سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

بررسی ۵ باور غلط درباره آفتاب سوختگی

همه ما عاشق صحبت کردن درباره آب‌وهوا هستیم و همین مساله هم احتمال شکل‌گیری شایعات و تصورات نادرست درباره مسائل مختلف، مثل آفتاب‌سوختگی، را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید که اطلاعات درستی درباره آفتاب‌سوختگی به‌دست بیاورید و بهتر از خودتان محافظت کنید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

۱. تصور نادرست: هرچه نور خورشید داغ‌تر باشد، بیشتر به پوست آسیب می‌رساند. گرمای خورشید به اشعه‌های UV آن که باعث شکل‌گیری آسیب‌های پوستی می‌شوند، ارتباطی ندارد. اشعه‌های UV وقتی در قوی‌ترین حالت خودشان هستند که خورشید دقیقا بالای سر ما قرار بگیرد. در این حالت امکان دارد که نور خورشید خیلی گرم نباشد، اما در عصر حسابی داغ شود. بنابراین، اگر قصد دارید که عصرهای بهار و تابستان از خانه بیرون بروید، لازم نیست که به‌خاطر گرمای هوا نگران باشید، چون خطر آفتاب‌سوختگی در این وضعیت بالا نیست.

۲. تصور نادرست: شانس آفتاب‌سوختگی فقط در میانه تابستان وجود دارد. قدرت نور خورشید از نظر ایجاد آفتاب‌سوختگی به موقعیت جغرافیایی و شاخص UV ارتباط دارد. برای مثال، در کشوری مانند انگلستان، شانس آفتاب‌سوختگی از آغاز آوریل تا پایان سپتامبر بالا است، حتی اگر هوا گرم نباشد یا هوا ابری باشد. بنابراین، شاخص UV می‌تواند به شما بگوید که شانس آفتاب‌سوختگی در محل زندگی شما چه‌قدر است. اگر شاخص UV روی ۳ یا بالاتر از آن قرار بگیرد، باید محافظت از پوست را جد‌ی‌تر بگیرید.

۳. تصور نادرست: آسیب‌های ناشی از نور خورشید همیشه با قرمز شدن و پوسته دادن نمایان می‌شوند. متخصصان می‌گویند که تصور بالا لزوما درست نیست. البته قرمز یا صورتی شدن پوست در مقابل نور آفتاب، نشان‌دهنده آفتاب‌سوختگی خطرناک است، چون اشعه‌های UV از درون به سلول‌های DNA آسیب رسانده‌اند. اگر هم پوست در ابتدا صورتی شود و بعد حالت برنزه (قهوه‌ای مایل به زرد) به خودش بگیرد، همچنان به‌معنای آفتاب‌سوختگی است. با این‌حال، همیشه قرار نیست که این آسیب را مشاهده کنید. درواقع، آفتاب‌سوختگی برای افرادی که به‌طور طبیعی دارای پوست‌های تیره‌تر هستند، با التهاب و خارش همراه است، نه با تغییر رنگ پوست.

۴. تصور نادرست: یک بار آفتاب‌سوختگی، اصلا مساله مهمی نیست. آفتاب‌سوختگی به این معنا نیست که شما قطعا به سرطان پوست مبتلا می‌شوید. با این‌حال، تکرار آفتاب‌سوختگی در فاصله‌های ۲ ساله، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ملانوم را ۳۳ برابر بیشتر کند. بنابراین، حتی اگر در گذشته یک بار دچار آفتاب‌سوختگی شده‌اید، باید محافظت از پوست خودتان را در ادامه زندگی کاملا جدی بگیرید.

۵. تصور نادرست: کرم‌های ضدآفتاب دارای SPF بالا، خطر آفتاب‌سوختگی را کاملا دور می‌کنند. واقعیت این است که هیچ کدام از کرم‌های ضدآفتاب به‌صورت ۱۰۰ تضمینی نیستند. بنابراین، نباید فکر کنید که استفاده از ضدآفتاب‌های دارای SPF بالا، ایمنی شما در مقابل اشعه‌های UV را تضمین می‌کند و به شما اجازه می‌دهد که زمان بیشتری را زیر نور خورشید بمانید.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *