تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

ورزش مناسب برای بیماری آلزایمر چیست؟

1- ورزش کنید

داشتن یک زندگی همراه ورزش برای هر کسی مفید است از جمله افراد مبتلا به آلزایمر. گرچه ورزش نمی‌تواند این بیماری را از بین ببرد اما اعتماد به نفس، عزت نفس و خلق وخو را بهبود می‌بخشد. همچنین ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سرطان را کاهش می‌دهد. بسیاری از فعالیت‌ها و ورزش‌ها را هر شخصی می‌تواند انجام دهد. در ضمن بسیار سرگرم کننده نیز هستند.

2- چرا ورزش مهم است؟

ورزش برای هر شخصی مفید است. از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و باعث تقویت حافظه می‌گردد. این امر به ویژه برای افرادی که مراحل میانی بیماری آلزایمر را می‌گذرانند، بسیار مفید است. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، کمتر دچار استرس، اضطراب و افسردگی می‌شوند. در مراحل بعدی این بیماری، عضلات قوی‌تر، به تحت کنترل گرفتن بیماری کمک بسزایی می‌کنند.

3- فرد مبتلا به آلزایمر چه مقدار ورزش باید انجام دهد؟

این امر بستگی به خود فرد و مرحله‌ی بیماری وی دارد. ابتدا با  پزشک خود مشورت کنید. چرا که آن‌ها بهتر از وضعیت بدن آگاه هستند. آهسته آهسته شروع به ورزش کنید. مثلا با جلسات حداکثر 10 دقیقه‌ای. سعی کنید ورزش فقط برایتان سرگرم کننده باشد، نه بیشتر.

4- گرم کردن

با حرکات ملایم مانند پیاده‌روی، مفاصل و عضلاتتان را آماده کنید. اگر در حفظ تعادل مشکل دارید، در حالت نشسته خودتان را گرم کنید. به عنوان مثال پایتان را دراز کنید و مچ پا را 10 بار در هر جهت بچرخانید. همچنین لوازمی‌که برایتان مزاحمت ایجاد می‌کند را از خودتان دور کنید. مانند: فرش یا قالیچه، اسباب بازی یا کابل‌های الکتریکی.

5- هنرهای رزمی‌باستانی

تای چی شامل یک سری از ورزش‌های ملایم و آرام است. این کار باعث تقویت فکر و حافظه‌ی فرد می‌شود. بعلاوه برای مفاصل مناسب است و در خانه یا بیرون از خانه می‌توان آن را انجام داد. تای چی باعث بهبود تعادل و استحکام نیز می‌شود.

6- باغبانی

باغبانی راهی عالی برای فعالیت بیرون از خانه است. همچنین باعث تحریک حواس می‌شود، فرد را هدفمند می‌کند و احساسات فردی که عاشق گل و گیاه است، بر می‌انگیزد. که این کار باعث کاهش استرس و فشار خون نیز می‌گردد.

7- شنا کردن

حتی اگر شنا هم بلد نیستید، راه رفتن در آب یک فعالیت مناسب است. برای مفاصل شما لازم و بسیار آرام بخش است. باعث تقویت قلب و استحکام بدن نیز می‌شود. بعلاوه به اجتماعی شدن نیز کمک می‌کند.

8- یوگا

یوگا استرس را کاهش، استحکام و انعطاف پذیری را افزایش می‌دهد. محققان دریافتند افرادی که سه ماه یوگا کار کرده‌اند از افرادی که تمرینات تقویت حافظه مانند پازل و… انجام داده‌اند، حافظه‌ی قوی‌تری دارند. البته افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، مبتلا به آلزایمر نبودند بلکه فقط علائمی‌که منجر به آلزایمر می‌شود، داشته‌اند. یوگا اضطراب، استرس و افسردگی آن‌ها را نیز کاهش داده بود.

9- قدم زدن

پیاده‌روی به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند حافظه و مهارت‌های فکری را بهبود بخشد. گردش روزانه برای حال و هوای شما نیز مفید است. افرادی که در مراحل ابتدایی آلزایمر قرار دارند، می‌توانند بیشتر از افرادی که در مراحل بالاتر قرار دارند، پیاده‌روی کنند. برای سرگرم کردن خودتان با دوستانتان قدم بزنید و یا موسیقی گوش دهید.

10- ورزش‌های هوازی

ورزش‌های هوازی جریان خون به قسمت‌های حافظه‌ی مغز را افزایش می‌دهند. همچنین در برطرف کردن افسردگی و اضطراب و بهبود خلق وخو نیز مفید هستند. در واقع هر چیزی که ضربان قلب را افزایش دهد،  مفید است. اگر در مراحل اولیه بیماری هستید، انجام ورزش‌های سخت نیز مانعی ندارد اما افراد در مراحل و درجات بالاتر بیماری، باید شدت ورزش را کم کنند.

11- ورزش‌های نشسته

حتی تماشای ورزش کردن دیگران نیز برای افراد مبتلا به آلزایمر نوعی ورزش به حساب می‌آید. خلاق باشید یک صندلی بردارید و در حالی که به تماشای ورزش می‌پردازید، سعی کنید به حالت نشسته، ورزش کنید. مثلا خود را پیچ و تاب دهید، بازوان و پاهایتان را خم و راست کنید و یا حتی به هوا مشت بکوبید.

12- در کجا ورزش کنیم

مکان‌های زیادی برای ورزش کردن وجود دارند. مانند ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، استخر، بولینگ و…

در خانه نیز می‌توانید ورزش کنید. هدف فقط تحرک است، زمان و مکان زیاد اهمیت ندارد.

13- ورزش را رها نکنید

هر کاری بعد از یکی دو هفته به عادت تبدیل می‌شود. برای خودتان هدف‌های واقع بینانه تعیین کنید. سعی کنید حداقل 30 دقیقه در هفته ورزش کنید. این را به یاد داشته باشید که اگر بیماری، شما را ناتوان کرد، کوچکترین فعالیت بهتر از هیچ است.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *