تغذیه و تناسب اندامورزش

همه چیز درباره ویژگی های یک کوله کوهنوردی مناسب

همه چیز درباره کوله کوهنوردی

شاید به اندازه تمام مسیرهای کوهنوردی، کوله های مختلف وجود دارد. کوله هایی در همه رنگ ها و همه سایزها با جنس های مختلف و لوازم جانبی مناسب برای همه سلیقه ها.

اجازه بدهید بعضی از اصول اولیه ای که باید در مورد کوله پشتی های کوهنوردی بدانیم مرور کنیم.

backpacks-for-hiking

کوله های کوچک مثل کیف های کمری

و کوله های کوچک زنانه، کوله های حرفه ای نیستند. این کوله ها را به پشت نمی بندند و در واقع بیشتر کیف کمری هستند. اما استفاده از آنها هم تا حدی شبیه کوله است البته در مقیاس کوچکتر. این کیف های کمری برای کوهپیمایی های کوتاه مناسب هستند. این کوله ها یک بدنه و چند بند و تسمه دارند.

میتوانید از آنها برای نگهداری یک بطری آب، چند تخته شکلات، برخی لوازم کمکهای اولیه، عینک آفتابی و خیلی چیزهای کوچک دیگر که باید دم دست باشند استفاده کنید. بعصی از آنها حتی سیستم خاصی برای پر کردن آب و نوشیدن آن دارند.

این کوله های کوچک اغلب کوله های آب رسانی نامیده میشوند و چند بطری آب گنجایش دارند. اما سعی کنید خیلی آنها را پر از آب نکنید. وقتی می خواهید مسیرهای طولانی تری طی کنید و لاید اب بیشتری همراه داشته باشید، گزینه های دیگری در اختیار دارید.

۰۸۱۰۹۵_۰۹۰۴_۲٫jpg

کوله ها را بر اساس سایز یا حجم بر اساس لیتر دسته بندی می کنند. اما در اینجا منظور از لیتر مقدار فضای داخلی آنهاست نه حجم مایعی که در آنها میتوان نگه داشت . کوله های یک روزه همانطور که از اسمشان پیداست برای برنامه های کوتاه مدت و یک روزه طراحی شده اند.

این کوله ها از ده لیتری تا سی لیتری وجود دارند و مدل های آنها مختلف است. بعضی از آنها تسمه کمربند ندارند اما بعضی از آنها تسمه ای برای بستن دور کمر دارند تا ثبات بیشتری داشته باشند و بهتر روی بدن قرار بگیرند.

همه کوله ها بندهایی برای قرار گرفتن روی شانه ها دارند. کوله های بزرگتر که از ۳۵ لیتر تا ۷۰ لیتر گنجایش دارند نامهای مختلفی دارند و از سایز متوسط به بالا هستند.

اگر از این کوله ها خوب استفاده شود میتوان در آنها مقدار زیادی لباس و تجهیزات قرار داد، اما مراقب باشید آنرا زیاد سنگین نکنید چون هرچیزی در ان بگذارید مجبورید تا مسافتی طولانی با خود حمل کنید. این کوله ها از موادی ساخته شده اند که جنس مقاوم و محکمی دارند و انواع تسمه های دوشی، کمری و در سایر قسمت ها دارند.

کوله های خیلی بزرگ نامهای دیگری هم دارند، مثلا کوله چند روزه، کوله سنگین و غیره. کوله های بالای ۷۰ لیتر حجم زیادی دارند و میتوان کلی لباس و لوازم دیگر کوهنوردی را قرار داد. خیلی از لوازم خاص را هم میتوان به تسمه های بیرون کوله بست یا آویزان کرد.

در بالای تسمه های شانه و کمر قسنتهایی برای کشیدن و تنظیم اندازه است که کمک می کند کوله را روی بدن خود بهتر اندازه کنید تا ثبات بهتری داشته باشد و حمل آن آسان تر شود و خیلی به کمر شما فشار وارد نکند.

۰۸۱۰۹۵_۰۹۰۴_۱٫jpg

وقتی بندهای کوله خوب تنطیم شود کمر درد نمی گیرید و کمتر خسته می شوید. فکر کنید می خواهید یک بچه را روی شانه های خود حمل کنید، هر چه بچه صاف تر بنشیند و سبکتر باشد او را راحت تر حمل می کنید.

اگر به جای اینکه بچه را روی شانه های خود بگدارید دور کمر خود اویزان کنید و پاهایش را بگیرید حمل او بسیار دشوارتر میشود و شما را خسته می کند، کوله هم همین طور است، باید بندهای سرشانه را خوب محکم کنید تا وزن اصلی ان روی شانه ها باشد نه پایین کمر. داخل کوله ها معمولا یک چارچوب آلومینیومی هست که به بهتر قرار گرفتن کوله روی بدن کمک می کند.

۰۸۱۰۹۵_۰۹۰۴_۴٫jpg

خیلی از کوله ها گیره های مخصوص دارند که زیر انداز را خارج از کوله نگه دارند و یا حتی یک چادر کوچک شبانه را به ان اویزن کنید. نکته مهمی که باید به یاد اشته باشید این اس که فقط چیزهای ضروری ه به ان نیاز دارید در کوله خود حمل کنید نه یک گرم کمتر نه یک گرم بیشتر.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *