داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

ترفندهایی برای کاهش خارش مزمن بیماری داءالصدف

اگر شما از افرادی هستید که به بیماری داءالصدف یا پسوزیازیس مبتلا می‌باشد، احتمالا روزانه با خارش‌های مزمنی که همراه این بیماری پوستی هستند دست و پنجه نرم می‌کنید. زمانی که خارش شدید باشد می‌تواند فرد را ضعیف و ناتوان کند، یک متخصص می‌گوید: « خارش‌های داءالصدف می‌تواند باعث قرمزی، متورم شدن، گرم شدن و خارج شدن مایعات از پوست گردد. در برخی موارد عواقب این خارش‌ها فراتر رفته و ممکن است منجر به عفونت شوند. چنین مشکلاتی می‌توانند باعث انزوای اجتماعی شده و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. »

بیماری داءالصدف

به گزارش عطارباشی به نقل از «اوری‌دی هلث»، افرادی که به بیماری داءالصدف مبتلا هستند نسبت به افرادی که مشکلاتی پوستی ندارند تا ۲ برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. برای کاهش خارش و علائم این بیماری ترفند‌هایی وجود دارند که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها را با مشورت پزشک متخصص خود انجام دهید.

از محصولات عطری و بودار استفاده نکنید

محصولات خانگی مانند پاک کننده‌ها، مواد شوینده و نرم کننده‌های لباس که دارای عطر و بوی قوی هستند، می‌توانند خارش پوست را شدید‌تر کنند. بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که دارای عطر و بو نمی‌باشند.

دوش آب گرم

ممکن است شما از حمام‌های طولانی مدت لذت ببرید اما اگر می‌خواهید خارش پوست خود را کاهش دهید بهتر است این عادت را کنار بگذارید و حمام‌های کوتاه مدت و دوش‌ گرفتن را جایگزین کنید. در تماس بودن با آب گرم برای مدت طولانی باعث می‌شود تا مرطوب کننده‌های طبیعی پوست شما از بین بروند و در نتیجه خارش پوست وخیم‌تر شود.

از صابون‌های قوی دوری کنید

برای پیشگیری از تحریک شدن پوست‌تان بهتر است از صابون‌ها یا شویند‌ه‌های بدنی که مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های قوی در آنها استفاده شده دوری کنید. صابون‌هایی را انتخاب کنید که ترکیبات آنها خفیف‌تر و ملایم‌تر باشد. همچنین بیش از حد از صابون یا مواد شوینده بر روی پوست خود استفاده نکنید زیرا مقدار زیاد صابون‌های ملایم نیز میتواند باعث خشکی پوست و در نهایت شدید‌تر شدن خارش گردد.

پوست‌تان را با ملایمت خشک کنید

خشک کردن پوست با شدت زیاد می‌تواند باعث تحریک شدن آن گردد و وضعیت خارش را وخیم‌تر کند.

مرطوب کننده ها

با دکتر خود مشورت کنید که آیا می‌توانید از کرم‌ها یا پمادها برای مرطوب کردن پوست‌تان استفاده کنید یا نه. استفاده از مرطوب کننده‌ها باعث می‌شود تا رطوبت پوست شما برای زمانی بیشتری حفظ شده و به سرعت تبخیر نشود.

آنتی هیستامین‌ها

آنتی هیستامین‌ها عصب‌های مرتبط با خارش در بدن را هدف قرار می‌دهند و می‌توانند در کاهش خارش پوست شما موثر باشند. قبل از استفاده از این داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

یخ گذاشتن

یخ عصب‌ها را بی حس می‌کند و روشی ساده و سریع برای تسکین درد و خارش‌های بیماری داءالصدف است. همچنین می‌توانید مرطوب کننده‌ی خود را درون یخچال قرار دهید تا خنکی آن به کاهش خارش پوست کمک کند.

پوشاندن ناحیه‌ی خارش قبل از خواب

قبل از انجام این روش با دکتر خود مشورت کنید و نظر او را جویا شوید.

اگر شب و هنگام خوابیدن احساس خارش بیشتری دارد، کرم یا پمادی که برای داءالصدف استفاده می‌کنید را بر روی ناحیه‌ی خارش زده و سپس دور آن یک کیسه‌ی پلاستیکی بکشید، اگر اینکار را برای دست یا پایتان انجام می‌دهید، بهتر است دست‌کش یا جوراب بپوشید تا کرم و پماد از کیسه‌ی پلاستیکی خارج نشود.

نکات مهم

داروهای که دکتر برای شما تجویز کرده است را با دقت به موقع مصرف کنید زیرا اغلب این داروها در کاهش خارش موثر هستند.

داءالصدف یک بیماری مزمن است که قابل درمان نیست اما شما می‌توانید با رعایت توصیه‌ها آن را مدیریت کرده و از خارش مداوم پوست خلاص شوید. ترفند‌هایی که معرفی کردیم را با دکتر خود به اشتراک بگذارید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *