داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص درمانی و ویژگی های گیاه کلوسیا

دانستنی های علمی:

گیاه “کلوسیا” گیاهی زینتی و یکساله از خانواده تاج خروس (Amaranthaceae) می باشد. گونه های مختلف جنس Celosia در نواحی شرق آفریقا به خوبی شناخته شده است.

خصوصیات گیاه شناسی:

کلوسیا گیاهی یکساله است که حدود 45 تا 90 سانتیمتر ارتفاع می تواند رشد داشته باشد. این گیاه دارای ساقه ای برافراشته و برگ هایی سبز رنگ است. این گیاه معمولاً شاخه های فراوانی از بخش پایینی تولید می کند که انتهای هر شاخه ممکن است گل تشکیل گردد.
گل ها به رنگ صورتی کمرنگ و به صورت مدور و در گروه های نزدیک به هم قرار دارند. زمان گلدهی آن در اواسط تابستان تا اوایل یا اواسط پاییز می باشد. هر چقدر طول دوره رشد گیاه طولانی تر شود، اندازه ی گل ها نیز بزرگ و بزرگتر خواهد شد.
گونه های مختلف این جنس تعداد زیادی بذر حدود 200 تا 700 کیلوگرم در هکتار تولید می کند. وزن هزاردانه ی بذرهای آن حدود 1 تا 1.2 گرم می باشد.

شرایط محیط رشد:

کلوسیا به شرایط نور کامل نیاز دارد و بهتر است در محلی کشت شود که حداقل پنج ساعت در روز، نور کامل آفتاب را دریافت کند.
این گیاه خاک های به خوبی آبیاری شده را می پسندد و به نظر می رسد که در اغلب خاک ها از نظر بافت می تواند رشد کند. ولی برای رشد بهینه به آبیاری مناسب نیاز دارد.
کلوسیا نسبت به گرما متحمل می باشد.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی کلوسیا

از کلوسیا علاوه بر استفاده های زینتی، به عنوان گیاه دارویی نیز در درمان بیماری های روده ای، برای کاهش فشار خون، بیماری های دهان و مشکلات چشمی نیز استفاده می شود.
از بذرهای این گیاه برای درمان بیماری های قفسه سینه و از گل های آن برای درمان اسهال استفاده می شود.
برگ های این گیاه نیز همانند سبزی ها به صورت پخته مصرف می گردد و کمی نیز خواص ادرارآوری دارند.

آفات و بیماری ها:

از جمله آفات و بیماری های این گیاه می توان به عنکبوت ها، شته ها، پروانه های سفید، بوتریتیس، پیتیوم و ریزوکتونیا اشاره کرد.

تکثیر:

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذر می باشد. بذرها را می توان به صورت مستقیم در پاییز و یا پس از رفع خطر سرما در زمین اصلی کشت کرد.

منبع: نارگیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *