داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

با کاربرد و خواص گیاه کلاغک آشنا شوید

شاید با شنیدن بعضی از اسم گیاهان تعجب کنیم و پیش خودمان بگوییم بر چه اساس نام آنها انتخاب شده است، کلاغک یکی از همین گیاهان می باشد که مناطق رویش و رشد آنها در کنار رودها است. این گیاه شاید از خواص آنچنانی برخوردار نباشد، اما باید بدانیم از گیاه کلاغک در تهیه دارو ها و برای درمان مشکلات گوارشی و غیره مورد استفاده قرار میگیرد. برای آگاهی بیشتر از این گیاه با ما همراه باشید.

کلاغک

گیاه کلاغک یا سنبلک (نام علمی: muscari) ، ( در زبان انگلیسی Grape hyacinth ) نام جنسی از گیاهان از تیرهٔ سوسنیان راستهٔ سوسن که علفی است و دارای ریشهٔ پیازی‌شکل می‌باشد و متعلق به تک‌لپه‌ای‌ها است. گلهایش خوشه‌ای‌شکل اند و در انتهای ساقه قرار دارند و دارای رنگ آبی مایل به بنفش با تلألو قرمز می‌باشند.

اندام‌هاى رویشى کلاغک

گیاهى چندساله، علفی، ایستا و به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ سانتى‌متر که توسط پیاز تکثیر مى‌یابد. برگ‌هاى آن باریک و راست، نیزه‌اى شکل، نسبتاً پهن و تاخورده که به‌صورت روزت بر روى زمین قرار مى‌گیرند. در قاعدهٔ پیاز آن تعداد زیادى پیازچه تولید مى‌شود و به همین جهت به‌صورت دسته‌هاى متراکم مى‌روید.

اندام‌هاى زایشى

به‌صورت خوشه‌هاى متراکم و خمره‌اى شکل و شامل گل‌هاى دوجنسى و کوچک است. رنگ گل‌ها بنفش تیره و لبه‌هاى آن سفیدرنگ است. گل‌هائى که در بخش‌هاى بالائى گل‌آذین قرار گرفته‌اند عقیم بوده و باز نخواهند شد.

میوهٔ این گیاه کپسول و شامل تعدادى بذر است. بذرها سیاه برّاق، نامتقارن، به قطر ۱ تا ۵/۱ میلى‌متر و بیضى تا تخم‌مرغى شکل است و سطح آن بدون کرک و غده، ولى داراى ناهموارى‌هاى زیاد و نقاط شفاف است.

موسم گلدهى این گیاه فروردین ماه است.

محل رشد و پراکنش

این علف هرز در اکثر نقاط ایران مشاهده مى‌شود. از جمله گیاهان زودرس بهارى است که بیشتر در مراتع، باغ‌ها، چمنزارها و گاهى در مزارع غلات دیده مى‌شود. پراکندگى آن به گونه‌اى است که در محیط‌هاى کوهستانی، دشت‌ها و در نواحى مختلف ایران مشاهده مى‌شود.

گیاه کلاغک

نیازها

به مکان آفتابی و خاک نسبتاً غنی و مرطوب با زهکش خوب نیاز دارد و حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی گراد می باشد.

ازدیاد

از طریق کاشت بذر در پائیز و تقسیم گیاه در اواخر تابستان امکان پذیر است.

کاربرد و خواص گیاه کلاغک

برخی از گونه‌های این گیاه به عنوان گل زینتی در باغچه‌ها کشت می‌شوند. از بافتهای آن ماده‌ای به نام موسکارین استخراج می‌کنند که به مقدار کم برای رفع اختلالات دستگاه گوارش و رحم به کار می‌رود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *