داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

رایحه اسطوخودوس چه فوایدی دارد؟

زندگی شهری و خستگی ناشی از انواع آلودگی‌های محیطی به همراه بسیاری عوامل دیگر سبب افزایش حالاتی همچون خستگی، اضطراب و گاهی اوقات پرخاشگری شده است. در این شرایط هر روز تغییر سبک زندگی، ما را بیشتر و بیشتر از طبیعت دور می‌کند. ما برای درمان دردهای روانی و ذهنی رفتن به سراغ روانشناسان و درمانگران و خوردن انواع قرص‌های ویتامین را تجربه می‌کنیم؛ غافل از اینکه طبیعت گیاهانی را به ما می‌بخشد که هم درمان دردهای روح و جسم ما هستند و هم محیط خانه‌مان را دلپذیر و جذاب می‌کنند. اسطوخودوس یکی از گیاهان است. اگر می‌خواهید عطر دلپذیر طبیعت در خانه‌تان بپیچد و ذهن‌تان از خستگی آرام گیرد، عطر اسطوخودوس شما را به این هدف می‌رساند. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

عطر اسطوخودوس

اسطوخودوس یا لاواندولا گیاه بومی حوزه‌ی مدیترانه بوده و در سرتاسر جنوب قاره‌ی اروپا پراکنده است. این گیاه در خاک‌های مخلوط با شن و ماسه که به خوبی آبیاری بشوند و محل نیز آفتابگیر باشد، رشد می‌کند. در جنوب فرانسه و بریتانیا این گیاه را به صورت انبوه کشت می‌کنند، اما نگران نباشید. شما می‌توانید در باغچه‌ی منزلتان هم اسطوخودوس را به شکل یک گیاه تزیینی کاشته و هم از محاسن دارویی آن بهره ببرید. در خصوص فواید این گیاه از گذشته تاکنون بسیار گفته شده است. ابوریحان بیرونی حتی نام اسطوخودوس را برگرفته از ستوخوس رومی به حساب آورده است و از قول دیوسکورید می‌گوید: «نام اسطوخودوس از نام یکی از جزیر‌ه‌هایی است که آن را از آنجا می‌آورند.» حکیم سید محمد تنکابنی، اسطوخودوس را واژه‌ای یونانی و به معنای حافظ‌ الارواح ذکر کرده است.

در روم باستان از عطر این گیاه برای معطر کردن حمام استفاده می‌کردند. بقراط حکیم این گیاه را بعنوان تقویت کننده‌ی اعصاب تجویز می‌کرده و معتقد بود که ضدتشنج، خواب‌آور و ضدانقباض است. ابوعلی‌سینا عطر این گیاه را خواب‌آورد و مسکن درد می‌دانست و آن را «جاروی دماغ» نامیده است. در طب سنتی از آن بعنوان خلط‌آور و ضداسپاسم استفاده می‌شود و در اروپا آن را بعنوان ترمیم‌کننده‌ی زخم و داروی کرم‌های گوارشی کودکان می‌شناخته‌اند.

اسطوخودوس بویی بسیار مطبوع و طعمی تلخ دارد و بعلت بوی مطبوع آن در عطرسازی مصرف می‌شود. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه‌های گلدار این گیاه بدست می‌آید مایعی است زردرنگ یا زرد مایل به سبز.

عطر اسطوخودوس

عطر این گیاه می‌تواند باعث تقویت هوش و استعداد شود. بعلاوه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بوی اسطوخودوس تاثیر بسیاری در بهبود عملکرد ذهنی دانش آموزان دارد. به گفته‌ی متخصصان، عطر اسطوخودوس احساس تعادل، ثبات، اعتماد به توانایی‌های خود را به وجود می‌آورد. دانش‌آموزانی که در مکان‌های اشباع از عطر اسطوخودوس دیکته نوشتند سطح بالاتر دانش را نشان دادند.

در تحقیقی دیگر تعدادی از کارمندان که برنامه‌ی کاری بسیار فشرده‌ای داشتند را در معرض بوی نعناع، اسطوخودوس و رازیانه قرار دادند. جریان ماده‌ی مخاطی مغز این افراد در طول تمام مدت شیفت کاری بدون تغییر باقی ماند. این در حالی بود که بقیه‌ی کارمندان پس از مدتی احساس خستگی کرده و سرعت گردش ماده‌ی مغزی آنها کاهش پیدا کرد.

همچنین اسطوخودوس می‌تواند در ایجاد آرامش، تمدد اعصاب و متعادل ساختن حالات مفید باشد. یافته‌های یک مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد استشمام رایحه‌ی اسطوخودوس باعث کاهش اضطراب هنگام زایمان، کاهش ترشح کورتیزون از غده‌ی آدرنال و افزایش ترشح سروتونین از مغز می‌شود.

افشره‌ی اسطوخودوس دافع حشرات است به طوری که در جنوب فرانسه این گیاه را در اطراف منزل کشت می‌کنند تا عقرب به آن محیط نزدیک نشود. خواص ضدباکتری و ضدعفونی کنندگی اسطوخودوس از یک طرف و رایحه‌ی دلپذیر آن از طرف دیگر موجب شده تا اسانس این گیاه در انواع فرآورده‌های بهداشتی به ویژه صابون، شامپو، لوسیون پوست و دهان‌شویه استفاده شود.

منبع: مجله نیک‌ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *