داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

فواید لسیتین در گل آفتابگردان برای سلامتی

لسیتین گل آفتابگردان در واقع یک اصطلاح کلی برای مواد چربی‌دار مختلفی است که می‌توانند از گل آفتابگردان گرفته شوند. لسیتین می‌تواند از منابع مختلفی نشات بگیرد اما دانه‌های گل آفتابگردان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. لسیتین گل آفتابگردان مجموعه‌ای از فسفولیپیدهای مختلف بوده و در حالی که بیشتر افراد گمان می‌کنند که این چربی‌ها مضر هستند، بسیاری از فسفولیپیدها نقش مهمی را در سلامت بدن انسان ایفا میکنند. برای مثال در لسیتین گل آفتابگردان انواع بی‌شماری از فسفولیپید و آنتی‌اکسیدان‌ها همراه با سایر ترکیبات آلیِ فرار یافت می‌شود.

گل آفتابگردان

به گزارش عطارباشی  به نقل از «ارگانیک فکتس» در ادامه به بررسی فواید لسیتین گل آفتابگردان برای سلامتی میپردازیم. با ما همراه باشید.

سلامت قلب

لسیتین گل آفتابگردان به عنوان یک ماده ی امولسیون کننده قادر است میزان چربی را در جریان خون تنظیم کرده که این امر به بهبود سلامت قلب کمک می کند. لسیتین گل آفتابگردان موجب کاهش خطر ابتلا به تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی شده که در  نتیجه ی آن سلامت قلب را برای طولانی مدت تضمین می کند.

حفاظت از مغز

برخی از فسفولیپیدهای کلیدی که در ساختار این لسیتین وجود دارند با سلامت مغز و فرآیندهای ترمیمی که مورد نیاز سلول های عصبی هستند در ارتباط می باشند. مصرف مرتب این مکمل می تواند به فرآیند احیای سلول های عصبی سرعت بخشیده ، از دستگاه عصبی محافظت کرده و حتی موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های انحطاط عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون شود.

سلامت کبد

زمانی که کبد بیش از اندازه فعالیت کرده و یا با مقدار بسیار زیادی چربی اضافه سر و کار داشته باشد می تواند موجب بروز بسیاری از دیگر مشکلات مربوط به سلامت مانند دیابت و بیماری کبدی شود. با وجود لسیتین کافی در سیستم گوارش، از آن جایی که می تواند میزان چربی اضافه را در جریان خون کاهش دهد احتمال بروز این رویدادها به مقدار زیادی کاهش می یابد.

فشار خون

زمانی که مقدار زیادی چربی در خون موجود باشد احتمال گرفتگی رگ ها با توجه به چربی هایی که روی دیواره ی رگ ها  رسوب می کنند، افزایش می یابد. در صورتی که رگ ها به گرفتگی دچار شوند،فشار خون بالا رفته و فشار زیادی به سیستم قلبی عروقی وارد می شود. با مصرف لسیتین در رژیم غذایی می توان خطر بروز این قبیل مشکلات مربوط به سلامت را کاهش داد.

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات حاکی از آن است که این ترکیب فسفولیپیدی به واسطه ی اثرات آنتی اکسیدانی فسفاتیدیل اینوزیتول و فسفاتیدیل اتانل آمین قادر است به میزان زیادی به فرآیند التیام و تحریک سیستم ایمنی کمک کند.

ورم مفاصل

یکی از دیگر اثرات لسیتین گل آفتابگردان روغن کاری مفاصل و کاهش التهاب اطراف بدن می باشد که در نتیجه موجب می شود تا احساس جوان تر بودن کنید و با وجود افزایش سن همچنان بدنی فعال داشته باشید.

تنظیم هورمونی

جایگزین اصلی لسیتین گل آفتابگردان، لسیتین سویا بوده که می تواند موجب افزایش میزان هورمون استروژن و بهبود مشکلات مختلف به ویژه برای مردانی شود که از این مکمل استفاده می کنند. با بهره گیری از انواع مختلف گل آفتابگردان می توان میزان هورمون ها را آن گونه که باید تنظیم کرد.

عوارض جانبی لسیتین گل آفتابگردان

گذشته از فواید گفته شده، از بروز احتمالی مشکلات گوارشی، واکنش های آلرژیک و مشکلاتی که در زنان باردار و شیرده، که در صورت مصرف لسیتین موجود در گل آفتابگردان به وجود می آید نیز نباید غافل شد. افزودن چنین منبع غلیظی از فسفولیپید به رژیم غذایی می تواند موجب بروز واکنش های منفی در دل و روده مانند اسهال، التهاب و یا یبوست شود. با این حال استفاده ی متعادل از این مکمل به پیشگیری از پدیدار شدن این قبیل مشکلات کمک می کند. افرادی که به گل آفتابگردان حساسیت دارند و همچنین زنان باردار و شیرده از آنجایی که این مکمل موجب افزایش هورمون استروژن شده و بر میزان هورمون ها تاثیر می گذارد، باید از مصرف آن خودداری کنند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *