عطارباشی و طب سنتی

خواص فلوس

3gqlbf5sk2u4fblhvpge

کليات گياه شناسي

15 متر که به حالت خودرو در بشتر نقاط گرمسير دنيا مانند آفريقا ، هند و – فلوس درختي است به ارتفاع 10 جنوب مي رويد . فلوس در بعضي از نواحي ايران به نام خرنوب هندي و خيار شنبر نيز معروف است .

2 سانتيمتر است . اگر فلوس درقسمت طول آن شكافته – ميوه فلوس يه طول 30 تا 50 سانتيمتر و به قطر 3 شود تيغه هاي متعدد در آن ديده مي شود که فلوس را به خانه هاي متعدد گاهي تا 100 خانه تقسيم مي کند

در داخل اين خانه ها مايع چسبنده تيره رنگي وجود دارد که عسل خيار شنبر ناميده مي شود . طعم اين مايع کمي شيرين ولي نامطبوع است . براي استفاده از فلو غلاف آن را کمي روي آتشگرم مي کنند تا عسل خارج شود . معمولا اين عسل با روغن بادام مخلوط شده و به عنوان مسهل استفاده مي شود البته مي توان مغز فلوس را با قند يا شكر مخلوط آرده و در درجه حرارت معتدلي پخت آه به آن فلوس پخته مي گويند .

ترکيبات شيميايي:

مغز فلوس داراي اکسي آنتراکينون ، مواد قندي ،صمغ ، اسانسو مواد روغني است . خاصيت مسهلي فلوس مربوط به چند ماده شيميايي است که از مشتقات آنتراکينون مي باشد .

صور دارويي فلوس

جوشانده فلوس :

10 گرم عسل فلوس را با يك ليتر آب جوش مخلوط آرده و آن را صاف مي کنند و به مريض مي دهند . اين جوشانده مسهل خوبي است . مقدر عسل فلوس را مي توان در مورد يبوستهاي سخت تا 60 گرم نيز افزايش داد . البته براي بهتر کردن طعم آن مي توان مقداري شربت گيلاس يا انجير به آن اضافه کرد .

مرباي فلوس :

5 گرم عسل فلوس را با همان مقدر آب مقطر مخلوط آرده و سپس مقدار 125 گرم قند کوبيده را به آن اضافه کنيد بعد آن را حرارت دهيد تا به آرامي آب آن بخار شود و وزن آن به 100 گرم برسد و غليظ شود  اين مربا نيز مسهل بسيار خوبي است .مقدار مصرف آن 50-100 گرم در روز است .

خواص داروئي:

فلوس از نظر طب قديم ايران کمي گرم و تر است

1)يكي از بهترين داروها براي رفع يبوست مي باشد زيرا مصرف آن عوارضي ندارد بنابراين حتي براي زنان حامله و اطفال مناسب نيست.

2)براي درد مفاصل و نقرس فلوس را به موضع درد بماليد.

3)براي کليه ها مفيد است مخصوصا آنهايي که کليه شان سنگ ساز است درصورت استفاده از آن مبتلا به سنگ کليه نمي شوند.

4)جوشانده پوست درخت فلوس اسهال خوني را رفع مي کند.

5)نرم کننده سينه است

6)براي باز کردن گرفتگي روده و دل پيچه ، فلوس را مخلو ط با ريشه ختمي بكار بريد .

7)براي معالجه ديفتير ، فلوس را با آب گشنيز مخلوط کرده و به بيمار بدهيد تا غرغره کند .

مضرات : فلوس براي معده مضر است چون به روده ها مي چسبد و ايجاد دل درد و ناراحتي هاي روده مي آند بنابراين بهتر است با مصطكي و انيسون روغن بادام خورده شود .

مجله سلامتی عطارباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *