روغن هاعطارباشی و طب سنتی

درباره روغن گل جعفری چه میدانید؟

روغن گل جعفری به‌وسیلۀ فرآیند تقطیر بخار از برگ‌ها، ساقه و گل‌های این گیاه استخراج می‌شود. ترکیبات اصلی این روغن عبارت‌اند از لیمونن، اوسیمن، تاگتون و اسید والریک. با این که این روغن عطر و بوی خوشی دارد، اما  به عنوان معطر کننده و یا بر طرف کننده بوی بد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته این موضوع، در شهرت آن به عنوان ضد‌انگل و ضد‌عفونی‌کننده، تاثیری به وجود نمی‌آورد. این روغن علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، خواص دارویی نیز دارد که در زیر توضیح داده شده‌اند.

گل جعفری

جلوگیری از انگل‌ها

این روغن می تواند به از بین بردن انگل های آزاردهنده و مضر روی بدن انسان مانند پشه ها، کک ها، شپش ها و ساس ها و … کمک کند.  روغن گل جعفری آثار ناشی از نیش زدن حشرات را نیز خنثی می کند.

پیشگیری از عفونت‌های میکروبی

همان طور که در بالا توضیح داده شد، روغن گل جعفری در متوقف کردن رشد میکروب ها در بدن بسیار مفید است. بدین صورت که از بدن در مقابل  مبتلا شدن به انواع عفونت ها محافظت می کند. در بعضی موارد، بیماری های عفونی از باکتری ها، قارچ ها، یا موجودات ذره بینی مانند مسمومیت غذایی، قارچ انگشت پا، وبا ، بیماری عفونی، کزاز، تیفوس، مالاریا، بیماری های پوستی و التهاب پوستی ناشی می شوند. این روغن می تواند در از بین بردن عفونت ها و تسکین انواع بیماری هایی که در بالا ذکر شد، کاربرد های فراوانی داشته باشد.

پیشگیری از عفونت

همان طور که در حال حاضر مطلع هستید، سپتیک نام دیگری برای عفونت ناشی از باکتری استافیلوکوک اورئوس می باشد. این باکتری بسیار خطرناک است و حتی می تواند کشنده هم باشد. این باکتری می تواند از یک زخم به نظر ساده شروع شده و در عرض چند ساعت تمام بدن را فرا بگیرد. این باکتری به راحتی نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم آن شامل تشنج، اسپاسم شدید، انقباض عضلانی، ورم همراه با سرخی، بی تحرکی اندام و حتی دیوانگی می باشد.  این روغن قاتل این باکتری ها است و نقش مهمی برای از بین بردن عفونت آن ها ایفا می کند.

مهار رشد بیوزیستی

منظور از بیوتیک، علمی است که به زندگی مربوط می شود. رشد زیستی به معنای رشد سلول های زنده یا قسمت های بزرگتر بدن  می باشد. در زمینه ی بدن و آسیب شناسی انسان، رشد زیستی به معنای رشد باکتری ها، قارچ ها، موجودات ذره بینی و یا انواع دیگری از انگل های بدن انسان می باشد.

کاهش گرفتگی

به طور طبیعی مصرف این روغن، آرامش بخش بدن شما می باشد و هر نوع گرفتگی در بدن انسان را کاهش می دهد. همچنین سرفه، اسهال، گرفتگی عضلات و تشنج های ناگهانی را نیز برطرف می کند.

ضدعفونی کننده

روغن گل جعفری خواص ضد میکروبی، ضد انگلی و نیز آنتی بیوتیکی دارد. این روغن در ضد عفونی کردن بدن یا هر نقطه از بدن بسیار موثر می باشد. هنگامی که از این روغن استفاده ی داخلی یا خارجی می کنید، هر نوع عفونتی در بدنتان باشد را درمان می کند.

هنگامی که در دستگاه های دود زا، تبخیر کننده ها و افشانه ها استفاده می شود، تمام  فضای موجود را ضد عفونی می کند. همچنین از بروز انواع بیماری های موجود در هوا مانند سرما خوردگی، اوریون، سرخک، آبله و دیگر بیماری ها محافظت می کند.

از بین بردن حشرات

روغن گل جعفری برای حشرات بسیار کشنده است و آن ها را از بین می برد. بنابراین حشرات انگلی مانند پشه ها، کک ها، ساس و شپش ها را دفع می کند. همچنین حشرات خانگی معمولی مانند سوسک ها، مورچه ها و موریانه ها را نیز دور نگه می دارد.

التهاب مفاصل

این روغن به جهت دارا بودن خواص آرام بخشش، شناخته شده است و  سال ها است که برای همین خواصش مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن دارویی، برای بیماری هایی مانند التهاب و تحریک سیستم گوارشی، عصبی، دفع ادراری و سیستم روانی وهمچنین تشنج، درد، اضطراب، استرس، افسردگی، عصبانیت، درد و دیگر واکنش های هیجانی و روان شناختی، تسکین دهنده است.

نکات پایانی

روغن گل جعفری ممکن است باعث حساسیت و تحریک‌ بدن شما شود. ممکن است تحمل مقادیر بالا و یا غلظت بالای این روغن برای بدن، مشکل باشد. بنابراین باید در دوران بارداری از مصرف این روغن اجتناب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *