داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتی

خواص و کاربرد شب خسب

شب خسب در زبان انگلیسی persian silk tree نام دارد. شب خسب درختی خزان و بومی مناطق جنوب غربی و شرق آسیا می باشد. برای آگاهی کامل از این گیاه و خواص آن مارا در ادامه همراهی بفرمایید.

دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد

۱ـ کشت مستقیم بذر : این روش بهترین روش تکثیر ابریشم صورتی است. برای این منظور ابتدا باید بذور را دقیقا قبل از کاشت به مدت ۳۰ دقیقه در سولفوریک اسید قرار داد و سپس شست و شو داد تا پوسته سخت آن، نرم شود وو جوانه زنی راگحت تر صورت بگیرد. یا اینکه بذرها یک روز در آب جوش خیسانده شوند. در این روش تکثر در اواخر اسفندماه صورت می گیرد.
۲ـ کشت با قلمه ریشه‌ای: در این روش قلمه در اوایل بهار تهیه می شود و بایدقلمه حدود ۸ سانتیمتر طول و ۱۲تا۱۴میلیمتر قطر داشته باشد. لازم به ذکر است که قلمه های ساقه ریشه دار نمی شوند.

خاک

خاک لومی ، ماسه ای ،گچی ، شنی و خوب زهکشی شده، بهترین محیط برای رشد این گیاه است که البته خاک لومی از همه مناسب تر است.

آبیاری

این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و به خشکی بسیار مقاوم است. ولی باید توجه داشت که حتما زهکشی محیط کشت به خوبی حفظ شود.

نور

این گیاه به آفتاب کامل نیاز دارد و نباید در مکان های سایه دار کشت شود. البته محیط های نیمه سایه را هم می تواند تحمل کند.

هرس

ویژگی بارز این درخت، شاخه‌زایی زیاد آن است پس باید از همان سال های اولیه رشد هرس را از قسمت پایین شروع کرد. ولی باید توجه داشت که هرس نباید در زمستان انجام شود چون ممکن است گیه را خشک کند. بلکه بهترین زمان هرس، در بهار و ۳هفته از پیدایش برگ هاست.

خواص و کاربرد شب خسب

در کره:از پوست درخت به عنوان مقوى و تونیک و مسکن و آرام‌کننده استفاده‌مى‌شود[ایشى دویا].در کره:از پوست درخت به عنوان مقوى و تونیک و مسکن و آرام‌کننده استفاده‌مى‌شود.

در چین پوست ساقه و شاخه‌هاى درخت را در بهار و یا پاییز کنده و آماده‌مى‌کنند،به این‌ترتیب که شاخه‌هاى کوچک را قطع کرده پوست آن را کنده و آن راپیچیده و در آفتاب خشک مى‌کنند،داروى حاصل از آن کمى شیرین،مسکن،ضددرد و آرامبخش است و جریان گردش خون را تنظیم مى‌کند و معمولا براى رفع‌بى‌خوابى و سرطان ریه و استخوان شکسته یا دررفته و معالجهء بواسیر نتایج خوبى دارد[چونگ یائوچى‌].سایر خواص آن را محققان چنین ذکر کرده‌اند که،کرم‌کش و ضدکرم است‌[چیو]،ترشح عرق را کم مى‌کند[روا]،براى تسریع التیام زخم مفید است‌[استوارت‌]،در استعمال خارجى از عصارهء غلیظ آن براى استخوانهاى از جا دررفته وشکسته و زخمها،دملها و جوش استفاده مى‌شود[کاریوته و کیمورا،لیو و استوارت‌]و گلهاى درخت تونیک و مقوى است و به هاضمه کمک مى‌کند[روا].در چین پوست ساقه و شاخه‌هاى درخت را در بهار و یا پاییز کنده و آماده‌مى‌کنند،به این‌ترتیب که شاخه‌هاى کوچک را قطع کرده پوست آن را کنده و آن راپیچیده و در آفتاب خشک مى‌کنند،داروى حاصل از آن کمى شیرین،مسکن،ضددرد و آرامبخش است و جریان گردش خون را تنظیم مى‌کند و معمولا براى رفع‌بى‌خوابى و سرطان ریه و استخوان شکسته یا دررفته و معالجهء بواسیر نتایج خوبى دارد[چونگ یائوچى‌].سایر خواص آن را محققان چنین ذکر کرده‌اند که،کرم‌کش و ضدکرم است‌[چیو]،ترشح عرق را کم مى‌کند[روا]،براى تسریع التیام زخم مفید است‌،در استعمال خارجى از عصارهء غلیظ آن براى استخوانهاى از جا دررفته وشکسته و زخمها،دملها و جوش استفاده مى‌شود[کاریوته و کیمورا،لیو و استوارت‌]و گلهاى درخت تونیک و مقوى است و به هاضمه کمک مى‌کند.

 

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *