تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روش های غیر اصولی کاهش وزن و عوارض آن

هر فردی خواهان کاهش وزن و دفع چربی‌های اضافه شکم و پهلو است. برای خلاص شدن از شر چربی‌های مزاحم بهترین و مطمئن‌ترین راه ورزش و رژیم غذایی است. این روش کاهش وزن عاقلانه به نظر می رسد. نظر شما چیست؟ اکثر افراد برای رسیدن به نتیجه به اندازه کافی ورزش و تغذیه را امتحان نمی‌کنند. تغذیه معقول و تمرینات ورزشی باید تنها فکر و برنامه‌ای در ذهن هر شخصی باشد که می‌خواهد کاهش وزن را تجربه کند.
به جای ورزش و تغذیه، مردم تصمیم می‌گیرند که از روش‌های مضحک و غیر معقول برای کاهش وزن استفاده کنند. از آنجایی که هیچ کسی نمی‌خواهد روش معقول را انجام دهد، ده‌ها، صدها یا شاید هزارها روش کاهش وزن احمقانه در جامعه رواج پیدا کرده‌اند.

در این مطلب به ۴ روش نادرست و غیر استاندارد کاهش وزن که شامل: گرسنگی کشیدن، قرص‌های رژیمی ، پاک‌سازی درون و رژیم تک غذایی می‌باشند، می پردازیم. این روش‌ها برای بدن مضر هستند و بر سلامتی انسان اثرات مخربی می‌گذارند. اگر یکی از روش‌های فوق را برای کاهش وزن در نظر گرفته‌اید، در این مطلب به شما دلایل روشنی ارائه می‌شود که نباید این روش را انتخاب کنید.

۱. گرسنگی کشیدن

شاید گرسنگی کشیدن شایع‌ترین و معمول‌ترین روش کاهش وزن باشد. صادقانه باید گفت این روش اصلاً آن طور که شما فکر می‌کنید برای کاهش وزن مؤثر نیست. با گرسنگی کشیدن درصدد کاهش وزن هستید. به خودتان می‌گویید: “خوب، برای کاهش وزن و لاغری دیگه غذا نمی‌خورم”. اما نمی‌خواهید بپذیرید چقدر این روش مضر است.

افرادی که برای کاهش وزن گرسنگی را تحمل می‌کنند خیلی زود خسته، گیج و گرسنه می‌شوند. این علائم بعد از حدود یک ساعت بروز می‌کنند. اما در ساعت‌های بعدی علائم خیلی بدتر و شدیدتر می‌شوند. گرسنگی کشیدن، قدرت تصمیم‌گیری بدن در مورد غذای در دسترس را مختل می‌کند. غذا نخوردن پیغامی مبنی بر شروع قحطی به بدن ارسال می‌کند. بدن فکر می‌کند اگر همچین اتفاقی قرار است بیافتد پس بهتر است چربی‌های بدن را حفظ کنم زیرا برای مدتی غذا دریافت نمی‌کنم.

شاید تعجب کنید اما بدن دقیقاً واکنش مخالفی نسبت به آنچه شما فکر می‌کنید به گرسنگی نشان می‌دهد. اما باید خاطر نشان کرد کاهش حجم و نوع غذای مصرفی برای کاهش وزن خیلی مؤثر است اما این کاهش حجم باید اندک، معقول و با برنامه‌ریزی دقیق همراه باشد. نیازی نیست بدن را تحت فشار کمبود کالری قرار دهید. کافی است درست مصرف کنید و درست ورزش کنید.

۲. پاک‌سازی درون

هر فردی دوست دارد تمیز و پاک باشد اما صادقانه باید گفت، شما نمی‌توانید درون بدن‌تان را پاک کنید. این کار غیر ممکن است. تمام محصولات مدعی پاک‌سازی روده و خارج کردن مواد زاید و مضر از بدن، دروغی بیش نیستند. سیستم گوارش انسان به این روش عمل نمی‌کند. این سیستم غذا و آثار مخروبه آن ها را در طول مسیر به جلو می‌راند و هنگامی که آماده دفع شدند از بدن خارج می‌کند. شاید بتوانید چند روزی این فشار را بر بدن وارد کنید اما در حقیقت چیزی جز وقت اضافی صرف کردن در سرویس بهداشتی نصیب‌تان نخواهد شد.

همانند دیگر روش‌های احمقانه کاهش وزن، این روش نیز یک ذره حقیقت در وجود خود دارد. بعضی اوقات افراد بیش از حد غذاهای فناوری شده مصرف می‌کنند. اگر وسیله پخت و پز شما ماکروویو است پس با غذاهای فناوری شده با مشکل مواجه خواهید شد. آنچه که پاک کننده‌ها به ما آموزش می‌دهند این است که آنچه ما می‌خوریم خیلی بد و بی کیفیت هستند. میوه‌های تازه و سبزیجات با گوشت سالم و تازه باعث سلامتی افراد جامعه می‌شوند، به کاهش وزن کمک خواهند کرد و احتمالاً مواد مضر از بدن ما را پاک خواهند کرد.

در مورد تأثیر مواد طبیعی طعم دهنده بر بدن در طولانی مدت اطلاعات زیادی در دسترس نیست. بازگشت به مواد و غذاهای طبیعی که بر روی اجاق با قابلمه و ماهی تابه پخت شوند نه تنها به مدیریت وزن شما کمک خواهد کرد بلکه بر سلامت کلی بدن اثر مثبت می‌گذارند.

۳. رژیم تک غذایی

اگر برای یک بازده زمانی تنها از یک غذا استفاده کنید، وزن خود را از دست خواهید داد. غذاهای معمول در این رژیم شامل سوپ کلم، هندوانه و آب میوه است. در این رژیم عقیده بر این است که شخص فقط یک ماده غذایی می‌خورد. این امر باعث می‌شود فرد گرسنگی را تجربه کند و وزن از دست دهد. بله، در این روش شما کاهش وزن را تجربه خواهید کرد زیرا بدن شروع به خرج کردن از خودش می‌کند تا کمبودات تغذیه‌ای که ناشی از تفکر غلط و رژیم تک غذایی است را جبران کند و فشار اعمال شده بر خودش را دفع کند. بدن به پروتئین نیاز دارد اما در سوپ کلم هیچ پروتئینی وجود ندارد.

پس بدن نیازهای تغذیه‌ای خودش را از کجا تأمین کند؟ از عضلات. شما به دلیل رعایت روش کاهش وزن اشتباه بدن را مجبور می‌کنید تا از خودش تغذیه کند و عضلات بدن را تخریب کند زیرا شما از خوردن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خودداری می‌کنید. بنابراین، از این روش غیر معمول نمی‌توانید انتظار خوبی داشته باشید.

۴. قرص‌های رژیمی

قرص‌های رژیمی روش غیر معمول و غیر استانداردی برای کاهش وزن هستند. این روش به منزله یک دام است که هر کسی می‌تواند در آن گرفتار شود. گول تبلیغات را نخورید: “قرص‌های ما ارزان و ساده هستند و سریعاً نتیجه می‌دهند”. اما آگاه باشید این قرص‌ها کارکردی ندارد. بر اساس نوع قرصی که در بازار موجود هستند ممکن است به دلیل حجم زیاد کافئین در آن ها قلب را تحت فشار قرار دهد. “بالا بردن سوخت و ساز متابولیسم” شعار تبلیغاتی برای بالا بردن فروش این قرص‌ها است. وقتی که این قرص را مصرف می‌کنید و بر روی تردمیل شروع به دویدن می‌کنید، قبل از اینکه ورزش را شروع کنید و خودتان متوجه شوید، متابولیسم بدن شما اوج گرفته است.

همین که این قرص‌ها موجب کاهش وزن می‌شوند دلیل نیست که برای بدن خوب هستند. برای مثال، قلب دوست ندارد وقتی که مشغول استراحت هستید تند تند و پر آشوب بزند. این قرص‌ها موجب عوارض پزشکی جدی می‌شوند و از مصرف آن ها باید اجتناب کرد.

قرص‌های دیگری که محرک نیستند عوارض جانبی دیگری دارند. برای مثال، برخی از آن ها موجب اسهال غیر قابل کنترل می‌شوند. شما وزن از دست می‌دهید اما به چه قیمتی؟! تنها نقطه قوت این قرص‌ها کاهش چند کیلو وزن در طول هفته است. تغذیه معقول و ورزش هم می‌تواند نتیجه این قرص‌ها را در پی داشته باشد اما این نتایج بسیار سالم‌تر و مطلوب‌تر هستند.

آنچه که از این مطلب نتیجه گرفته می‌شود این است که کاهش وزن سالم از طریق قرص یا روش‌های غیر استاندارد حاصل نمی‌شود. اگر همچین چیزی ممکن بود دیگر فرد چاقی در جامعه نداشتیم و همه لاغر بودند. در دام تبلیغات آن ها گرفتار نشوید. یاد بگیرید چطور کامل و سالم غذا بخورید. تنبلی را کنار بگذارید و ورزش را شروع کنید و صبور باشید.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *