تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

رژیم های متناسب با مزاج افراد(2)

غذاهای مضر برای افراد سوداوی

غذاهای شور، شورجات، غذاهای مانده و غذاهای دودی باعث افزایش سودا می‌شوند لذا برای این افراد مضر است. مصرف ماست، پنیر، شیرینی‌های آماده، غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ‌كرده و بادمجان نیز باید برای آنها محدود شود.

این افراد تمایل زیادی به خوردن چای، دوغ و ماست دارند، ولی باید از مصرف بی‌رویه آنها اجتناب شود. یخ نیز سودا را زیاد می‌كند و بهتر است همه مزاج‌ها از آن پرهیز كنند.

خون

مزاج مهم بعدی خون است كه مزه آن شیرین می‌باشد و بوی بدی ندارد. مهم‌ترین وظیفه این مزاج، تغذیه بدن است. به همین خاطر به همه بدن می‌رود و تقریبا در همه‌جا حضور دارد. این مزاج در تشكیل و تولید گوشت و عضلات بدن نقش اصلی را به عهده دارد. این مزاج گرم‌ و تر است.

افراد دموی مزاج پوست مرطوب و گرم و منافذ پوستی بازی دارند، معمولا زیاد عرق می‌كنند و پر مو هستند. این افراد اشتهای خوبی داشته و تمایل به مواد گرم دارند. در صورتی كه بالعكس برای كاهش حرارت بدن باید غذاهای سرد را هم به تعادل مصرف كنند.

معمولا بیماری‌های افراد دموی در اثر افزایش حرارت و خون است. از این‌رو حجامت به كنترل حرارت بدن این افراد كمك می‌كند. اگر در فردی این مزاج غلبه كند، علائم آن سنگینی سر، كندی حواس، شیرین شدن دهان، سرخی پوست، قرمزی زبان و جوش‌های فراوان است. علت غلبه كردن این مزاج عمدتا پرخوری و مصرف زیاد غذاهای پرادویه و سرخكرده است.

 سودا

مزاج بعدی سودا است كه سرد و خشك است. لازم به ذكر می‌باشد كه غذاهای مانده، شور، بیات و نمك سود، سودا را زیاد می‌كنند. پس در خوردن آنها باید جانب احتیاط را رعایت نمود. سودا سنگین‌ترین خلط بدن است. سودای طبیعی همان رسوباتی است كه در خون تشكیل می‌شود و تیرگی خون از آن است.

پوست افراد سودایی خشك و رنگ پوست آنها تیره است. مزه دهان آنها هم شور یا ترش است و دهان خشك دارند. یبوست دارند. تمایل به گرمی‌ها دارند. در اثر غلبه سودا خستگی بدن حادث می‌شود. بی‌نشاط و افسرده می‌شوند و دچار خودخوری، شور بودن دهان، فكر بسیار، دلتنگی و بی‌حوصلگی هستند. اگر این خلط به تعادل نرسد، مشكلات روحی و روانی بر فرد عارض می‌شود.

غذاهای مفید برای دموی مزاج‌ها

توصیه مهم برای این افراد، نوشیدن آب زیاد است، چون به رقیق شدن خون كمك می‌كند و حرارت بدن را متعادل می‌نماید. از آنجایی كه این افراد معمولا پرخور هستند، رعایت میانه‌روی در خوردن قدم مهم بعدی برای آنهاست. بعلت گرم بودن مزاج آنها بهتر است از غذاهای سرد و خنك بیشتر در برنامه‌غذایی خود بگنجانند؛ مثل محصولات حاوی جو (نان جو و سوپ جو)، لیموترش، انار، غذاهای خام بخصوص میوه‌جات و سبزیجات، زرشك، غذاهای سبك و ساده، استفاده از روغن زیتون و همچنین از روغن، غذاهای غیرسرخ‌كردنی و بخارپز كمتر استفاده نمایند.

 غذاهای مفید برای سوداوی مزاج‌ها

چون این طبع سرد است، خوردن غذاهای با طبع گرم برای این افراد مناسب‌تر است؛ مثل گوشت ماكیان، مرغ خانگی، شتر، گوسفند، سبزیجات و ادویه‌جات گرم مثل زنجبیل، هل، دارچین، نعنا، مرزه، زعفران و … ، عسل و خرما كه برای این افراد مفید است.

 كلام پایانی

به هر حال با رعایت نكات بسیار ساده عنوان شده می‌توان به تعادل بدن و سلامتی كمك بزرگی نمود. لازم به ذكر است از مواردی كه در غلبه مزاج‌های مختلف مكررا به آن اشاره شده است، اعتدال در خوردن و آشامیدن و انجام حركات بدنی منظم می‌باشد كه باعث تعادل حرارت بدن و مایعات آن می‌شود.

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *