سونا

آیا با سونا می توان لاغر شد؟

امروزه افراد بسیاری به‌دنبال راهکارهایی برای کاهش وزن و لاغری هستند؛ اما چه راهی همیشگی و پایدار است؟‌ به کدام راهکارها می‌توان اعتماد کرد؟

وقتی بحث از اتاق بخار و سونا به میان می‌آید، مردم و طرفداران این اتاق‌های بخار به دو دسته تقسیم می‌شوند: یکی آن دسته از افراد که همیشه در این اتاق‌ها هستند و هیچ‌گاه از نشستن در آنجا سیر نمی‌شوند، دسته دوم هم کسانی هستند که متوجه علاقه شدید دیگران نمی‌شوند.

اگر شما هم جزو دسته دوم باشید، از اینکه چرا دیگران تا به این حد مشتاق حضور در این اتاق‌ها هستند، تعجب خواهید کرد. آیا سونا واقعاً باعث بهبود سلامتی یا سرعت گرفتن روند کاهش وزن می‌شود یا نه همه اینها تصوراتی بیش نیست؟ در ادامه با عطارباشی همراه باشید تا به این نتیجه برسیم که واقعاً تأثیر سونا و علت علاقه بیش از حد مردم به این اتاق‌های پر از بخار چیست؟

آیا سونا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

اگر داخل اتاق داغ نشسته‌اید و احساس می‌کنید وزنتان درحال کم‌شدن است، اشتباه نمی‌کنید، این قضیه تاحدودی درست است.

در حقیقت، سونا راه بسیار خوبی برای آرامش بعد از تمرین محسوب می‌شود؛ اما هیچ کمکی به کاهش وزن شما نمی‌کند. البته وقتی به سونا می‌روید، بیشتر عرق کرده و آب بدنتان کم خواهد شد؛ اما درنظر داشته باشید که به محض اینکه آب بنوشید دوباره وزنتان به حالت اولیه برخواهد گشت.

اگر تصور می‌کنید که سونا یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن سرعتی است، پس تجدید نظر کنید. طبق مطالعات انجام شده، این کار می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌زا باشد؛ زیرا بسیاری از کشتی‌گیران و افرادی‌که می‌خواهند قبل از مسابقه، وزن‌کشی شوند از این روش استفاده می‌کنند؛ زیرا کم‌آب شدن بدن بسیار خطرناک و جدی است؛ هیچ‌گاه با آب بدن شوخی نکنید.

پس اگر سونا هیچ کمکی به کاهش وزن نمی‌کند، چه فایده‌ای دارد؟ در ادامه به فواید سونا و اتاق‌های بخار خواهیم پرداخت.

سونا و سلامت قلب

آیا می‌خواهید احتمال اینکه دچار حمله قلبی شوید را کاهش دهید؟ برای این کار باید عرق بریزید. تحقیقات صورت‌گرفته نشان داده که استفاده منظم از سونا رابطه مستقیمی با طول عمر و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

در مطالعه‌ای که در کشور فنلاند بر روی ۲۳۰۰ نفر که به‌صورت مرتب حداقل سه بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند صورت گرفت، احتمال مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی-عروقی (CHD) نسبت به دیگر افرادی‌که از سونا استفاده نمی‌کردند، ۲۳ درصد کمتر بود.

بهبود بیماری‎های مزمن

اگر شما نیز به بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی، سرطان، دیابت یا چاقی مفرط دچار هستید، لازم است بدانید که سونای منظم باعث کاهش علائم این بیماری‌ها شده و حالتان را خوب خواهد کرد.

تحقیقات نشان داده که سونا رفتن باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به بیماری فشار خون شده و عملکرد قلب را بهبود خواهد بخشید؛ همچنین سونای بخار در کاهش علائم بیماری آسم و برونشیت معجزه خواهد کرد.

آیا سونا باعث سم‌زدایی می‌شود؟

درحالی‌که بدن هر شخص با کمک سیستم گوارشی او به‌‌صورت خود به‌خود پاکسازی می‌کند، اما پوست نیز یکی از ابزارهای اصلی این سم‌زدایی است؛ پوست بدن تأثیر بسیار زیادی در آزادسازی سموم بدن وسم‌زدایی دارد.

جالب است بدانید که عرق‌کردن باعث دفع سمومی مانند آرسنیک، قلع، کادیوم و جیوه می‌شود؛ اگر در طول روز فعالیت بدنی خاصی ندارید که موجب تعریق شما شود، بهتر است هر از گاهی به‌سراغ سونا بروید تا از فواید سم‌زدایی سونا بی‌نصیب نمانید.

سونا و توصیه‌های ایمنی بیشتر

برای ایمنی بیشتر بهتر است نکات زیر را پیش از ورود به سونا مد نظر داشته باشید:

به‌صورت کلی سونا برای افراد سالم، زنان باردار و کسانی‌که وضعیت قلبی خوبی دارند، مفید است؛ اما افرادی‌که برای اولین‌بار می‌خواهند از سونا استفاده کنند بهتر است کمی بیشتر احتیاط کنند؛ برای تازه‌واردها ۵ تا ۱۰ دقیقه کافی بوده و بهتر است زیاده‌روی نکنند.

با پای برهنه وارد سونا نشوید؛ زیرا ممکن است به بیماری‌های قارچی یا زگیل دچار شوید؛ بنابراین قبل از ورود به سونا، حتماً دمپایی‌های خود را بپوشید.

بهتر است دو ساعت قبل از رفتن به سونا و یک ساعت بعد از آن، چیزی میل نکنید؛ اما حتماً قبل و بعد از سونا آب کافی بنوشید تا داخل اتاق بخار، دچار کم‌آبی نشوید. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود تا سم‌زدایی بدنتان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

همیشه بعد از سونا، دوش بگیرید تا سموم باقی‌مانده روی سطح پوست‌تان کاملاً از بین رفته و پاکسازی شود.

اگر می‌خواهید به‌صورت منظم، یعنی بیش از سه بار در هفته به سونا بروید، حتماً با پزشک مشورت کنید؛ به‌خصوص اگر باردار هستید یا از بیماری‌های قلبی رنج می‌برید.

نکات پایانی

اگرچه که سونا کمک زیادی به آزادسازی سموم و جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌کند؛ اما معجزه‌ای برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود و این کاهش وزن کاملاً موقت است. اگر می‌خواهید به‌صورت همیشگی وزن کم کنید، انتخاب یک برنامه ورزشی شخصی در کنار پیروی از یک رژیم غذایی اصولی، راه‌حل این مشکل است.

منبع: فیتامین

نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *