عطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

فواید به سمت چپ خوابیدن از نگاه طب سنتی

چپ خوابیدن

در کتب طب سنتی درباره‌ی آداب غذا خوردن توصیه‌‌های فراوانی شده و به خصوص این که بعد از صرف غذا نباید سریعا بخوابید و در زمان مناسب نیز به سمت چپ دراز بکشید. زیرا برای هضم بهتر و موقعیت اندام‌های مختلف بدن مفید است. در ادامه شش مورد از منافع بالقوه‌ی سلامتی را وقتی که به سمت چپ دراز کشیده‌اید و ممکن است از ابتلا به برخی از مشکلات جلوگیری کند، ذکر شده است.

تقویت سیستم لنفاوی

با توجه به طب آیورودا،  چپ خوابیدن  باعث می‌شود تا مایع لنفاوی بدن بهتر فیلتر شده و باقی آن از طریق گره‌های لنفاوی «با نام غدد لنفاوی» به سمت چپ بدن ما سرازیر شود. محققان دریافته‌اند  چپ خوابیدن  می‌تواند به روند دفع مواد زائد بدن از مغز کمک کند. در مقابل، خوابیدن به سمت راست می‌تواند بهره‌وری از سیستم لنفاوی را کاهش دهد.

بهبود هضم غذا

هنگامی که بحث از هضم غذا می‌شود، خوابیدن به سمت چپ در مقایسه با خوابیدن به سمت راست، با توجه بدلیل ساده‌ی گرانش زمین مزایای بیشتری خواهد داشت، زیرا دراز کشیدن به سمت چپ اجازه می‌دهد تا پس ماندهای مواد غذایی به راحتی از روده‌ی بزرگ به کولون نزولی حرکت کنند (به همین دلیل است که به احتمال زیاد شما به اجابت  مزاج پس از بیدار شدن تمایل دارید) همچنین خوابیدن به سمت چپ باعث می‌شود معده و لوزالمعده بطور طبیعی به هم بچسبند (معده‌ی ما در سمت چپ بدن قرار دارد) و توسعه‌ی آنزیم‌های پانکراس و دیگر فرآیند‌های گوارشی ادامه یابد.

چپ خوابیدن به قلب کمک میکند

پزشکان توصیه می‌کنند زنان باردار به سمت  چپ خود بخوابند تا گردش خون در قلب آنها بهبود یابد. حتی اگر شما باردار نیستید (یا زن نیستید)، خوابیدن به سمت چپ ممکن است به کاهش برخی از فشارها از روی قلب‌تان کمک کند و گرانش نیز می‌تواند جداسازی غدد لنفاوی و حرکت خون به سمت آئورت یا به سمت خروج از قلب را تسهیل کند. بنابراین خوابیدن به سمت چپ، اثرات مثبتی روی سلامت قلب خواهد داشت.

کاهش سوزش معده

در طب سنتی گفته شده و همچنین تحقیقات امروزی نشان می‌دهد دراز کشیدن به سمت چپ می‌تواند به کاهش علائم بازگشت اسید کمک کند. دلیل این موضوع، قرار گرفتن معده در سمت چپ بدن است. در مقابل، دراز کشیدن به سمت راست می‌تواند این علائم را تشدید کند. اگر شما در حال مبارزه با سوزش معده بعد از غذا هستید، سعی کنید ۱۰ دقیقه دراز کشیدن روی سمت چپ بدن خود را امتحان کنید.

تسکین کمردرد

افرادی که از درد مزمن در ناحیه ی کمر رنج میبرند، ممکن است با تعویض با تعویض حالت خوابیدن به طرف چپ، از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. چرا که خوابیدن به پهلو می‌تواند فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد و به نوبه‌ی خود شانس شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه و احساس راحتی بیشتر را بهبود بخشد.

مفید برای زنان باردار

خوابیدن به سمت چپ نه تنها باعث بهبود گردش خون در زنان باردار می‌شود بلکه می‌تواند به کاهش فشار در پشت بدن، در امان نگه داشتن رحم از فشردن کبد و افزایش جریان خون به رحم، کلیه‌ها و جنین کمک کند. به همین دلیل پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند به اندازه‌ای که ممکن است زمان خواب خود را در حالی که به سمت چپ خوابیده‌اند، سپری کنند.

توجه داشته باشید برخی از مردم از جمله کسانی که با بیماری‌های قلبی و آپنه‌ی خواب مشکل دارند ممکن است از خوابیدن به پهلو بهره‌ای نبرند یا حتی آسی ببینند. اگر شما در مورد موقعیت خوابی که ممکن است برای شما بهترین باشد، مطمئن نیستید، ایده‌ی خوب این است که با یک متخصص مشورت کنید تا چگونگی حالت خوابیدن‌تان را عوض کنید.

بهترین حالت خوابیدن

در مورد این که بهترین شکل خوابیدن که باعث ناراحتی فرد نشود، در منابع مختلف با توجه به شرایط جسمی و مزاجی افراد نکاتی ذکر شده است، اما به گفته‌ی بیشتر حکمای طب سنتی نخست باید یک ساعت بر پهلوی راست خوابید، سپس بر پهلوی چپ بازگشت تا غذا و محتویات معده آسان‌تر و بهتر هضم شود. وقتی به پهلوی راست می‌خوابید غذا به انتهای معده می‌ریزد و وقتی به پهلوی چپ برمی‌گردید، کبد روی معده قرار میگیرد و باعث زیادی حرارت و تسهیل عمل هضم میشود.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *