داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با خواب آلودگی بهاری خداحافظی کنید

خواب‌آلودگی بهاری نياز به درمان دارويي خاص ندارد و با ایجاد تغییر در برنامه‌ی غذایی متناسب با فصل، می‌توان رخوت و کسالت را از بین برد.

خواب‌آلودگی در فصل بهار را می‌توان با مصرف خوراکی‌هایی که ویتامین B دارند برطرف کرد. مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند حبوبات، سبزی‌ها، گوشت، برگه‌ی ‌زردآلو، گروه لبنیات مانند ماست و شیر بدون چربی، سبوس گندم و نخود فرنگی خستگی را برطرف می‌کند.

خداحافظی با خواب آلودگی بهاری
توصیه می‌شود در فصل بهار بیشتر خرما مصرف کنید. این ماده‌ی خوراکی دارای چند ماده‌ی حیاتی از جمله فسفر و پتاسیم بوده که برای تقویت اعصاب و معده موثر است.
به اندازه‌ی کافی بخوابید. خواب زياد قشر مغز را بي‌حس مي‌كند و باعث خواب‌آلودگي مي‌شود، به همين دليل هرچه فرد بيشتر بخوابد بيشتر احساس كسالت و خواب‌آلودگي مي‌كند.
مصرف منابع سرشار از آهن و ويتامين C، رخوت بهاره را در مبتلايان به خصوص در افرادي كه به طور هم‌زمان از كم خوني فقر آهن رنج مي‌برد، كاهش مي‌دهد.
پياده‌روي صبحگاهي‌، نرمش و ورزش سبك با افزايش ترشح هورمون «سروتونين» كه به عنوان واسطه‌اي مهم در بروز احساس شادي و سرزندگي شناخته شده، سبب كاهش خواب‌آلودگي مي‌شود.
پرورش گل و گياه در يك باغچه‌ی كوچك يا نگهداري از گلدان و هم‌زيستي با طبيعت در رفع اين اختلال بسيار مهم است.
قبل از رفتن به رختخواب غذاي پر حجم مصرف نكنيد و پس از خواب نيز يك دوش آب ولرم بگیرید.
وجود برخي بيماري‌ها مانند كم‌كاري غده‌ی تيروئيد، افزايش چربي خون و عفونت چشمي، مستقيم يا به طور غير مستقيم سبب خواب‌آلودگي مي‌شود، اقدامات لازم برای درمان آن‌ها مفيد است.
رایحه، نیروی قدرتمندی برای ایجاد احساسات مختلف در انسان است. برای مثال رایحه‌هایی مانند اسطوخودوس به رفع خواب‌آلودگی کمک می‌کند، در حالی که اوکالیپتوس در آرام کردن عصب‌ها مفید است.
اگر می‌خواهید در طی روز سرحال باشید، موادی مانند مرکبات را استنشاق کنید. می‌توانید مقداری لیمو به آب آشامیدنی خود اضافه کرده یا این که از عطر مرکبات استفاده کنید.
دو ساعت گردش در هوای آزاد بعد از طلوع خورشید، می‌تواند به ترشح بیشتر سروتونین در فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تر کمک کند که نتیجه‌ی آن افزایش نشاط در بدن و رفع خستگی و کسالت است.
شستن دست و صورت با آب سرد، پس از بيدار شدن بسيار مهم است.
از مصرف زياد مواد قندي و شيريني‌ها بپرهيزيد.
از مصرف سبزيجات تازه به ويژه اسفناج، نعناع و هويج غافل نشويد.
مصرف مايعات و نوشيدن روزانه‌ی دو ليتر آب به كاهش خواب‌آلودگي فصلي كمك مي‌كند.
اهداي خون و كنترل ميزان هموگلوبين نيز مفيد است.
در طول روز، مخلوط آب ولرم و عسل را به عنوان نوشيدني ميل کنيد.
منبع: مجله نیک ونو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *