تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

مواد غذایی که میتوانید جایگزین دارو کنید

گوشت و جگر

انواع گوشت و جگر ، مثل گوشت گاو و جگر مرغ ، از غذاهایی هستند که بیشترین مواد مغذی را دارند. جگر سرشار از زینک ، آهن ، ویتامین A ، ویتامین B12 و دیگر مواد مغذی می باشد.

مواد غذایی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها فقط به هضم غذا کمک نمی کنند ، بلکه برای کل سیستم ایمنی و سلامت بدن مفید هستند. سیستم گوارش یکی از بزرگترین بخش های سیستم عصبی و همچنین ۸۰ درصد از کل سیستم ایمنی را تشکیل می دهد. بسیاری از بیماری ها در واقع از عدم سلامت معده و روده سرچشمه می گیرند. از جمله ی این بیماری ها می توان به اختلالات تیروئید ، خستگی مزمن ، درد مفاصل ، پسوریازیس و حساسیت های غذایی اشاره کرد.

میکروب های موجود در معده و روده در کنترل وزن ، اشتها ، پروسه ی التهابی ، عملکرد حافظه و یادگیری و تولید انتقال دهنده های عصبی موثرند. این بدان معناست که همه چیز ، از جمله سطع انرژی و اعصاب تا پیشگیری از سرماخوردگی ساده ، به سلامت معده و روده ی شما بستگی دارد. ما می توانیم باکتری ها و میکروب های مفید برای سیستم گوارش را با مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مثل ماست و کومبوجا ، افزایش دهیم .

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها با اثرات مخرب رادیکال های آزاد ، مثل سالخوردگی ، مبارزه می کنند. اگر رنگ ماده ای غذایی درخشان باشد ( قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز و …) ، احتمالا مقادیر زیادی بتاکاروتن ، رسوراترول ، فلاونوئید و غیره در آن وجود دارد.

مواد غذایی با فیبر بالا

فیبر به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند و موجب استحکام دیواره ی روده ها می شود. فیبر همچنین تقشی حیاتی در تنظیم قند خون و مقاومت انسولین بازی می کند. فیبر در پرورش پروبیوتیک ها نیز موثر است.
برای بزرگسالان مصرف روزانه ۲۵ تا ۳۰گرم فیبر کافی است . رژیم غذایی سرشار از فیبر به پیشگیری از چاقی ، سرطان ، بیماری های قلبی عروقی ، مشکلات گوارشی و بسیاری بیماری های دیگر کمک می کند.

سبزیجات تازه و خام

سبزیجات سبز ، مثل کلم پیچ ، جوانه ی گندم و اسفناج ، سبزیجات دریایی و آب سبزیجات تازه از مفیدترین و سالم ترین مواد غذایی در دنیا و ضد سالخوردگی هستند.این نوع از مواد غذایی به حفظ pH قلیایی کمک می کنند، از فقر مواد مغذی پیشگیری می نمایند و در کاهش اشتها و سم زدایی موثرند. سبزیجات تازه همچنین کالری پایینی دارند و این در حالی است که سرشار از آنتی اکسیدان ، ویتامین های مختلف ، منیزیم ، پتاسیم ، ید و فیبر هستند.
آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات فواید بیشماری دارند. آنتی اکسیدان از گیاه در برابر آسیب های محیط زیست ، مانند اشعه فرابنفش ، آلودگی و سموم ، دفاع می کند.
تقریبا تمام بیماری ها از جمله عفونت ، پوکی استخوان و حتی سرطان در محیط اسیدی بدن رشد و پیشرفت بیشتری دارند. اما با رژیم غذایی قلیایی ، یعنی مصرف هرچه بیشتر سبزیجات ، از پیشرفت آسیب های سلولی پیشگیری می شود. تقریبا همه ی انواع سبزیجات ، اثرات سوء رادیکال های آزاد را کاهش داده و به پیشگیری از التهاب کمک می کنند.

مواد غذایی حاوی امگا۳

مواد غذایی سرشار از چربی های مفید برای کنترل التهاب ، سلامت مغز ، تعادل هورمون ها ، پیشگیری از سرطان ، کاهش وزن و بهبود سلولی ضروری هستند. امگا ۳ ماده ای ضد التهاب است که همچنین با ماهیت التهاب زای امگا۶ مبارزه می کند.

منبع: فانی کول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *