داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

دمنوش های گیاهی موثر در تسکین درد

خوشبختانه امروزه افراد بیشتری نسبت به گذشته به سمت نسخه‌های طبیعی و طب سنتی روی آورده‌اند. در واقع مردم کم کم در حال متوجه شدن این موضوع هستند که داروهای شیمیایی اگرچه در بسیاری از موارد به درمان بیماری ها و عارضه ها کمک می‌کنند، اما از طرفی نیز عوارض فراوانی دارند و مصرف زیاد آنها می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود. در این نوشتار قصد داریم شما را با انواع دمنوش گیاهی که برای تسکین درد موثر هستند آشنا کنیم. با عطارباشی همراه باشید.

دمنوش زنجبیل

کمردرد مشکلی است که دلایل داخلی و خارجی مختلفی دارد. ایستادن طولانی مدت، بارداری، بلند کردن چیزهای سنگین یا مشکلات ریوی می‌توانند باعث کمردردهای شدید شوند. اگر شما هم کمردرد دارید، برای تسکین آن می‌توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

در طب قدیم آسیا، از زنجبیل برای درمان انواع دردها استفاده می‌شد. عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند در تسکین درد عضله و مفصل موثر باشد، زیرا حاوی «فیتوکمیکال» است که مانع از بروز التهاب می‌شود. یکی از بهترین انواع دمنوش گیاهی ، دمنوش زنجبیل است که درد شما را تسکین می‌دهد و حال شما را بهتر می‌کند. این چای برای کم خونی، ضعف، بی‌اشتهایی و سردرد نیز مفید است. البته در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و همیشه در هنگام آماده کردن این جوشانده، میزان کمی از این گیاه را اضافه کنید.

دمنوش زعفران

اگر مشکلات و گرفتاری‌های زندگی باعث شده اعصاب‌تان آرامش نداشته باشد بهتر است به جای مصرف داروی‌های آرام‌بخش که عوارض خاص خودشان را دارند، یکی از بهترین انواع دمنوش گیاهی ، یعنی دمنوش زعفران را بنوشید.

آب جوش را در ظرف مناسبی بریزید، زعفران و عسل را به آن اضافه و مخلوط کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مواد روی حرارت متوسط پنج دقیقه به آرامی بجوشند. سپس مخلوط به دست آمده را از صافی عبور داده، در فنجان بریزید و میل کنید.

زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد و مقوی قلب، محرک قوای مغزی، شادی‌بخش، خنده‌آور، ضدکرم خوردگی دندان، شست‌وشو دهنده‌ی کلیه، مقوی معده، ضدسرفه، ضدحساسیت و خلط‌آور است. در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می‌توانید یک مثقال آن را دم کنید و بنوشید، اما در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

%d8%af%d9%85%d9%86%d9%88%d8%b4-%d8%b9%d8%b7%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b4%db%8c

چای ترش

تجمع چربی در ناحیه‌ی شکم علاوه بر به هم ریختن تناسب اندام، به سلامتی نیز آسیب می‌زند؛ بنابراین، لازم است چاقی شکمی کنترل شود، چون احتمال بروز بیماری‌ها، مشکلات قلبی و همچنین بیماری‌های دیگر را بالا می‌برد. چربی‌سوزی شکم با چای ترش قابل کنترل است.

گل‌های گیاه چای ترش یکی از بهترین گیاهان طبیعی برای لاغری و داشتن شکمی تخت محسوب می‌شوند. این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و به دفع چربی‌ها، نو کردن بافت‌های بدن و تقویت عضلات کمک زیادی می‌کند.

یک لیوان آب را بجوشانید و زمانی که به جوش آمد،۱۰ گرم گل‌های چای ترش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد. سپس زیر شعله را خاموش کرده و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. در نهایت چای‌تان را صاف کرده و دو بار در روز میل کنید. این روند را به مدت ۱۰ روز ادامه دهید، سپس پنج روز استراحت کنید. می‌توانید چای ترش را به شکل خنک و همراه با یخ میل کنید. رنگ قرمز و طعم مطلوب آن به دل‌تان می‌نشیند.

دمنوش گزنه

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده‌ی گلوکز خون معرفی شده است. عصاره‌ی برگ گزنه می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داشته باشد.

دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی گزنه را در یک قوری بریزید و دو لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه‌ی سانتی‌گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید از توت، عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

دمنوش دارچین

اگر خیلی زود خسته و بی‌حال می‌شوید و به دنبال افزایش انرژی خود هستید، دمنوش دارچین را امتحان کنید که در دسترس‌ترین دمنـوش محسوب می‌شود. این نوشیدنی را می‌توانید با سه قطعه دارچین چوبی در یک قوری به مدت طولانی دم کنید. می‌توانید نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه منتظر باشید، سپس به این نوشیدنی بسیار گرم و نیروبخش که کمی هم طعم تندی دارد، مقداری لیموی تازه اضافه کنید و با اندکی عسل آن را بنوشید.

دارچین، درد کمر، پا و مفاصل را کاهش می‌دهد، از دلهره و بوی بد دهان می‌کاهد، موجب افزایش فشارخون شده و رفع کننده‌ی سرد مزاجی است. این دمنوش محرک اعصاب است و به دلیل طبیعت گرم و خشکی که دارد، قوای جسمانی را افزایش می‌دهد.

herbal-tea

دمنوش سنبل الطیب

خواب یکی از نعمت‌های خوب خداوند است، اما متاسفانه خیلی از افراد مبتلا به بی‌خوابی هستند. بی‌خوابی دلایل متعددی از جمله اختلالات روانی، عدم تعادل هورمونی، افزایش سن، فاکتورهای محیطی و برخی اختلالات ژنتیکی دارد و بهترین درمان آن داروهای گیاهی است.

دمنوش سنبل‌الطیب از ریشه‌ی این گیاه درست می‌شود و آرام‌بخشی نسبتا قوی است. از این گیاه برای درمان مشکلات مختلفی مانند اختلالات خواب و اضطراب استفاده می‌شود. دمنوش سنبل‌الطیب عطر و طعم نسبتا تندی دارد که خواص کلی این نوشیدنی ناشی از آن‌هاست. اگر شب‌ها نمی توانید بخوابید، دمنوش سنبل‌الطیب می‌تواند راه حل مشکل شما باشد.

اسطوخودوس نیز درمانی سنتی برای رفع بی‌خوابی است و از روغن آن در حمام و رایحه‌ی درمانی استفاده می‌شود، اما دمنوش آن هم موثر است. از لحاظ پزشکی ثابت شده که تنها استشمام عطر اسطوخودوس قبل از خواب، میزان خواب عمیق (موج آرام) را افزایش می‌دهد.

دمنوش زرشک و نعناع

فشارخون بالا مشکل شایعی است که معمولا برای آن قرص‌های شیمیایی تجویز می‌شود، اما طب سنتی، یک دمنوش خاص را که شامل زرشک، نعناع و عسل می‌شود برای کاهش فشارخون پیشنهاد می‌کند.

ابتدا یک قاشق غذاخوری عسل را داخل یک و نیم تا دو لیوان آب جوش حل کنید و داخل یک قوری که دو قاشق غذاخوری زرشک تازه را در آن ریخته‌اید، بریزید. چند برگ نعناع را هم به این دمنوش اضافه کنید و ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش خواص سردی دارد و به کاهش فشارخون کمک می‌کند، اما می‌توانید از یک تکه نبات برای شیرین‌تر شدن آن استفاده کنید.

دمنوش گل ختمی

بیماری آسم نوعی از بیماری‌های ریه بوده که بر مسیر جریان هوا، که وظیفه‌ی حمل هوا به داخل ریه را برعهده دارد، تاثیر گذاشته، باعث نازک شدن و تورم این مسیر می‌شود، مخاط این ناحیه را افزایش می‌دهد، تنفس فرد مبتلا را سخت کرده و او را دچار تنگی نفس، خس خس و سرفه می‌کند. در بعضی از افراد آسم فقط کمی باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود، در حالی‌که در دیگر افراد این بیماری شدید بوده و آن‌ها را دچار مشکلات جدی و همچنین حملات شدید آسم می‌کند. هرچند درمان کامل بیماری آسم کشف نشده، اما می‌توان با برخی دمنوش‌های گیاهی این بیماری را کنترل و شدت آن را کم کرد.

گل ختمی جزو گیاهان لعاب‌دار است که با نرم کردن مجاری تنفسی و آثار خلط‌آوری که دارد باعث رفع سرفه می‌شود. یکی از بهترین انواع دمنوش گیاهی ، دم کرده گل ختمی است. برای تهیه آن مقداری از گیاه را داخل آب جوش بریزید و ۱۰ دقیقه دم کنید. عده‌ای معتقدند اگر این دم‌کرده همراه عسل مصرف شود، اثربخشی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *