خواص میوه ها

فواید گریپ فروت

10097_143 copy

کليات گياه شناسي

دليل اينكه اين ميوه را گريپ فروت مي نامند این است که ميوه آن مانند انگور بصورت جمعي تا دوازده تا بر روي شاخه مي رويد . اين ميوه که يكي از مرکبات مي باشد بيشتر از 4000 سال پيش در هند و مالزي کاشته مي شده است ولي تا قرن شانزدهم ميلادي در ديگر کشورها ناشناخته مانده بود تا اينكه اسپانيائيها آنرا به کشورهاي ديگر بردند .

جالب است که بدانيد آمريكا 97 % مصرف گريپ فروت دنيا را تامين مي کند و تنها ايالت فلوريدا و تگزاس با هم 90 % گريپ فروت آمريكا را توليد مي کنند .

درخت گريپ فروت به اندازه درخت پرتقال و ارتفاع آن تا 12 متر مي رسد برگهاي آن سبز و گل آن سفيد است . ميوه گريپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگاميكه رسيده باشد نازك و برنگ زرد روشن است . اگر در چيدن گريپ فروت تاخير شود پوست آن کلفت شده و قسمت سفيدي زير پوست ضخيم مي شود و مقداري از آب خود را از دست مي دهد . گريپ فروت رسيده ترد و طعم آن ترش و شيرين و کمي تلخ مي باشد . نوعي از گريپ فروت که در شمال ايران مي رويد چون داخل آن قرمز رنگ است به آن توسرخ مي گويند .

گريپ فروت در حال حاضر در چين ، هند ، خاورميانه و در ايران هم در شمال و هم جنوب پرورش داده مي شود.

گريپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولي فصل آن از ژانويه تا مي مي باشد .

ترکيبات شيميايي:

گريپ فروت منبع غني ويتامين  B و 1 C  مي باشد . پوست گريپ فروت داراي مقدر زيادي پكتين است مهمترين ترکيبات شيميايي گريپ فروت ناري گين ، ليموئين ، سسكي ترپين ، آلدئيد ، ژرانيول و آادينين مي باشد .

در صد گرم گريپ فروت مواد زير موجود است:

انرژي 30 کالري

آب 88 گرم

پروتئین  3گرم

چربي 13 گرم

کلسيم 5/11 میلی گرم

فسفر 12 ميلي گرم

پتاسيم 130 ميلي گرم

آهن  2 میلی گرم

ويتامين آ  1 واحد

ويتامين ب1  2میلی گرم

ويتامين ب2  1میلی گرم

ويتامين ب3  1میلی گرم

ويتامين ث 30 ميلي گرم

گريپ فروت يك ميوه اسيدي است و بهتر است که آن را همراه ديگر مرکبات مصرف کرد و هنگامي كه آن را مي بريد زود آن را مصرف کنيد زيرا در اثر ماندن مواد موثر خوردا از دست داده و تلخ مي شود .

گريپ فروت از ليمو ترش کمتر اسيدي است بنابراين آنهائيكه نمي توانند از ليمو ترش استفاده کنند بهتر است که اين ميوه را بجاي ليمو ترش مصرف کنند .

خواص داروئي:

1)گريپ فروت چون داراي کالري کمي است نوشابه بسيار خوبي براي آنهايي است که مي خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند . گريپ فروت از پرتقال کمتر قند دارد .

2)گريپ فروت تميز کننده بدن از مواد سمي است و اين مواد را سريعا دفع مي کند و دليل آن اين است که هنگامي كه از گريپ فروت استفاده مي کنيد بعلت دفع مواد زائد ممكن است اسهال توليد شود.

3)گريپ فروت داروي خواب است . اگر مي خواهيد خواب خوش و سنگين داشته باشيد يك گريپ فروت و يا آب آن را گرفته قبل از رفتن به رختخواب آن را بخوريد .

4)گريپ فروت ضد سرماخوردگي است و تب را پائين مي آورد در هنگام سرماخوردگي و تب آب گريپ فروت بنوشيد .

5)گريپ فروت بدليل ترش بودن ترشح اسيد معده را بيشتر مي کند پس بايد آن را قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحريك کرده و غذا را زودتر هضم نمايد .

6)آنهائيكه کليه و مثانه و کیسه صفرايشان سنگ توليد مي کند حتما بايد گريپ فروت بخورند زيرا گريپ فروت از درست شدن سنگ جلوگيري مي کند .

7)مهمترين کاربرد گريپ فروت براي جلوگيري و درمان بيماري قلبي است و گريپ فروت شفابخش قلب است زيرا کلسترول را پائين آورده و رگها را از وجود چربيها و مواد رسوب کرده پاك مي کند و پيشرفت تصلب شرائين را متوقف مي سازد .

تحقيقاتي که جديدا روي بيماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف 2 عدد گريپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط 10 % پائين مي آورد و حتي مقدار HDL را که چربي مفيد است بالا مي برد . بنابراين کساني كه مبتلا به عارضه کلسترل بالا هستند بايد گريپ فروت را با پوست مصرف  کنند زيرا پكتين و ويتامين P در قسمت سفيدي پوست گريپ فروت وجود دارد .

8)خوردن دو عدد گريپ فروت در روز احتمال حمله قلبي را به نحو بارزي کاهش مي دهد بنابراين کساني كه در خانواده شان سابقه قلبي و بيماري قلبي وجود دارد حتما بايد از گريپ فروت استفاده کنند .

9)تحقيقاتي که در روي خوکها انجام گرفته نشان داده است که گريپ فروت در سلامتي شريانها اثر معجزه آسائي دارد . دانشمندان به يك دسته از خوکها غذاهاي چرب ولي همراه با پكتين گريپ فروت دادند و به دسته ديگر بدون پكتين گريپ فروت . دسته اول عمر بيشتر داشته و بعد از تشريح جسد آنها بهيچ وجه اثري از تصلب شرائين مخصوصا در شريانهاي اکليلي قلب و آئورت ديده نشد در حاليكه دسته دوم که فقط غذاهاي چرب مصرف کرده بودند مبتلا به تصلب شرائين و کلسترل بالا شده بودند .

دانشمندان ژاپني چند سال پيش آزمايشهائي در مورد اثر گريپ فروت روي سرطان بر روي موشها انجام دادند . به موشهائي که مبتلا به سرطان بودند عصاره گريپ فروت تزريق کردند و با کمال تعجب مشاهده نمودند که رشد غده سرطاني در آنها متوقف شد و پس از چندي همه آنها بهبود يافتند . آنها نتيجه گرفتند که در گريپ فروت و مخصوصا در پوست آن ماده ضد سرطان وجود دارد .

10)  هسته گريپ فروت نيز خواص بسياري درد زيرا ميكرب آش، ضد قارچ و ضد Yeast است البته عصاره هسته گريپ فروت بصورت قرص و کپسول در فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها موجود است مي توانيد خريدري کرده و مصرف کنيد و يا اينكه هسته هاي گريپ فروت را جمع آوري کرده و خشك کنيد سپس در داخل آسياب برقي ريخته و پودر کنيد و هر روز مقدر يك قاشق چايخوري از آن را با آب ميل کنيد يا اينكه همانطوري كه گفته شد همه گريپ فروت را با پوست سفيد آن دو هسته آن در داخل مخلوط کن برقي ريخته و مصرف کنيد.

مضرات : گريپ فروت را نبايد به همراه تعدادي از داروها خورد زيرا اثر آنها را چند برابر مي کند مثلا کسی كه داروي فشار خون مصرف مي کند اگر آن را با گريپ فروت بخورد اثر دارو زيادتر شده و شخص فشار خونش بشدت پائين مي آيد و خطرناك است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *