داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

با خواص دمنوش بادیان رومی بیشتر آشنا شویم

دمنوش بادیان رومی یا انیسون با استفاده از دانه‌ها و برگ‌های این گیاه تهیه می‌شود که اسم علمی آن Pimpinella anisum می‌باشد. هزاران سال است که در خاورمیانه و منطقه مدیترانه به شکل گسترده‌ای بادیان رومی در آشپزی و نسخه‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعنوان یک ابزار دارویی، رایج‌ترین روش استفاده از این گیاه به شکل چای یا دمنوش است، اگرچه روغن گیاهی دانه‌های انیسون نیز گزینه‌ای مفید و مطلوب می‌باشد.

دمنوش بادیان

به گزارش عطارباشی به نقل از گیاه یاب بادیان رومی یا انیسون طعمی مشخص و شبیه به شیرین بیان، ترخون و رازیانه دارد. اگرچه این طعم برای برخی از افراد ناخوشایند است، اما بادیان رومی همچنان گیاهی محبوب در سراسر جهان محسوب می‌شود.

در ادامه به بررسی برخی از فواید دمنوش بادیان رومی و طرز تهیۀ آن می‌پردازیم.

کمک به هضم

یکی از قدیمی‌ترین کاربردهای دمنوش بادیان رومی ، استفاده از آن بعنوان یک ملین ملایم است. نوشیدن این دمنوش زمانی که به یبوست دچار هستید، می‌تواند بسیار مفید بوده و حرکات روده‌ای را تحریک کند.

کاهش التهاب

این دمنوش حاوی تعدادی از ترکیبات فعال و ضد التهابی است که آن را به یک نوشیدنی التیام‌بخش و آرامبخش برای جسم و روان تبدیل کرده‌اند. دمنوش بادیان رومی می‌تواند برای تسکین مشکلاتی نظیر آرتروز، نقرس، سردرد و صدمات مزمن مفید باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

دمنوش بادیان رومی با دارا بودن ترکیبات ضد ویروسی و ضد باکتریایی و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

درمان ناراحتی‌های تنفسی

این دمنوش بعنوان یک خلت‌آور و عامل ضد التهابی عمل می‌کند که می‌تواند برای تسکین ناراحتی‌های موجود در دستگاه تنفسی موثر باشد. دمنوش بادیان رومی سرفه و گلودرد را بهبود بخشیده و عفونت‌های اساسی یا علائم ناشی از پاتوژن را خنثی می‌کند.

کمک به شیردهی

اگرچه استفاده از هرگونه نسخۀ گیاهی در دوران باداری یا شیردهی باید با دقت بالا و زیر نظر پزشک انجام شود، اما شواهد نشان می‌دهند که مصرف دمنوش بادیان رومی به افزایش تولید شیر در مادرانی که با مشکل کمبود شیر برای تغذیۀ نوزاد خود مواجه هستند، کمک می‌کند.

افزایش اشتها

حکایات بسیاری وجود دارند که به خاصیت دمنوش بادیان رومی برای تحریک و افزایش اشتها اشاره می‌کنند. این دمنوش به افرادی که در دوران ریکاوری بعد از جراحی یا بیماری هستند، و همچنین افرادی که از اختلال خوردن رنج می‌برند، می‌تواند کمک کند.

حفظ تعادل هورمونی

انیسون یا بادیان رومی حاوی ترکیبات شبیه به هورمون خاصی است که باعث تنظیم شدن نوسانات هورمونی در بدن می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند به بهبود موارد بسیاری، از اختلالات خواب گرفته تا پیشاقاعدگی کمک کنند. این دمنوش حتی می‌تواند باعث تحریک قاعدگی شود.

طرز تهیه دمنوش بادیان رومی

تهیۀ این دمنوش یا چای در منزل کار بسیار راحتی است و تنها نیازمند دانه‌های خشک‌شدۀ انیسون می‌باشد.

۱.دانه‌های انیسون که ستاره‌ای شکل هستند را له کنید. (نیازی نیست حتما پودر شوند)

۲.یک کتری آب را جوش آورده و آبجوش را بر روی دانه‌های له شده درون فنجان بریزید.

۳.اجازه دهید تا برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دَم بکشد تا ترکیبات فعال دانه‌ها درون آب آزاد شوند.

۴.در صورت تمایل می‌توانید قبل از مصرف، دانه‌ها را خارج کنید. اگرچه بهتر است تهِ فنجان باقی بمانند.

عوارض دمنوش بادیان رومی

این دمنوش عوارضی دارد که قبل از اضافه کردن آن به رژیم‌غذایی‌تان باید از آنها مطلع باشید. این عوارض شامل تداخلات دارویی، واکنش‌های آلرژیک و مشکلات بالقوه در دوران بارداری می‌باشند.

تداخلات دارویی

مطالعات نشان داده‌اند که چای یا دمنوش بادیان رومی می‌تواند تعاملات منفی با برخی از داروها داشته باشد، به ویژه داروهایی که برای تنظیمات هورمونی مصرف می‌شوند. از آنجایی که انیسون می‌تواند تا حدی شبیه به استروژن در بدن عمل کند، ممکن است اثرات داروهای هورمونی نظیر داروهای ضدحاملگی را کاهش دهد. تحقیقات دیگر ادعا می‌کنند که این گیاه می‌تواند با برخی از داروهای سرطانی نیز تداخل داشته باشد.

واکنش‌های آلرژیک

مواردی پیرامون واکنش‌های آلرژیک به دمنوش بادیان رومی گزارش شده‌اند که شامل دستگاه‌های تنفسی و گوارشی می‌باشند. اگرچه این واکنش‌ها معمولا خفیف بوده و با مصرف بیش از حد این دمنوش پدیدار می‌شوند، اما در هر صورت بهتر است که مراقب آنها باشید.

منبع:  گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *