تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

غذاهای فوق العاده برای خانم ها را بشناسید!

بدن خانم‌ها نیازهای متفاوتی دارد. غذاهای فوق العاده برای خانم‌ها را با مطالعه‌ی این مطلب بشناسید.

خوردن غذای سالم برای همه اهمیت دارد. اما برخی مواد غذایی خاص برای زنان که در طول زندگی تحت تأثیر پوکی استخوان، بارداری یا سرطان سینه هستند بسیار فوق العاده می‌باشند. این مواد غذایی فوق العاده سرشار از مواد مغذی هستند که به حفاظت از بدن و عملکرد بهتر آن کمک می‌کنند.

سویا

دانه‌های خوشمزه‌ی سویا سرشار از فیبر، چربی‌های مفید و ترکیبات استروژن به نام ایزوفلاون می‌باشند. ایزوفلاون‌ها می‌توانند بهترین دوست شما در دوران یائسگی باشند. به طور مثال از گرگرفتگی در این دوران جلوگیری خواهد کرد.

کلم پیچ

این برگ‌های سبز سرشار از ویتامین K هستند که به کمک کلسیم و ویتامین D به قوی و سالم ماندن استخوان‌ها کمک می‌کند. یک وعده‌ی آن بیش از 20 درصد ویتامین A و C توصیه شده در شبانه روز را در بر می‌گیرد.

مارچوبه

آیا راه دیگری برای تأمین ویتامین K و استخوان سازی لازم دارید؟ مارچوبه بهترین گزینه است. کافی است نصف فنجان مارچوبه بنوشید در این صورت یک سوم آنچه در طول روز نیاز دارید تأمین می‌شود. همچنین این ماده‌ی غذایی سرشار از فولات است که از نقص مادرزادی مانند بیماری اسپینا بیفیدا جلوگیری می‌کند.

asparagus-spears

لوبیا

از جمله غذاهای فوق العاده برای خانم‌ها لوبیا است. این ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین است و نسبت به گوشت ارزان‌تر است و چربی ندارد و سرشار از فیبر می‌باشد. همچنین فشار خون، قند خون و ضربان قلب را پایین آورده و به طور کلی از هر چیزی که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند.

گریپ فروت

فلانوئیدهای موجود در گریپ فروت احتمال انواع خاصی از سکته در زنان را کاهش داده و به قلب کمک می‌کند. پرتقال هم همین کار را می‌کند اما گریپ فروت قند کمتری دارد. ممکن است مصرف هم‌زمان گریپ فروت با داروهایی که پزشک تجویز کرده تطابق نداشته باشد پس قبل از اینکه آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید با پزشک خود مشورت کنید.

انواع توت و گیلاس

این میوه‌ها حاوی فلانوئیدها و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که از آسیب رسیدن به سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند. توت‌ها به هوشیار ماندن مغز با افزایش سن کمک می‌کنند. همچنین به ویتامین C آن‌ها برای ساختن کلاژن (پروتئینی که باعث نرمی‌پوست می‌شود) نیاز داریم.

20140608150510409

پاپایا (نوعی میوه‌ی استوایی)

رنگ نارنجی آن به دلیل وجود بتا کاروتن (ماده‌ی موجود در هویج) و لیکوپن (در گوجه فرنگی و هندوانه نیز وجود دارد) است.

لیکوپن احتمال ابتلا به سرطان‌های گردن و سینه را کاهش می‌دهد. همچنین آنتی اکسیدان است و کلسترول و فشار خون را به منظور جلوگیری از بیماری‌های قلبی در سطح مناسبی نگه می‌دارد.

ماست ساده و کم چرب

در سنین بالای 50 به کلسیم بیشتری نیاز داریم. تنها 8 اونس از آن بیش از یک سوم کلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین خواهد کرد. به دنبال ماست‌های غنی شده با ویتامین D باشید که در استفاده‌ی بهتر از مواد معدنی به بدن کمک می‌کند.

ماهی ساردین

این ماهی‌های خوشمزه سرشار از اسیدهای چرب سالم، ویتامین D و کلسیم‌اند. امگا 3 موجود در آن‌ها کیفیت شیر مادر را بهبود می‌بخشد. همچنین این ماهی‌ها جیوه‌ی کمتری نسبت به ماهی‌های دیگر دارند.

%d9%85%d8%a7%d9%87%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d8%af%db%8c%d9%86-1024x480

بذر کتان

بذر کتان سرشار از فیبر و لیگنان (ترکیبات گیاهی که مانند استروژن عمل می‌کنند) است که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه را کاهش دهند. روغن بذر کتان بهترین راه برای گرفتن امگا 3 است اما مزایای ضد سرطانی ندارد. قبل از مصرف بذر کتان حتماً با پزشک مشورت کنید. چرا که می‌تواند روی عملکرد برخی داروها تأثیر داشته باشد.

گردو

از دیگر غذاهای فوق العاده برای خانم‌ها گردو می‌باشد. گردو حاوی اسیدهای چرب سالم است که مصرف آن در رژیم غذایی متعادل می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. همراه ماست کمی‌گردو بخورید و با یک تیر دو نشان بزنید.

آواکادو

بله این ماده‌ی غذایی سرشار از چربی است اما این چربی مفید می‌باشد. در واقع مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی آواکادو باعث آب شدن چربی شکم و محافظت از پوست و چشم می‌شود. همچنین این ماده‌ی غذایی می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش و کلسترول خوب را افزایش دهد.

avocado3

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین سرشار از مس، فیبر، ویتامین B6، پتاسیم، آهن و … است. بهتر از همه‌ی این‌ها سرشار از بتا کاروتن و منبع ویتامین A می‌باشد. در زمان بارداری و شیردهی نیز مصرف آن سلامتی ریه‌ی نوزاد را تضمین می‌کند.

اسفناج

فولات دوست شماست. از مهم‌ترین مزایای آن جلوگیری از زوال عقل، بیماری قلبی و سرطان روده‌ی بزرگ است. اسفناج علاوه بر فولات حاوی لوتئین نیز هست. این آنتی اکسیدان از عدسی و شبکیه‌ی چشم محافظت کرده و حتی ممکن است باعث دفع چین و چروک نیز شود.

جگر گاو

ممکن است این غذا مورد علاقه‌ی خیلی‌ها نباشد اما منبع بسیار خوب فولات و فولیک اسید است.

beef-liver

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *