تغذیه و تناسب اندامورزش

با پای برهنه ورزش کنیم یا با کفش ؟

موضوع ورزش با پای برهنه چندان جدید و دور از ذهن نیست. اگر دقت کرده باشید اکثر بچه‌ها ترجیح می‌دهند که با پای برهنه به ورزش و پیاده‌روی بروند. شاید شما هم حس خاص و لذت‌بخشِ راه‌رفتن با پای برهنه را تجربه کرده باشید. اما با وجود کفش‌های راحتیِ گوناگون، چرا باید بدون کفش ورزش کنیم؟! اصلاً آیا ورزش‌کردن با پای برهنه کار مفید و درستی است؟ یا اینکه نه فقط برای بعضی ورزش‌ها، پابرهنه‌بودن تاثیر خوبی دارد. گروه فیتامین در ادامه مقاله پیش رو، به بررسی این موضوع پرداخته است.

ورزش‌های با کفش یا بدون کفش؟

ورزش بدون کفش برای ورزش‌‌های آبی مثل شنا امری عادی تلقی می‌شود و قطعاً تا به‌حال شخصی را ندیده‌اید که با کفش، مشغول شناکردن باشد! علاوه‌بر آن ورزش‌هایی مثل یوگا، پیلاتس و کلاس‌های باله نیز معمولاً بدون کفش انجام می‌شود؛ اما تقریباً در رشته‌های ورزشی دیگر، برای حفاظت از پا و یا حفظ تعادل در حین وزنه‌زدن، از کفش استفاده می‌شود.

چرا باید به ورزش بدون کفش فکر کنیم؟

بسیاری از متخصصان بر این گفته تاکید دارند و می‌گویند همان‌طورکه شما با دستتان اجسام را می‌گیرید و بلند می‌کنید، باید بتوانید این کار را با پاهایتان نیز انجام دهید! به گفته این کارشناسان، انسان به‌خاطر پوشیدن کفش، آرام‌آرام این قابلیت را از دست داده و طی سال‌های متمادی پاهایش ضعیف‌تر شده است. باتوجه به گفته آن‌ها ما پاهایمان را تنبل کرده‌ایم و بهتر است با تمرینات مختلف، آن‌ها را قوی‌تر کنیم و به فکر سلامتی تمام اعضای بدنمان باشیم.

به یاد روزهای آغازین زندگی‌تان بیفتید که بدون کفش همه جا راه می‌رفتید و به پاهایتان اجازه لمس و رشد کردن را می‌دادید، پس به‌خاطر داشته باشید که بدن ما برای این کار طراحی شده است. حال نیازی نیست که با کفش به خیابان بروید و مشغول پیاده‎روی شوید، ولی می‌توانید بعضی از کارهایتان را با پای برهنه انجام دهید.

نکته: البته لازم نیست بلافاصله از فردا کفش‌هایتان را کنار بگذارید، بهتر است اول پایتان را با تمرین قوی‌تر کرده و سپس پابرهنه ورزش کنید.

هرروز بر تعداد مربیان ورزشی‌ای که ورزش‌کردن با پای برهنه را به شاگردان خود توصیه می‌کنند، افزوده شده و این قضیه در حال فراگیر شدن است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است که به‌سراغ بررسیِ چند مقاله برویم و نکات مهم و تأمل‌برانگیز این موضوع را با هم بررسی کنیم:

مقاله منتشر شده در مجله پست گیم

پای شما از ۲۸ استخوان، ۳۵ مفصل و ۵۶ تاندون تشکیل شده که هرکدام از این بخش‌ها نیاز به ورزش برای قوی‌ترشدن دارند؛ اما همه ما با پوشیدن کفش جلوی این رشد طبیعی را می‌گیریم.

مقاله منتشر شده در تی-نیشن (منبع شناخته‌شده وزنه‌بردارها)

در وزنه‌زدن، پاها تنها نقطه تماس بین بدن و زمین است، تمام موفقیتتان در بلندکردنِ وزنه بستگی به تماس پای شما با زمین دارد، ارتباط بیشتر شما به فعالسازی بیشتر عضلات نیز کمک خواهد کرد.

اگر خودتان نیز در این زمینه مطالعاتی داشته باشید، متوجه می‌شوید که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات به‌وجود آمده در ستون فقرات و وضعیت بدنی‌تان از پاها شروع می‌شود. اگر ما زمان بیشتری برای پاهایمان بگذاریم، قطعاً بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتمان حل خواهد شد و محدوده حرکتی پاهایمان بیشتر شده و بدون کفش هم می‌توانیم تعادلمان را به بهترین شکل حفظ کنیم.

ورزش با پای برهنه را چگونه آغاز کنیم؟

۱ چندین ساعت در روز با پای کاملاً برهنه در خانه قدم بزنید. کف پای خود را با قرار دادن برروی توپ گلف ماساژ دهید و در کنار آن، حرکت کشش ساق پا را چندین‌بار در کنار دیوار تمرین کنید؛ این کار، عضلات کف پایتان را آرام‌آرام فعال خواهد کرد.

۲ برای تمرین از کفش‌هایی استفاده کنید که به‌خاطر کفیِ نازک، به شما اجازه می‌دهند تا بیشترین تماس را با زمین داشته باشید. اگر تاکنون کتانیِ کانورس (آل استار) پوشیده باشید، قطعاً این موضوع را درک خواهید کرد.

۳ در مرحله نهایی می‌توانید از کفش‌های پنج‌انگشتی، مخصوص کوهنوردی برای ورزش‌کردن استفاده کنید.

۴ اکنون تمریناتتان به پایان رسیده، اگر می‌خواهید در باشگاه هم بدون کفش باشید، حتماً باید با مربی هماهنگ کنید؛ زیرا همه باشگاه‌ها اجازه این کار را به شما نخواهند داد. برای شروع تمرینات نیز بهتر است به سراغ وزنه و ورزش‌های سنگین نروید و ابتدا با وزنه‌های سبک‌تر کارتان را شروع کنید.

نکات فیتامینی

دقت داشته باشید که ورزش بدون کفش، روندی است که باید به‌آرامی به آن عادت کنید و پاهایتان برای مستقل‌شدن نیاز به زمان دارند. گرم‌کردن بدن قبل از ورزش را نیز به هیچ‌وجه فراموش نکنید. حتی اگر قصد دارید بدون کفش ورزش کنید، حتماً جوراب مناسب بپوشید.

حالا شما از تجربیات خودتان برای فیتامین بگویید؛ به‌نظرتان ورزش‌کردن با پای برهنه کار مفیدی است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید…

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *