تغذیه و تناسب اندامورزشویتامین و مواد معدنی

مکمل‌های ورزشی و ناگفته‌های آماری درباره آن ها

مجله عطارباشی قصد دارد تا در این مقاله، به بررسی و تحقیق درباره محتویات مکمل‌های ورزشی بپردازد. تولیدکنندگان و فروشندگان این محصولات، از این مکمل ها با نام «کمک‌های نیروزا» نیز یاد می‌کنند؛ زیرا به گفته این شرکت ها مصرف چنین محصولاتی باعث افزایش مقاومت و قدرت بدنی فرد شده و شخص مصرف کننده بهره‌وری بیشتری در ورزش داشته و در نتیجه زودتر به اهداف ورزشی خود دست خواهد یافت.

بسیاری از مردم از این کمک های نیروزا برای آماده‌سازی بدن پیش از ورزش حرفه ای، کاهش آسیب‌دیدگی در حین تمرین و افزایش ریکاوری ورزش استفاده می کنند.

انواع مختلف مکمل‌های ورزشی

مکمل‌های ورزشی در اشکال گوناگونی روانه بازار می شود، این انواع مختلف شامل قرص، کپسول‌، مایعات، پودر و شکلات می شود.

محتویات استفاده شده در این مکمل‌های ورزشی نیز متفاوت است؛ از بین پرطرفدارترین محتویات مورد استفاده می توان به آمینو اسیدها، پروتئین، کراتین و کافئین اشاره نمود.

نکته جالب توجه دیگر، درآمدهای هنگفت شرکت های تولید کننده مکمل های روزانه ورزشی است؛ بر طبق آمار به دست آمده فروشندگان، این مکمل ها در سال ۲۰۱۶ مجموعاً ۵٫۶۷ بیلیون دلار درآمد داشته اند.

نظرسنجی درمورد مکمل‌های روزانه بدنسازان

در ادامه به بررسی چندین نظرسنجی در زمینه مکمل های روزانه برای بدنسازی خواهیم پرداخت:

نظرسنجی های بین‌المللی نشان داده که ۳/۲ (دو سوم) از ورزشکاران حرفه ای و شرکت کننده در رقابت های بین المللی، روزی حداقل یک عدد قرص مکمل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، کراتین، کافئین و آمینو اسید مصرف می کنند.

جالب است که میزان مصرف مکمل های ورزشی با بالا رفتن سن افزایش یافته و جوانان بیش از نوجوانان از قرص های مکمل روزانه استفاده می کنند؛ همچنین با توجه به آمارهای به دست آمده مصرف زنان از مکمل ها بیش از مردان است.

براساس نظرسنجی که در بین ۱۲۴۸ دانش آموز ۱۶ ساله آمریکایی در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰ انجام گرفت، به گفته خود افراد، حدود ۶۶ درصد آنها از مکمل های روزانه مصرف می کردند.

زمانی که در مورد علت مصرف مکمل‌های ورزشی از این دانش آموزان پرسش شد، پاسخ های جالبی به دست آمد؛ حدود ۲۰ درصد از این دانش‌آموزان علت مصرف خود را افزایش قدرت عضلانی، ۱۹ درصد بهبود عملکردشان در مدرسه و ۷ درصد از آنها افزایش قدرت تحمل دانستند. مکمل های مورد مصرف این دانش آموزان نیز عموماً حاوی پروتئین، آمینو اسیدها، مکمل های گیاهی، کافئین، کراتین و ترکیبی از این مواد بود.

بر اساس مطالعه دیگری که بر روی ۲۱ هزار نفر از ورزشکاران دانشجوی آمریکایی صورت گرفت، حدود ۴۱٫۷ درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه آماری از محصولات پروتئینی، ۲۸٫۶ درصد از آنها از نوشیدنی های انرژی زا، ۱۴ درصد آنها از کارتین، ۱۲٫۱ درصدشان از آمینو اسیدها و ۵٫۷ درصد آنها از مولتی ویتامین ها و کافئین ها استفاده می کردند.

برطبق این مطالعه آماری، مردان بیش از زنان تمایل به مصرف مکمل های نیروزا داشتند؛ همچنین دریافتیم که ورزشکاران بعضی از رشته ها نسبت به دیگر رشته های ورزشی تمایل بیشتری به مصرف مکمل‌های ورزشی و انرژی زا و نیروزا دارند؛ این رشته های ورزشی به ترتیب شامل هاکی روی یخ، کشتی و بیس بال بین مردان و ورزش والیبال، شنا و هاکی روی یخ بین زنان می شد.

بررسی دیگری که بر روی آمارهای به دست آمده در چند سال اخیر صورت گرفت، نشان داد که مکمل های حاوی پروتئین، کارتین و کافئین از محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر مکمل ها برخوردار بود؛ البته جالب است بدانید که با بالا رفتن سن فرد میزان دوز مصرفی او نیز افزایش می یافت.

اگرچه که این مکمل ها بیشتر بین جوانان ورزشکار و برای افزایش قدرت بدنی و استقامت رواج دارد؛ اما تحقیقات نشان داد که عده ای از جوانان نیز برای بهبود شکل ظاهری و زیبایی از این مکمل های روزانه استفاده می کنند، که البته این مورد بیشتر در بین دختران و زنان رواج دارد.

در مطالعه دیگری که در بین نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ صورت گرفت، ۲۲٫۸ درصد از مردان و ۵٫۳ درصد از زنان از مکمل های بدنسازی حاوی کراتین و آمینو اسید استفاده می کردند؛ همچنین ۴۰٫۵ درصد از مردان و ۳۵٫۳ درصد از زنان از مکمل های انرژی زا مانند نوشابه های انرژی زا استفاده می نمودند؛ اکثر مصرف کنندگان این مکمل ها زیر ۲۹ سال سن داشته و روزانه ۵ ساعت یا کمتر می خوابیدند.

حرف آخر

جمع بندی، با توجه به این داده و اطلاعاتی که از بررسی ها و مطالعات قبلی به دست آورده ایم، کار دشواری است؛ اما این داده های به دست آمده نشان می دهد که:

تعداد بیشتری از ورزشکاران، مکمل های ورزشی روزانه را مصرف می کنند.

ورزشکاران حرفه ای (به خصوص افرادی که در رقابت ها و مسابقات ملی و بین المللی شرکت دارند) بیش از ورزشکاران غیرحرفه ای از مکمل‌های ورزشی استفاده می کنند.

مکمل های استفاده شده توسط زنان و مردان به طور کلی مشابه یکدیگر بوده، اما بیشتر زنان از مکمل های آهن و بیشتر مردان از ویتامین ای، پروتئین و کراتین استفاده می کنند.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *