داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معجون خرنوب و درمان ناباروری مردان

گیاه خرنوب ، بومی شرق مدیترانه و از حدود چهار هزار سال قبل کشت میشده است. این گیاه را به یونانیان باستان (که دانه‌های این گیاه را در یونان و ایتالیا کاشته‌اند) نسبت داده‌اند. در ایران، درختان کهنسال خرنوب در غار شاهپور (نزدیک کازرون) وجود دارد و احتمال می‌رود بذر آن، زمان حمله اسکندر به ایران از یونان وارد شده باشد. هر جایی که درختان مرکبات وجود داشته باشد، درخت خرنوب به خوبی رشد می‌کند. ارتفاع این درخت ۸ تا ۱۰ متر است و شاخه‌های گره‌دار، گل‌های خوشه مانند و میوه‌ای شبیه فلوس به طول ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و عرض دو تا سه سانتی متر به رنگ قهوه‌ای، با طعم بسیار شیرین شبیه عسل دارد. در داخل میوه گیاه ۱۲ تا ۱۶ دانه بسیار سخت شبیه عدس دیده می شود. درخت خرنوب را می توان از طریق دانه‌ها تکثیر کرد، اما حدود هشت سال میوه نخواهد داشت.

طبیعت: طبیعت خرنوب، سرد و خشک است.

گیاه خرنوب

خواص درمانی گیاه خرنوب

این گیاه منبع غنی انواع ویتامین‌های گروه B و قسمت‌های مورد استفاده آن، میوه و دانه است.

* مصرف میوه خرنوب باعث افزایش اشتها می‌شود. به این منظور، مقداری خرنوب آسیاب کنید و یک قاشق مرباخوری از آن را به یک لیوان شیر اضافه کرده و با یک قاشق غذاخوری عسل میل کنید.

* کسانی که معده ضعیفی دارند، با مصرف میوه خرنوب می‌توانند معده خود را تقویت کنند.

* میوه خرنوب ادرارآور است. مقداری خرنوب را خرد کرده و دانه‌ها را جدا کنید، سپس یک قاشق مرباخوری از آن را در یک لیوان آب بخیسانید و صبح ناشتا صاف کرده و میل کنید.

* میوه خرنوب سرفه‌های مزمن و درد سینه را درمان می‌کند. مقداری خرنوب را پس از جداسازی دانه‌ها، آسیاب کرده و یک قاشق مرباخوری از آن را با یک فنجان آب گرم میل کنید.

* پودر خرنوب سرشار از پکتین و برای درمان اسهال بسیار مناسب است. دانه‌های داخل خرنوب را پس از خارج کردن آسیاب کرده و یک قاشق مرباخوری آن را همراه یک فنجان آب گرم میل کنید.

* برای رفع زگیل‌های پوستی از ضماد خرنوب استفاده می‌شود.

* ضرب خوردگی‌ها را درمان می‌کند.

* برای درمان بواسیر از خرنوب استفاده می‌شود.

* مالیدن پودر خرنوب به دندان‌ها باعث محکم شدن آنها می شود.

* برای درمان بیماری یرقان مفید است.

* برای کسانی که سل ریوی دارند مفید است.

* خلط‌آور و از بین برنده تورم ریه است.

* خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش می‌دهد.

روش مصرف گیاه خرنوب

برای بهره‌بردن از خواص این گیاه دارویی، می‌توانید از جوشانده آن استفاده کنید. به این منظور باید یک لیتر آب را بجوشانید، هفت عدد خرنوب را خرد و به قطعه‌های کوچک تقسیم کنید و در آب جوش بیندازید. در ظرف را ببندید و با شعله‌های ملایم به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، سپس شعله را خاموش و به مدت ۳۰ دقیقه مخلوط را به حال خود رها کنید. پس از خنک شدن جوشانده، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده، یک قسمت را صبح (ناشتا) و یک قسمت را شب (هنگام خواب) میل کنید.

معجون خرنوب و درمان ناباروری مردان

گیاه خرنوب یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت کیفیت اسپرم و درمان ناباروری در مردان است. در منابع طب سنتی قدیم، طرز تهیه یک معجون گیاهی را در این زمینه آورده‌اند و استفاده از آن را موثر دانسته‌اند. ۲۵ گرم جنسینگ قرمز، ۲۵ گرم گرد لقا، ۲۵۵ گرم گرده گل و ۱۰۰ گرم خرنوب بدون هسته را آسیاب کرده و ۵۰۰ گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز صبح ناشتا، یک قاشق از آن میل شود.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *