هم می توانند سیستم قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار دهند . درواقع وقتی میزان ریزگردها و آلرژن ها از سطح استاندارد خود افزایش می یابد ، سیستم تنفسی و ریوی را تحریک می کند و استعداد ابتلا به بیماری هایی مانند پنومونی، آسم ، برونشیت وناراحتی تنفسی را بالا می برد و همین بیماری ها می توانند به صورت غیر مستقیم باعث حمله های قلبی عروقی شوند .

متاسفانه وقتی چنین شرایطی ایجاد می شود ، توصیه های ما مبنی بر اینکه از منزل خارج نشوید یا شیشه تان را بالا بکشید تاثیری ندارد زیرا محیط منزل و خودرو هم از آلودگی هوا بی بهره نیست و همه در معرض آلودگی هستند .

مردم چگونه می توانند در کاهش آلودگی هوا موثر باشند ؟

حتی الامکان هنگام حضور در خیابانها ماسک بزنید . شاید ایده آل ترین توصیه این باشد که بیماران قلبی در شهرهای بزرگ و کلان شهر ها که میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی بالاست ، زندگی نکنند و به شهرهایی با تراکم جمعیت کمتر و هوای سالم تر نقل مکان کنند .

همچنین توصیه می کنیم که افراد فعالیت فیزیکی خود را محدود کنند و بار فشار کاری بر سیستم قلبی عروقی خود را کاهش دهند . استفاده کمتر ازوسایل نقلیه ی شخصی می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد اما بهبود کیفیت سوخت و رعایت استانداردهای لازم در خودروسازی اهمیت بیشتری دارد . مردم باید از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده کنند و به سلامت خودروی خود حساس باشند .

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *