داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

جلوگیری از کمبود آب بدن با نوشیدنی های گیاهی

یکی از توصیه های مهم طب سنتی برای حفظ تندرستی، تامین آب و رطوبت مورد نیاز بدن است. در حالی که بسیاری از افراد تصور می کنند کم آبی و خشکی بدن در فصل تابستان شایع است و غافل از این هستند که کاهش مصرف آب و دیگر مایعات در فصل سرما، کمبود آب بدن را تشدید می کند و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهد. عدم نوشیدن آب کافی، ورزش کردن در فضاهای بسته، روشن بودن وسایل گرم کننده و خشک شدن هوای اتاق می تواند موجب کم آبی و خشکی بدن در فصل زمستان شود. به همین دلیل توصیه می شود مصرف آب و مایعات را جدی بگیرید . در ادامه مطلب با عطارباشی همراه باشید.

عوارض کمبود آب بدن در زمستان

در هوای سرد، کمتر احساس تشنگی می کنید و مانند تابستان عرق نمی ریزید، اما باید بدانید بدن با همین وضعیت نیز آب از دست می دهد و مجبور است سخت کار کند تا هوای تنفسی اش را گرم و مرطوب نگه دارد، بنابراین دچار مشکلاتی می شود که عبارتند از:

* افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مانند آنفولانزا و سرماخوردگی

* اختلال در عملکرد شیمیایی بدن

* افزایش بروز سرمازدگی

* خستگی بیش از حد

* کاهش متابولیسم بدن

* سرگیجه، تهوع، شوک ناگهانی و حتی مرگ در ورزشکاران

قبل از غذا آب بنوشید

نوشیدن آب قبل از هر وهده غذایی به شما کمک می کند تا کمتر غذا بخورید و آب مورد نیاز بدن تان را نیز تامین کنید. نوشیدن آب خنک همراه با یخ انتخاب چندان مناسبی برای فصل زمستان نیست و حکمای طب سنتی توصیه می کنند آب ولرم همراه با عصاره لیموترش را امتحان کنید.

جلوگیری از کمبود آب با چای و قهوه

اگر به نوشیدن آب میل نداشتید می توانید چای یا قهوه را جایگزین کنید. البته باید توجه داشته باشید چای و قهوه مدر هستند. یعنی مقداری از آب موجود در بدن را به شکل ادرار دفع می کند، بنابراین باید چای کمرنگ بنوشید .

میوه و سبزیجات

۸۰ درصد وزن میوه ها و سبزی ها، آب است و مصرف به اندازه آنها در زمستان می تواند بخشی از آب لازم بدن را تامین کند. به این منظور توصیه می شود روزانه دو نوع میوه متفاوت یا سه نوع سبزی خاص مصرف کنید تا رطوبت لازم را همراه با انواع ویتامین به دستگاه های داخلی بدن برسانید. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن، نوشیدن آب میوه های طبیعی و تازه را فراموش نکنید.

جلوگیری از کمبود آب با نوشیدنی های گیاهی

انواع دمنوش و جوشانده گیاهی نیز منبع خوبی برای تامین آب بدن و حفظ سلامتی هستند. یکی از بهترین نوشیدنی های گیاهی در زمستان، دم کرده گل زیرفون است که خواص دارویی بسیاری دارد و درمان سرماخوردگی، برونشیت و بیماری های عفونی است. برای جلوگیری از سرماخوردگی، نوشیدن چند لیوان دم کرده گل زیرفون در روز توصیه می شود. دم کرده آقطی سیاه نیز همراه یک قاشق چای خوری عسل، سیستم ایمنی بدن را در هوای سرد تقویت می کند.

اعتدال لازم است!

درست است که در فصل سرما، مصرف نوشیدنی های گرم دلچسب است، اما باید در حد اعتدال مصرف شوند. این نوشیدنی ها مدر هستند و مصرف زیادشان باعث دفع آب و املاح بدن و ایجاد اختلالات الکترولیتی می شود، همچنین به دلیل ترکیب های پلی فنلی مانند تئوفیلین، تئوبرومین و کافئین، اسید معده را تحریک و باعث ترشح آن می شوند و مصرف بیش از اندازه شان، مشکلات گوارشی ایجاد می کند.

نوشیدن آب بیشتر در ارتفاع بالاتر

در فصل زمستان معمولا افراد برای اسکی بازی و دیگر بازی های زمستانی، بیشتر به نقاط مرتفع و کوه ها می روند، در چنین مکان هایی باید بیش از حد معمول یعنی در حدود چهار لیتر آب نوشید. در واقع فعالیت های عضلانی با از دست دادن آب برای تنظیم درجه حرارت بدن همراه است و هر چه فعالیت سنگین تر و طولانی تر باشد، مقدار اتلاف آب بیشتر است. مصرف آب در ارتفاعات باعث می شود غلظت خون کاهش یابد.

مصرف نمک را کاهش دهید

مواد غذایی شور بدن را در معرض کمبود آب قرار می دهند و باعث ایجاد حالت نفخ و گاز معده هم می شوند. کاهش مصرف نمک باعث ایجاد تعادل در بدن می شود.

در سرما، مایعات داغ نخورید!

نوشیدن مایعات با تاثیر روی دندان سرد، ابتدا باعث ایجاد درز و ترک دندان ها و سپس با رشد باکتری ها در داخل دندان ها موجب نابودی کامل دندان ها می شود، بنابراین سعی نکنید با خوردن مایعات داغ، سرما را در بدن خود خنثی کنید زیرا دندان های تان پوسیده خواهد شد.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *