با ورزش کردن

با ورزش کردن دقیقا چه اتفاقی برایتان رخ می دهد؟

می دانید که ورزش کردن می تواند مزایای فراوانی برای سلامتی و رفع استرس دارد. اما از سر تا نوک انگشت پا چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه به شما خواهم گفت با ورزش کردن دقیقا چه اتفاقی برایتان رخ می دهد.

۱- کالری می سوزانید

بدنتان غذاهای سرشار از انرژی مانند کربوهیدرات ها و چربی ها را تجزیه و آنها را تبدیل به مولکول های ATP (آدنوزین تری فسفات ) می کند. سپس مولکول های ATP را تبدیل به ADPP (آدنوزین دی فسفات ) می کند. این مولکول ها انرژی دارند و به عضلات اجازه انقباض و تحرک می دهند. وقتی می گوییم در حال کالری سوزی هستیم دقیقا منظور همین اتفاق است.

۲- گرمای بدنتان بالا می رود

همینطور که بدنتان شروع به سوزاندن کالری می کند، حرارت بدن بالا می رود و عرق می کنید. عرق گرما را کاهش می دهد بنابراین می توانید بدون اینکه گرمازده شوید به کار کردن ادامه دهید.

۳- قلبتان تندتر می زند

ورزش کردن ضربان قلبتان را بالا می برد تا خون و اکسیژن با سرعت بیشتری به عضلات برسد. اگر معمولا ورزش های استقامتی انجام می دهید ممکن است ضربان قلبتان در حالت استراحت پایین تر بیاید چون قلبتان می تواند به صورت موثر تری خون را به ارگان ها و عضلات تان برساند.

۴- ممکن است گوارشتان دچار مشکل شود

آیا تا به حال شده بعد از شروع به دویدن احساس کنید که باید به دستشویی بروید؟ خون درست از هسته بدن و اعضای گوارشی عبور می کند تا به عضلات بزرگی برسد که در حال کار کردن هستند و می تواند منجر به اسهال شود. نکته: یک ساعت قبل از ورزش غذا نخورید.

۵- هورمون های شادی بخش ترشح می شوند

هنگام شروع یک ورزش دشوار هورمون های آدرنالین و کورتیزولتان به شدت افزایش می یابند. بدنتان در حالت گریز قرار می گیرد ( یعنی حالتی که سعی دارید از یک تهدید فرار کنید ). سپس اندورفین ترشح می شود تا درد عضلانی را قطع کند و خلق و خو را بهبود دهد. دیگر ترکیبات نیز وجود دارند که نامشان آندوكانابینوئید ها است و محققان بر این باورند که آنها نیز در افزایش احساس خوب در فرد دخیل هستند.

۶- قدرت ذهنتان تقویت می شود

فعالیت های هوازی قابلیت فکر کردن و حافظه مان را افزایش می دهند و شاید دلیلش این باشد که در طول ورزش جریان خون در بدن افزایش پیدا می کند. فعال بودن حتی می تواند رشد مغزی را نیز افزایش دهد.

۷- به عضلات فشار می آید ( فشارِ خوب )

هر بار که یک عضله به چالش کشیده می شود، خراش های کوچکی برمی دارد اما این آسیب ها خطر ندارند می توانند در طولانی مدت باعث رشد عضلانی در فرد شوند.

منبع:‌ دکتر کرمانی

نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *