تغذیه و تناسب اندامورزش

پای پرنتزی را با ورزش اصلاح کنید

پای پرانتزی به وضعیتی گفته می‌شود که بین زانوهای شخص فاصله‌ای به حالت کمانی وجود داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که تنها راه اصلاح پاهای پرانتزی، انجام عمل جراحی است؛ اما در حقیقت، انجام عمل جراحی علاوه‌بر هزینه بالا، عوارض خاص خودش را به‌همراه دارد.

عوارض احتمالی عمل جراحی

شکستن یا برداشتن قسمت‌هایی از استخوان در حین عمل

عفونت استخوانی

آسیب عصبی

احتمال استفاده از قلاب‌های فلزی داخل پا

در کل، بهتر است به عمل جراحی اصلاح پای پرانتزی به‌عنوان اولین راه‌حل نگاه نکنید. پس بهترین راه‌حل برای اصلاح پاهای پرانتزی چیست؟ ورزش و انجام حرکات ورزشی اصلاحی، بهترین راه‌حل برای درمان این مشکل در کودکان و بزرگسالان است؛ این کار هیچ عوارضی نیز نخواهد داشت. در ادامه مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با ورزش‌کردن، مشکل پاهای پرانتزی را درمان کنید.

علت به‌وجود آمدن پای پرانتزی

زانوی پرانتزی می‌تواند به عوامل بسیاری ازجمله اضافه وزن، بستگی داشته باشد. فشار آمدن به استخوان‌ها به‌خاطر وزن، باعث پرانتزی و ضربدری‌شدن پا خواهد شد. این مشکل ممکن است زمینه ارثی داشته یا حتی به علت راشیتیسم (نرمی استخوان) یا بیماری روماتیسم باشد؛ اما بیشتر اوقات، زانوی پرانتزی به علت ضعف در عضلات فرد است، بد نشستن و بد ایستادن‌ها همگی باعث بروز این عارضه خواهند شد.

چگونه ورزش به اصلاح پای پرانتزی کمک می‌کند؟

تمرینات ورزشی که در اختیارتان قرار خواهیم داد، برای قوی‌تر کردن عضلات ران‌ها و زانوها طراحی شده‌اند، یعنی با تقویت‌کردن این عضلات، فرم پای شما را تغییر داده و به حالت عادی بر‌می‌گردانید. تمرین‌هایی که برای بهبود این پا وجود دارند، سعی در افزایش قدرت عضلات جلوی ران و زانوها دارند تا کمک کنند وضعیت پا را تغییر دهید.

این اصلاح، سریع نیست و باید پیوسته باشد. پیلاتس و یوگا برای تغییر وضعیت خوب هستند و می‌توانند شدت آن را کم کنند، اما در برخی از موراد ممکن است به جراحی نیاز باشد.

هرچقدر این عارضه در سنین پایین‌تری درمان شود، راحت‌تر خواهد بود تا اینکه بخواهید این مشکل را به سنین بالاتر موکول کنید. بسیاری از پدران و مادران تصور می‌کنند، کودکی که پای پرانتزی دارد با گذر زمان اصلاح خواهد شد؛ که این باور اشتباهی است.

اگر بعد از سه سالگی هنوز هم پاهای کودک پرانتزی باشد، نیاز به اصلاح و انجام تمرینات و حرکات ورزشی اصلاحی خواهد داشت. دقت کنید که تغییر فرم پا کاری نیست که بلافاصله بعد از انجام تمرینات به آن دست یابید و دستیابی به خواسته‌تان نیازمند پایبندی به تمرینات و سخت‌کوشی است.

نکته: در بعضی از موارد خاص، پای پرانتزی فقط با عمل جراحی اصلاح خواهد شد. البته جراحی هم خطرناک و هم پرهزینه است.

خطرهای موجود می‌توانند شامل این موارد بشوند:

صاف‌شدن، شکستن و حذف استخوان‌های خاص

عفونت استخوان

آسیب عصبی

گیره‌های فلزی بر روی پا

زخم‌های ناخوشایند

ابتدا باید عضلات اددکتور ران (نزدیک‌کننده) را تقویت کنید؛ که برای تقویت آن بهتر است این تمرین را باهم انجام دهیم.

تمرین اول

  • روی زمین به پهلو دراز بکشید. یکی از پاها را روی زمین قرار داده و پای دیگرتان را در پشت پا خم کنید؛
  • حالا پایی که روی زمین قرار دارد را به‌آرامی بالا بیاورید، به صورتی‌که کشش عضلات اددکتور داخل ران پای‌تان را احساس کنید؛
  • ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس پای‌تان را پایین بیاورید؛
  • همین حرکت را برای پای مخالف نیز ۲۰ تا ۶۰ ثانیه تکرار کنید.
تمرین دوم

  • روی زمین بنشینید و هر دو پای‌تان را صاف در کنار هم روی زمین بگذارید؛
  • حالا، پای سمت راست خود را خم کرده و در قسمت بیرونیِ ران پای چپ (به صورت ضربدری) قرار دهید؛
  • آرنج دست چپ خود را دور زانوی‌تان قرار داده و به سمت خودتان بکشید؛ ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس زانوی‌تان را رها کنید؛
  • همین حرکت را برای پای دیگرتان نیز تکرار کنید.

سری بعدی تمرینات برای تقویت عضلات ساق پا (شین پا) استفاده می‌شود. بسیاری از ما عادت به بد راه رفتن داریم، به صورتی‌که هنگام راه‌رفتن وزن زیادی را روی قسمت‌های کناری پای‌مان می‌اندازیم. برای کاهش آسیب‌ها بهتر است تمرینات زیر را انجام دهید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *