تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

کاهش درد قاعدگی با توصیه های تغذیه ای

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی خود مشکلاتی نظیر گرفتگی، نوسانات خلق‌وخویی، آکنه و خستگی را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانند این علائم را شدیدتر کنند. بروز التهاب، نفخ و خستگی در دوران قاعدگی می‌تواند ریشه در تغذیه‌ی شما داشته باشد؛ از طرفی دیگر مصرف غذاهای مفید برای هورمون‌ها می‌تواند علائم قاعدگی را به طور چشمگیری کاهش دهد. در ادامه به معرفی توصیه‌های غذایی برای کاهش درد قاعدگی می‌پردازیم.

درد قاعدگی

از چربی‌های التهابی دوری کنید

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» اگرچه چربی‌های سالم بخشی ضروری از یک رژیم سالم بوده و برای چرخه‌ی هورمونی مهم هستند، اما مصرف زیاد چربی‌های اشباع شده در دوران قاعدگی می‌تواند مشکل‌ساز شود. دریافت زیاد این چربی‌ها حتی می‌تواند باعث افزایش درد قاعدگی گردد.

چربی‌های اشباع شده بیشتر در گوشت‌های حیوانی و روغن نارگیل پیدا می‌شوند. البته بهتر است حواستان به چربی‌های اشباع‌نشده نیز باشد؛ به خصوص چربی‌هایی که دارای مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا-۶ هستند که می‌توانند باعث افزایش التهاب شوند.

خلاصه‌ی کلام اینکه در دوران قاعدگی از مصرف گوشت قرمز، روغن نارگیل و روغن‌های گیاهی سرشار از امگا-۶ نظیر روغن تخم آفتابگردان، روغن دانه انگور، روغن سویا، روغن ذرت و روغن پنبه دانه اجتناب کنید. بهتر است در قاعدگی از چربی‌های مونو غیر اشباع یا غنی از امگا-۳ مانند آووکادو، روغن زیتون و مغزهای خوراکی استفاده کنید.

غلات کامل مصرف کنید

بدن شما در دوران قاعدگی به طور طبیعی خواهان کربوهیدرات است؛ سعی کنید از غلات کامل مانند برنج، سیب زمینی، گندم سیاه و ارزن استفاده کنید. اگر از غلات‌های غیرکامل سفید استفاده کنید، احتمال افزایش قندخونتان افزایش پیدا کرده و با سقوط انرژی مواجه می‌شوید که خود می‌تواند علائم قاعدگی را وخیم‌تر کند.

در مصرف غذاهای شور زیاده‌روی نکنید

شاید غذاهای نمکدار در دوران قاعدگی شما را وسوسه کنند، اما شک نکنید که دریافت نمک زیاد برای شما ضرر دارد. دریافت نمک در حد مطلوب و مناسب هیچ مشکلی ندارد اما زیاده‌روی در آن می‌تواند به مشکلاتی نظیر نفخ و تجمع آب منجر گردد.

مصرف زیاد شکر ممنوع

همانند غلات تصفیه شده، مصرف زیاد شکر نیز می‌تواند باعث ناپایداری سطوح انرژی گردد. اگر هوس شکلات کردید، علت آن کمبود طبیعی منیزیم در دوره قاعدگی است. به جای اینکه شکلات و آبنبات پُر از شکر مصرف کنید، یک اسموتی سالم با پودر خام کاکائو تهیه کنید.

چربی‌های سالم مصرف کنید

اگرچه باید در دوران قاعدگی خود مصرف چربی‌های اشباع را کاهش دهید؛ اما مصرف چربی‌های سالم برای داشتن یک دوره‌ی قاعدگی سالم ضروری هستند. در روزهای دیگر ماه که قاعدگی را تجربه نمی‌کنید، ترکیبی متعادل از چربی‌ها (حتی چربی‌های اشباع) را مصرف کنید تا مطمئن شوید که هورمون‌هایتان به درستی و مناسبی عمل می‌کنند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *