تغذیه و تناسب اندامخواص میوه هالاغری و کاهش وزن

نقش گارسینیا کامبوجیا در کاهش وزن و لاغری

آیا تا به حال نام میوه درختی گارسینیا کامبوجیا را شنیده اید؟ امروزه شاهد تبلیغیات زیادی در زمینه اثر اعجاب انگیز گارسینیا کامبوجیا در زمینه کاهش وزن هستیم تا جایی که برخی از افراد بر این باورند که با مصرف مکملهای حاوی ماده موثره این میوه می توانند بدون تغییر در برنامه غذایی خود و یا حتی بدون فعالیت بدنی وزن خود را کاهش دهند. در مطلب زیر به صحت این موضوع می پردازیم.

میوه گارسینیا کامبوجیا میوه ای شبیه کدو تنبل است که بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و هند است. خواص جادویی میوه گارسینیا کامبوجیا به دلیل ترکیب شیمیایی به نام هیدروکسی سیتریک اسید است. از سالها پیش گارسینیا کامبوجیا در برخی کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گرفت ولی نه با هدف کاهش وزن، بلکه مردم این کشورها از این میوه در برنامه غذایی روزانه خود استفاده می کردند ولی نخستین بار در آمریکا اثرات جادویی این میوه در کاهش وزن به مردم معرفی شد و مکمل های حاوی ماده موثره آن در داروخانه ها تحت عنوان مکمل های کاهش وزن به فروش رسید و به این ترتیب این میوه توجه اغلب مردم را به خود جلب کرد و شرکت های داروسازی از عصاره این میوه درختی مکمل های کاهش وزن را روانه بازار کردند.

'گارسینا کامبوجیا

گفته می شود گارسینیا کامبوجیا با کاهش میزان اشتها، مهار میل به خوردن غذاهای ناسالم، افزایش سطح انرژی بدن و حفظ قند خون به کاهش وزن کمک می نماید. همچنین این میوه فوایدی نظیر کاهش کلسترول خون، بهبود حرکات روده ها، کاهش دردهای مفصلی را نیز به همراه دارد.

آیا نتایج تحقیقات علمی اثر کاهش وزن گارسینیا کامبوجیا را تایید می کنند؟

مطالعات علمی نتایج ضد و نقیضی را از اثراتکاهش وزن گارسینیا کامبوجیا نشان می دهند. برخی از مطالعات ادعا کردند ماده موثره موجود در این میوه یعنی هیدروکسی سیتریک اسید با مهار آنزیم آدنوزین تری فسفاتاز سیترات لیاز از انباشتگی چربی جلوگیری می نماید و از این طریق به کاهش وزن کمک می نماید البته کاهش وزن ناشی از مصرف میوه گارسینیا کامبوجیا چندان قابل توجه نیست و برخلاف تبلیغات کاهش وزن با استفاده از مکمل های حاوی ماده موثره این میوه میزان زیادی نیست.

آیا نتایج تحقیقات علمی اثر کاهش وزن گارسینیا کامبوجیا را تایید می کنند؟

همچنین نتایج مطالعه ای که اخیرا در مجله انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده است نشان داده که افرادی که به مدت ۱۲ هفته از گارسینیا کامبوجیا استفاده کردند کاهش وزن قابل توجهی را در مقایسه با افرادی که از این میوه در برنامه غذایی خود استفاده نمی کردند تجربه نکردند. متخصصین علم تغذیه همواره برای کاهش وزن کاهش کالری دریافتی و داشتن یک برنامه غذایی مناسب و افزایش فعالیت بدنی را توصیه می کنند.

آیا گارسینیا کامبوجیا اشتها را کاهش می دهد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد یکی از اثرات گارسینیا کامبوجیا در کاهش وزن کاهش اشتها است. اما آیا این ادعا صحت دارد؟ گفته می شود هیدروکسی سیتریک اسید موجود در گارسینیا کامبوجیا با تحریک تولید هورمون شادی بخش سروتونین به کاهش اشتها کمک می نماید. البته این اثر هیدروکسی سیتریک اسید در مطالعات حیوانی به اثبات رسیده است و ممکن است در مطالعات انسانی چنین اثری قابل نتیجه گیری نباشد و در همه انسانها این اثر دیده نشود.

روزانه چه مقدار گارسینیا کامبوجیا باید مصرف کنید؟

با هر هدفی چه کاهش وزن یا هر هدف دیگری می خواهید گارسینیا کامبوجیا را مصرف کنید به خاطر داشته باشید که مصرف روزانه ۲۵۰ – ۱۰۰۰ میلی گرم هیدروکسی سیتریک اسید به مدت ۸ – ۱۲ هفته ۳۰ – ۶۰۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی توصیه می شود.

آیا مصرف گارسینیا کامبوجیا عوارض جانبی دارد؟

بسیاری از مکمل های کاهش وزن عوارض جانبی زیادی دارند که شاید بسیاری از ما نسبت به آنها بی اطلاع باشیم مکمل های حاوی عصاره میوه گارسینیا کامبوجیا نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زیاده روی در مصرف آنها نیز می تواند عوارض جانبی نظیر نارسایی کبدی، خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی حالی و مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نفخ و تهوع را به همراه داشته باشد.

موارد احتیاط در مصرف مکمل های حاوی گارسینیا کامبوجیا چیست؟

مکمل های حاوی عصاره گارسینیا کامبوجیا به دلیل داشتن هیدروکسی سیتریک اسید ممکن است با داروهای مختلف تداخل ایجاد نمایند. در موارد زیر در مصرف این مکمل احتیاط نمایید و قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید:
• زنان باردار و شیرده
• افرادی که مشکلات کبدی دارند
• افرادی که برای کنترل آسمو آلرژی خود دارو مصرف می نمایند.
• افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند.
• افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می نمایند.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *