داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

چای قارچ گانودرما و خواص آن برای سلامتی

چای قارچ گانودرما یا ریشی (Reishi mushroom)، چای مخصوصی است که از قارچ های ریشی (Reishi mushroom ) خشک یا پودر شده تهیه می‌شود و دارای نام علمی گانودرما لوسیدوم (Ganoderma lucidum) می‌باشد.

قارچ گانودرما

به گزارش عطارباشی به نقل از «ارگانیک فکتس» این قارچ ها روی تنه ی درختانی با برگ های انبوه واقع در جنگل های وحشی رشد می کنند. این نوع قارچ به علت ارزش غذایی بالا و کاربردهای مختلف دارویی در بسیاری از نقاط جهان به ویژه چین، کشت می شود. با توجه به طعم تلخی که این قارچ خاص دارد، جزء مواد غذایی پرطرفدار در دستور پخت غذاها به شمار نمی رود. اما اغلب در قالب چای مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر میخواهید چای قارچ گانودرما (Reishi mushroom) دم کنید، بهتر است نوع قرمز آن را امتحان کنید. زیرا نسبت به دیگر قارچ های ریشی (Reishi mushroom) دارای فعالترین مواد تشکیل دهنده می باشد. این چای قارچ دارای میزان زیادی بتاگلوکان-پلی ساکاریدی محلول در آب-و همچین دارای تریترپین های معینی است که همه ی آن ها خواص آنتی اکسیدانی داشته و در حفظ سلامتی ما موثراند.

سیستم ایمنی

این چای با خواص ضد ویرسی و ضد باکتریایی که دارد باعث تحریک سیستم ایمنی شده و از گسترش میزان چشمگیری از عفونت ها و پاتوژن های خارجی علی الخصوص در روده جلوگیری می کند.

فشار خون

مطالعات انجام شده نشان داده اند که ساختار قارچ ریشی به گونه ای است که باعث کاهش فشار خون می شود، بنابراین از بدن در مقابل تصلب شرایین (atherosclerosis)، حمله های قلبی و سکته مغزی محافظت می کند.

پیشگیری از سرطان

این نوشیدنی، توانایی هایی آنتی اکسیدانی خود را در بسیاری از نقاط بدن نشان داده و چون قادر به کند کردن رشد تومور است، بارها برای پیشگیری از سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است.

کاهش وزن

از مزایای کلی این چای می توان به بهبود متابولیسم و نیز تحریک فرایند هضم برای افزایش جذب مواد مغذی اشاره کرد. در نتیجه به رژیم غذایی شما کمک کرده و به غذای کمتری نیاز خواهید داشت.

سم زدایی

چای قارچ ریشی برای سم زدایی از خون و کبد به طور سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. مصرف این چای راهی فوق العاده برای سم زدایی بدن، افزایش ادرار و جلوگیری از ایجاد مواد ناخواسته در سیستم ایمنی بدن شما می باشد.

آلرژی

اثرات ایمنی چای قارچ ریشی می تواند به جلوگیری و یا کاهش واکنش های آلرژی در بدن شما کمک کند و موجب کاهش فشار سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

طرز تهیه چای قارچ گانودرما

طرز تهیه ی چای قارچ گانودرما توسط خودتان در خانه، آسان و نسبت به خرید این چای از فروشگاه مقرون به صرفه تر است.

شما می توانید این چای را به دو صورت خشک و یا پودر شده استفاده کنید.

مرحله ۱-  یک قابلمه روی اجاق گاز قرارداده  و  ۲-۳ تکه قارچ گانودرما بزرگ در آن قرار دهید.

مرحله ۲-  یک پیمانه آب به ظرف اضافه کنید.

مرحله ۳- آب را برای ۵-۱۰ دقیقه جوشانده، سپس حرارت را کاهش دهید.

مرحله  ۴-  مخلوط را برای ۱-۲ ساعت حرارت دهید. (هرچه مدت زمان حرارت دادن طولانی تر باشد چای اثر بخش تر خواهد بود)

مرحله ۵-  مخلوط را از صافی رد کنید.

مرحله ۶-  بسته به میلتان سرد یا گرم سرو کنید.

توجه: با توجه به ماهیت این چای قوی، نباید بیش از ۳ فنجان در روز مصرف شود.

اثرات جانبی چای قارچ گانودرما

برخی از واکنش های آلرژی مربوط به نوشیدنی این چای عبارتند از: خشکی دهان، گلو و سینوس ها همراه با التهاب، ناراحتی معده و وجود خون در مدفوع. استفاده از میزان زیاد پودر قارچ ریشی اغلب با مسمومیت کبد همراه است.

همانطور که رعایت اعتدال در استفاده از هر نوشیدنی سالم و یا گیاه دارویی اهمیت دارد، گفت و گو با پزشک تان قبل از ایجاد تغییرات زیاد در روال سلامت شما نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

منبع: گیاه یاب

One thought on “چای قارچ گانودرما و خواص آن برای سلامتی

  • رضا ابراهیمی

    سلام روزتون بخیر خسته نباشی.
    قارچ گانودرما رو به غیر از قهوه میشه تهیه کرد؟؟کجا و چطوری؟؟

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *