آیا با یوگا می شود لاغر شد؟

اکنون دهه‌ای است که یوگا در ایران رواج بسیاری یافته و مردم، هزینه زیادی برای شرکت در این کلاس‌ها می‌پردازند. البته این هزینه، به جز کلاس، شامل خرید لباس، تشک و ویدئوهای آموزشی آن نیز می‌شود. از بحث نقدینگی (مالی) که بگذریم ادعاهای ضد و نقیض بسیاری در مورد ورزش یوگا مطرح شده است؛ مثلاً ادعا شده که ورزش یوگا علاوه‌بر کاهش سطح استرس و بهبود خلق‌وخو به لاغری نیز کمک می‌کند.

چون یوگا بیشتر به جای جسم، با روح انسان و تنفس سر و کار دارد، اکنون این سؤال پیش می‌آید که چگونه می‌تواند باعث لاغری شود؟ در ادامه این مطلب، گروه فیتامین تمامی جوانب و فواید ورزش یوگا را مورد بررسی قرار داده تا به این نتیجه برسیم که آیا تاکنون یوگا باعث لاغری کسی شده یا خیر؟ پس تا انتها با فیتامین همراه باشید.

میزان کالری‌سوزی با یوگا

قطعاً می‌دانید که برای لاغر شدن، باید میزان کالری که می‌سوزانید از کالری دریافتی‌تان بیشتر باشد. خب بهتر است ابتدا میزان کالری‌سوزیتمرینات ورزشی دیگر را با تمرینات یوگا مقایسه کنیم.

  • با یک ساعت شناکردن ۴۰۰ کالری می‌سوزانید؛
  • با یک ساعت دویدن ۶۶۰ کیلوکالری می‌سوزانید؛
  • با یک ساعت ایروبیک ۴۶۰ کیلوکالری می‌سوزانید؛
  • با یک ساعت تمرین تنیس خاکی ۴۷۰ کیلوکالری می‌سوزانید.

اما در مورد یوگا چطور؟ ورزشی که حتی ضربان قلب شما را افزایش نمی‌دهد، چه مقدار کالری‌سوزی خواهد داشت. جالب اینجاست که با یک ساعت ورزش یوگا تنها ۱۷۵ کیلوکالری خواهید سوزاند! یعنی این کالری‌سوزی دقیقاً به اندازه یک ساعت پیاده‌روی بسیار آرام و لاک‌پشتی است (تمام این کالری‌سوزی‌هایی که به شما برحسب ساعت گفتیم براساس فعالیت یک خانم ۷۰ کیلویی است). پس چگونه می‌توان با انجام تمرینات یوگا وزن کم کرد؟! باید عمقی‌تر به این ورزش نگاه کنیم.

حقیقت یوگا و لاغری دائمی

لازم است بدانید که یوگا، یک نوع ورزش ذهنی است که باعث می‌شود متفکرانه‌تر به زندگی نگاه کنید. با ورزش یوگا، دیگر گرسنگی حقیقی را از گرسنگی کاذب تشخیص خواهید داد.

می‌توانیم به صورت کلی بگوییم که این ورزش باعث می‌شود تا اعماق بدن خود را ببینید و از خودتان بابت هر نکته کوچک و جزئی سؤال بپرسید. البته تسلط و کنترل بر احساسات شخصی نیز یکی دیگر از فواید ورزش یوگاست. با شرکت در کلاس متوجه خواهید شد که هیچ تمایزی بین مغز، بدن و احساسات وجود ندارد و همه این‌ها باهم در ارتباط است.

بگذارید برای درک بهتر این قضیه مثالی بزنیم؛ سارا که تنها ۸۸ کیلو وزن داشت و تازه به وزن ایده‌آل خود رسیده بود. بعد از اطلاع از ابتلای مادرش به بیماری سرطان، درگیر اضطراب و استرس‌های فراوانی شد، که همین درگیری‌های ذهنی باعث می‌شد تا بدون اختیار، غذای زیادی بخورد؛ اما بعد از اینکه سارا در کلاس‌های یوگا شرکت کرد، با کنترل استرس و احساساتش توانست به کلی عادت‌های بد خود را کنار بگذارد و به وزن قبلی برگردد. مادر سارا با شیمی‌درمانی بهبود یافته است). تمام این داستان، در یک جمله خلاصه می‌شود: «متوجه می‌شوید که آیا واقعا گرسنه‌ هستید؟» و اگر نیستید، چرا باید غذا بخورید؟!

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، این سوال پیش می‌آید که با وجود کالری‌سوزی کمتر، علت این همه تجربه موفق لاغری با ورزش یوگا چیست؟ باید بدانید که تمرینات یوگا دشوار بوده و روحیات و اخلاقیات فرد را تغییر می‌دهد؛ همچنین باعث می‌شود تا فرد، کم‌کم این تغییر خلقیات را وارد زندگی شخصی کند.

این تحولِ درونی نهایتاً باعث پرسیدن سوالاتی در مورد کالری دریافتی خواهد شد. آیا واقعاً باید این غذا را بخورم؟ آیا واقعا گرسنه‌ام؟ همین سؤالاتی که می‌پرسید، نهایتاً باعث می‌شود تا میزان کالری دریافتی‌تان کم‌تر شده و با مدیریت خورد و خوراک کم‌کم لاغر و لاغرتر شوید. بنابراین در تأثیر یوگا بر روی لاغری به هیچ‌وجه شک نداشته باشید. با انجام تمرینات یوگا تغییراتی در خلق‌وخو و سبک زندگی‌تان ایجاد خواهد شد. بدون شک شما نیز می‌توانید لاغری و کاهش وزن را تجربه کنید.

نکات پایانی

بهترین نتیجه‌ای که از ورزش گرفته می‌شود، این است که احتمال ابتلا به بیماری‌های کشنده مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل را کاهش می‌دهد. حالا دیگر می‌دانید که چرا ورزش‌کردن، برای شما مفید است. پس با انتخاب یک برنامه ورزشی اصولی، از همین امروز زندگی خود را متحول کنید.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *