داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

معرفی کاربرد ادویه گرام ماسالا

کاربرد ادویه گرام ماسالا در کشور هندوستان بسیار زیاد می باشد. گرام ماسالا ادویه تندی است که از ترکیب چند ادویه کاربردی و مفید بدست می آید و در انواع غذاهای هندی مصرفی می شود. در هند از این ادویه بیشتر در فصل زمستان و پاییز استفاده می شود. ماسالا خواص بسیاری برای بدن دارد که می توان به مقابله آن با سرماخوردگی، سرفه، درد مفصلی و دیگر مشکلات پاییزی و زمستانی محافظت کند.

ماسالا از ترکیب چند ادویه تشکیل می شود که هر کدام برای خود خواص بسیاری دارند. در ادامه با عطارباشی همراه شوید تا به معرفی کاربرد ادویه گرام ماسالا بپردازیم.

کاربرد ادویه گرام ماسالا

میخک

میخک خواص بیشماری برای بدن داشته و این خواص عبارت‌ هستند از ارتقای گردش خون، پاک‌سازی مسیر تنفسی و سالم نگه داشتن دستگاه گوارش. اضافه کردن مقداری میخک به غذاهای نفاخ که در آن مواد غذایی چون گل‌کلم و لوبیا دارند، کمک زیادی به معده کرده و نفخ شدید ناشی از این مواد غذایی را به‌ خوبی کنترل و از بین خواهد برد. درضمن برای تهیه انواع کیک و شیرینی خانگی نیز می توان از مقداری میخکاستفاده کرد.

هل

هل با طبع گرم، با ظاهری کوچک و فواید بسیار زیاد در ادویه گرام ماسالا نقش مهمی را بازی می کند. از مهم‌ترین خواص هل می‌توان به مواردی چون حفظ سلامتی دستگاه تنفسی، حفظ تعادل بدن و حفظ انرژی در سطح مطلوب اشاره کرد. از هل برای دم کردن چای، پختن برنج، تهیه سوپ و حتی پختن کدو تنبل کمک بگیرید. استفاده از هل در تهیه انواع چای‌ها و دم‌نوش‌ها، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کاربرد این ادویه مهم در بسیاری از نقاط جهان است.

فلفل سیاه

فلفل سیاه دارای فواید شگفت‌انگیز و بسیار زیادی است که واقعا نمی‌توان همه آن‌ها را روی کاغذ آورد. با این ‌حال،‌ از منظر فایده‌رسانی فلفل سیاه در زمستان و پاییز می‌توان به این موارد مهم اشاره کرد: مقابله با احتقان و گرفتگی قفسه سینه، تقویت اشتها، ارتقای گوارش و محافظت از بدن در مقابل میکروب‌ها و آلاینده‌های مختلف. شما می‌توانید فلفل سیاه را روی غذاهای مانند پاستا و ماکارونی بریزید، آن را به سوپ اضافه کنید یا از آن برای طعم‌دار کردن انواع کباب‌ها و غذاهای گوشتی کمک بگیرید.

زیره سبز

اگر یک قاشق غذاخوری از زیره سبز را درون یک تابه تفت بدهید، بعد از چند دقیقه متوجه می‌شوید که عطر غلیظ این ادویه تمام خانه شما را پُر می‌کند. همین عطر،‌ ذائقه‌های چشایی را تحریک می‌کند که اولین گام در راه داشتن یک گوارش سالم و بدون دردسر است. دانشمندان می‌گویند که مردمان هند از قرن‌ها پیش از زیره سبز برای درمان سرماخوردگی و همچنین سرفه‌های ناشی از این بیماری در طول فصل‌های پاییز و زمستان استفاده می‌کنند. به‌علاوه، این ادویه پاییزی و زمستانی به حفظ سلامت دستگاه تولید مثل کمک می‌رساند و حتی نوعی ضدعفونی‌کننده قدرتمند نیز محسوب می‌شود.

دارچین

دارچین، یکی از مهم‌ترین ادویه‌ها است که معمولا در تمامی فهرست‌های ادویه‌های مهم حضور دارد. مردمان هند می‌گویند که فصل زمستان بدون استفاده از دارچین اساسا قابل تصور نیست و هندی‌ها نمی‌توانند بدون بوی جذاب و آرامش‌بخش دارچین روزهای سرد خودشان را سپری کنند. به‌گفته محققان، ‌دارچین واقعا برای تسکین درد مفصلی مفید است، مغز را در وضعیت سلامت مطلوب حفظ می‌کند، با باکتری‌ها مقابله می‌کند و همچنین کلسترول بد خون را هم پایین می‌آورد.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *