داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

زمستانی گرم و شاد با دمنوش های شادی بخش

افسردگی، خستگی، دلهره، اضطراب و… تجربه ی بسیاری از افراد در دنیای شلوغ و پردغدغه ی امروز است.برای از بین بردن این حالت ها، راهکارهای مختلفی وجود دارد اما حکمای طب سنتی ایران معتقدند به کمک دمنوش های گیاهی می توان به آرامش رسید. در مصرف گیاهان دارویی شادی بخش باید به چند نکته توجه کرد؛ بومی بودن، کم عارضه بودن و تناسب با مزاج افراد.

دمنوش زعفران

مصرف شکل های مختلف زعفران باعث ایجاد نشاط و شادی می شود،اما پیشنهاد طب سنتی تهیه شربت (همراه با گلاب) یا دمنوش زعفران است.این ادویه ی گران قیمت بسیار نشاط آور، محرک میل جنسی، مقوی قلب و پاک کننده ی مثانه و پوست است.

دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه به عربی”مفرح القلب المحزون” گفته می شود، زیرا اعصاب را آرام کرده و با اضطراب مقابله می کند.این گیاه مقوی دل، دماغ، معده، کبد و بسیار مفرح است.برای تهیه دمنوش آن، پنج گرم از برگ این گیاه را در قوری چینی ریخته با یک لیوان آب جوش بخ مدت 15 دقیقه روی بخار دم کنید، سپس با کمی عسل یا نبات زعفرانی، یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا بنوشید.

دمنوش اسطوخودوس

حکمای طب سنتی معمولا اسطوخودوس را برای پاکسازی مغز از مواد زائد، افزایش حافظه و کمک به درمان سینوزیت تجویز می کنند .این دمنوش نیز یک نوشیدنی مفرح و آرامش بخش است.برای تهیه این دمنوش، یک قاشق مربا خوری از گیاه شسته شده را با یک لیوان آب جوش در یک قوری چینی دم کرده و با کمی شکر یا نبات میل کنید.

دمنوش گل سرخ

گل سرخ از بهترین گیاهان برای سلامت قلب محسوب می شود و بسیار مفرح است.حکمای طب سنتی برای کاهش اندوه، افسردگی، اضطراب، افزایش نیرو و انرژی، شربت گلاب و زعفران را پیشنهاد می کنند.

به این منظور یک قاشق غذاخوری گل سرخ را همراه یک قاشق غذاخوری چای سیاه یا چای سبز در یک قوری آب بریزید و 20دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.همچنین می توانید فقط از گیاه گل سرخ استفاده و مقدار بیشتری از آن دم کنید و با استفاده از عسل یا نبات آن را شیرین کنید.

منبع: بوعلی دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *