تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایورزش

چگونه سالم بودن مکمل ها را تشخیص دهیم؟

با بهترین راهنما برای مکمل‌ها آشنا شوید اگر به گفته منتقدان دقت کنید، متوجه خواهید شد که نظارت و کنترل دقیقی بر صنعت مکمل ها وجود ندارد؛ متاسفانه مکمل های تقلبی مختلفی در بازار پیدا می‌شود.

مکمل ها چه استانداردهایی باید داشته باشند؟

امروزه مصرف مکمل های غذایی به شدت افزایش یافته است. بر طبق اعلام رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، در سال گذشته حدود ۳۵ میلیون دلار مکمل دارویی وارد کشور شده و مصرف آن در ایران دو برابر مصرف دارو رشد داشته است.

در اینجا پرسشهای بسیاری پیش می‌آید از جمله اینکه آیا بر روی مکمل ها آزمایش انجام می‌شود؟ آیا مصرف این مکمل ها تأثیرات خوبی هم به دنبال دارد؟ شناخت مقررات مربوط به این مکمل های غذایی می‌ تواند کمک بسیاری به مصرف کنندگان کند.

آیا مکمل های غذایی تحت نظارت هستند؟

برخلاف شایعه هایی که در مورد عدم نظارت بر مکمل های غذایی وجود دارد؛ امروزه با برچسب زدن بر روی محصولات و نظارت اداره کل مکمل های سازمان غذا و دارو بر سلامت آنها، در جهت نظارت بیشتر بر مکمل ها قدمهای جدی برداشته شده است.

یک سری از قوانین برای حفظ نظافت محیط تولید کنندگان و قوانینی دیگر نیز مبنی بر آزمایش محتویات داخلی و مواد خام استفاده شده در این مکمل های غذایی وضع شده است.

نسخه دادن یا فروش داروها بدون نسخه پزشک به مشتری فقط در صورتی امکان پذیر است که این محصولات طبق مطالعات انجام گرفته بر روی محصول هم سالم باشد و هم اینکه برای مورد مصرفی تأثیرات قابل توجهی به همراه داشته باشد.

همچنین مکمل ها باید طبق آزمایشهای بالینی انجام گرفته روی انسانهای داوطلب نیز مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.

چگونه سالم بودن مکمل ها را تشخیص دهیم؟

به طور کلی، مکمل های غذایی تنها اجازه استفاده از محتویات و موادی را دارند که برای انسان دارای منع مصرف نبوده و مجاز باشد.

تمامی کارخانجات تولید کننده این مکمل ها موظف هستند به محتویات داخلی محصولاتشان نظارت داشته و از موادی استفاده کنند که عوارض جانبی خاصی به همراه نداشته باشد.

اگر گزارش شود که یک مکمل آسیب جدی به سلامت مصرف کننده وارد نموده، بلافاصله کارخانه آن پلمپ خواهد شد و کلیه مجوزها باطل می‌شود؛ حتی محصول را از قفسه فروشگاهها و داروخانه ها نیز جمع آوری می کنند.

در صورتی که شما هم پس از مصرف یک مکمل غذایی مشکلی برای تان پیش آمد آن را به مراجع ذی ربط گزارش دهید تا سازمان مکمل های دارویی با کارخانه متخلف برخورد کند.

آیا بر اطلاعات نوشته شده روی برچسب محصولات نیز نظارتی وجود دارد؟

امروزه بازاریابان و پخش کنندگان مکمل های دارویی از پخش مکمل های غذایی که دارای محتویات ممنوع بوده یا برندشان بدنام شده است، جلوگیری می کنند.

طبق قوانین جدید، شرکتهای پخش کننده و بازاریابان نیز برای ارزیابی نکته ‌های نوشته شده روی برچسب محصول و اطمینان از سالم بودن آن پیش از فروش، مسئول هستند.

توزیع کنندگان باید شواهد قابل اطمینان و کافی مبنی بر اینکه اطلاعات نوشته شده بر روی برچسبها حقیقت دارند و منجر به گمراه کردن خریدار نمی شوند، در دست داشته باشند؛ آنها باید محصول وارداتی را بر طبق تمامی مقررات وضع شده بررسی و سپس به بازار مصرف عرضه کنند.

اگر یک مکمل دارویی ادعای کاهش، تشخیص و جلوگیری از بیماریها را داشته باشد، با مشکل بدنام شدن برند خود رو به رو خواهد شد.

سازمان نظارت بر مکمل های دارویی، ناظر تبلیغات و ادعاهای درج شده بر روی برچسب مکمل ها و وب سایتهای فروش مکمل است؛ البته لازم است بدانید که این کار نظارتی بسیار زمان بر است.

چه استانداردهایی برای نظارت بر کیفیت محصول وجود دارد؟

واحدهای تولید کننده مکمل های غذایی و رژیمی باید ضوابط و استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در تمام مراحل ساخت و بسته بندی رعایت کنند.

سازمانهای نظارتی برای بررسی کیفیت محتویات مکمل های دارویی نیز وجود دارد؛ این سازمانها به بررسی مقدار و مواد استفاده شده که بر روی برچسب محصول است می پردازند، تا درست بودن اطلاعات نوشته شده بر روی آن را تأیید نمایند.

این نهادهای نظارتی فقط محصولات تولید شده در کارخانه ها را مورد بررسی قرار نمی دهد؛ بلکه به بررسی محصولات عرضه شده در قفسه فروشگاه ها نیز به صورت تصادفی می پردازد.

هرچند که امروزه سیستمهای نظارت و قواعد و مقررات خاصی برای مکمل های غذایی وجود دارد؛ اما شخص مصرف کننده نیز خود باید محتاط باشد. اگر قصد خرید مکمل غذایی از یک فروشگاه یا داروخانه را دارید حتما محتویات درج شده روی برچسب محصول را با دقت بخوانید، تا با مورد مصرفی شما مطابقت داشته باشد. قطعا که یک مشتری آگاه، یک مشتری محافظه کار است.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *