داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

تقویت کبد با داروهای گیاهی و روشهای سنتی

کبدی که عملکرد مطلوبی نداشته باشد، می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و مشکلات سلامتی فراوانی را به وجود آورد. از طرف دیگر، یک کبد سالم سموم بدن را از بین برده، هورمون‌ها را تجزیه کرده، به هضم چربی‌ها کمک کرده و در بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. مصرف زیاد الکل تنها عادت مضری نیست که به کبد شما آسیب می‌رساند؛ قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مصرف بیش از حد دارو و خوردن صدف نپخته نیز می‌توانند به کبد صدمه بزنند. خوشبختانه شما می‌توانید در خانه به پاکسازی و تقویت کبد با داروهای گیاهی بپردازید.

تقویت کبد با داروهای گیاهی

ریشه قاصدک

به گزارش عطارباشی به نقل از «کر۲» یکی از کاربردهای کبد تولید صفراست که به متابولیزه کردن چربی و از بین بردن سموم خون کمک می‌کند. از آنجایی که گیاه قاصدک برای بهبود جریان صفرا مفید است، می‌تواند برای کمک به این فرآیندها نیز موثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که ساقه‌های قاصدک و چای این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای بهبود جذب مواد معدنی، مبارزه با التهاب و پیشگیری از بیماری‌های کبدی مفید می‌باشند.

خار مریم

یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی برای پاکسازی کبد می‌باشد. محبوبیت خار مریم بدلیل خواصش برای ساخت سلول‌های کبدی و از بین بردن سموم در بدن است. بهترین خاصیت این گیاه، قدرتش در خنثی کردن اثرات مصرف زیاد الکل می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که می‌توان از خار مریم برای درمان بیماری سیروز کبدی، بیماری‌های کبدی ناشی از سموم و هپاتیت استفاده کرد.

سیر

احتمالا می‌دانید که سیر برای گردش خون مفید است؛ اما آیا می‌دانستید که می‌تواند به پاکسازی کبد نیز کمک کند؟ سیر آنزیم‌هایی را در بدن فعال می‌کند که به از بین بردن سموم کمک می‌کنند. همچنین سیر حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد قارچی و آنتی بیوتیکی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید می‌باشند.

کنگر فرنگی

این سبزی می‌تواند از سمیت کبد پیشگیری کرده و اثرات منفی مصرف الکل و غذاهای فرآوری شده را در بدن کاهش دهد. وجود سینارین، سیلیمارین و مواد مغذی گیاهی در کنگر فرنگی، به تولید صفرا کمک کرده و از سلول‌های کبدی محافظت می‌کنند. خواص کنگر فرنگی حتی فراتر از پاکسازی کبد می‌رود؛ تحقیقات نشان می‌دهند که این سبزی می‌تواند در طول ۱۲ هفته، سطوح کلسترول را تا ۴.۲ درصد کاهش دهد.

ریشه باباآدم

این گیاه به احتمال زیاد برای خاصیت‌اش در پاکسازی خون شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که گیاه باباآدم حاوی ترکیباتی است که برای از بین بردن فلزات سنگینِ خون مفید می‌باشند. البته خواص باباآدم به اینجا ختم نمی‌شود، این گیاه می‌تواند به تحریک تولید صفرا کمک کرده و سلول‌های آسیب‌دیدۀ کبد را ترمیم کند.

زردچوبه

یک ادویۀ قوی که خواص فراوانی دارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که زردچوبه می‌تواند به بهبود گردش خون، پیشگیری از سرطان، کاهش درد و سم‌زدایی بدن کمک کند. این موارد بدلیل وجود ترکیبی زیست‌فعال در زردچوبه به نام «کورکومین» است که می‌تواند به کبد کمک کند تا به طور مطلوبی سموم و مواد زائد را از بدن حذف کند. همچنین لازم به ذکر است که کورکومین برای افزایش تولید صفرا مفید بوده و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کبد می‌شود.

نکته: برای گرفتن بهترین نتیجه و جلوگیری از بروزی مشکلاتی نظیر حساسیت، حتما برای تقویت کبد با داروهای گیاهی با یک متخصص مشورت کنید.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *