تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

افزایش هورمون جنسی تستوسترون با سبزیجات

هورمون جنسی تستوسترون ، یکی از هورمونهای استروئیدی بدن پستانداران است که از کلسترول تشکیل شده است. درصد زیادی از این هورمون در بدن مردان بوسیله بیضه ها ترشح می شود. غدد فوق کلیه نیز مقدار کمی از این هورمون را ترشح می کنند. به طور کلی هورمون تستوسترون در رشد و تکامل اندامهای جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی مانند رویش موی صورت، بم شدن صدا و همچنین در رشد عضلات، بافت ها و توده استخوانی موثر است.

شاید امروزه بسیاری از جوانان به دنبال افزایش هورمون تستوسترون در بدن خود هستند تا رشد عضلانی بهتر و عضلات قویتری داشته باشند، حتی برخی از آنها به سراغ تزریق آمپولهای تستوسترون می روند و از عوارض جانبی این آمپولها بی خبر هستند. درصد کمی از افراد با عوامل غذایی افزایش دهنده  هورمون جنسی تستوسترون آشنایی دارند. جالب است بدانید که علاوه بر پروتئین ها میوه ها و سبزیجات نیز در افزایش ترشح هورمون تستوسترون موثر هستند. به مطلب زیر توجه کنید.

آیا مصرف سبزیجات می تواند در ترشح هورمون جنسی تستوسترون تاثیرگذار باشند؟

 افزایش هورمون جنسی تستوسترون با سبزیجات

برخی از سبزیجات تولید استروژن را کاهش می دهد و ترشح هورمون جنسی تستوسترون را افزایش می دهد. این سبزیجات عبارتند از:

• کلم بروکلی موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون

همه ما با کلم بروکلی آشنا هستیم. جالب است بدانید این نوع سبزی در افزایش ترشح هورمون جنسی تستوسترون تاثیرگذار است. کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام DIM (دی ایندولیل متان) است، مطالعات نشان داده است که این ماده مغذی تولید هورمون استروژن را کاهش داده و به افزایش هورمون جنسی تستوسترون کمک می نماید.

• افزایش هورمون جنسی تستوسترون با کرفس

کرفس حاوی ویتامین K است، ویتامینی که برای تولید هورمون جنسی تستوسترون لازم است. بنابراین دریافت این نوع سبزی در ترشح هورمون جنسی تستوسترون موثر است. علاوه بر این کرفس حاوی ماده ای به نام آندروستنون و آندروستنول است موادی که تولید هورمون جنسی تستوسترون را در بدن افزایش می دهند.

• آیا جعفری سبب افزایش هورمون جنسی تستوسترون می شود؟

این سبزی مفید حاوی فلاونوئیدی به نام آپیجنین است که تحقیقات نشان داده است که این نوع فلاونوئید در ترشح هورمون جنسی تستوسترون موثر است. لازم به ذکر است آپیجنین درجو دوسر، سبزیجاتی نظیر کرفس، بابونه و فلفل قرمز نیز وجود دارد.

• اسفناج موثر در افزایش هورمون جنسی تستوسترون

یکی دیگر از سبزیجاتی که در ترشح هورمون جنسی تستوسترون موثر است، اسفناج است. اسفناج حاوی منیزیم است که در تولید هورمون تستوسترون مورد نیاز است. از اضافه کردن اسفناج به سالادهای خود غافل نشوید.

• با قارچ هورمون جنسی تستوسترون را افزایش دهید

مطالعات اخیر نشان داده است که ترکیبات فعال موجود در انواع قارچها آنزیم آروماتاز (نوعی آنزیم است که باعث تبدیل آندروژن به استروژن در بدن می شود) را غیر فعال می کند هنگامی که این آنزیم غیر فعال می شود تولید هورمون جنسی تستوسترون در بدن افزایش می یابد و از طریق این مکانیسم مصرف قارچ منجر به افزایش سطح این هورمون جنسی می گردد.

• آیا پیاز می تواند در افزایش هورمون جنسی تستوسترون موثر باشد؟

حتما شما هم شنیده اید که گفته می شود پیاز در افزایش میل جنسی موثر است. مطالعات مختلف نشان می دهد پیاز در ترشح هورمون جنسی تستوسترون و افزایش میل جنسی موثر است پس اگر دنبال افزایش هورمون تستوسترون هستید از مصرف پیاز غافل نشوید.

• افزایش هورمون جنسی تستوسترون با چغندر

3-INCREASE TES-5

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از سبزیجات موثر در تولید و ترشح هورمون جنسی تستوسترون، چغندر است. چغندر حاوی ماده معدنی به نام بور و ترکیبی به نام تری متیل گلایسین است که در تولید هورمون تستوسترون موثر است.

• با مصرف مارچوبه هورمون جنسی تستوسترون را افزایش دهید

مطالعات مختلف نشان داده است که مواد آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در مارچوبه، بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را متوقف می‌کند. مارچوبه حاوی مواد مغذی نظیر ویتامین E، پتاسیم و اسید فولیک است. این مواد مغذی در فرآیند تولید هورمون جنسی تستوسترون موثر هستند.

در مطلب بعدی به معرفی سایر عوامل غذایی که در تولید و ترشح هورمون جنسی تستوسترون موثر هستند می پردازیم.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *