تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

قبل از ورزش چه بخوریم تا سوخت و ساز بدنمان افزایش یابد؟

شاید باور این نکته مهم سخت باشد که تغییر در برنامه غذایی، موجب افزایش سوخت و ساز بدن خواهد شد!

اگر هدف‌تان دستیابی به تناسب اندام و داشتن اندامی زیبا و جذاب است، باید دو عامل بسیار مهم یعنی تغذیه و ورزش را مدنظر قرار دهید؛ می توانید با تغذیه مناسب و افزایش متابولیسم، زودتر به نتیجه مورد نظر و دلخواهتان برسید.

متابولیسم بالا باعث می شود که حتی در حین خواب و یا استراحت هم کالری بسوزانید و لاغرتر شوید؛ این مورد، رویای تمامی افراد تنبل و چاق است که با این مواد غذایی به حقیقت خواهد پیوست، یعنی استراحت کنند و همزمان وزن کم کنند.

با این مقاله همراه باشید تا در ادامه، مواد غذایی بالابرنده متابولیسم بدن که حاصل سال ها تحقیق و بررسی است را در اختیارتان قرار دهیم.

سبزیجات دریایی

متابولیسم شما تحت کنترل ملکه هورمون ها یعنی «تیروئید» است! همه سلول های بدن نیاز به هورمون های ترشح شده از غده تیروئید دارند تا در حالت تعادل، به فعالیت خودشان ادامه دهند.

بدن تان نیاز به ماده غذایی بسیار مهمی دارد تا بتواند T4 و  T3 (همان تیروکسین و تری یدوتیرونین، دو هورمون هستند که از غده تیروئید ترشح می شوند) تولید کند؛ این ماده غذایی یُد نام دارد.

می توانید ید مورد نیاز تیروئید را از طریق سبزیجات دریایی تأمین کنید؛ می توانید سبزیجاتی مثل واکامه، جلبک دریایی، کاهوی دریایی، نوری (نوعی جلبک دریایی)، آئونوری را داخل سوپ یا دمنوش خود غوطه ور ساخته و از این ماده نیرومند برای بهبود متابولیسم بدن تان کمک بگیرید.

کاکائو

کاکائو باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود؛ به خصوص کاکائو، اگر خام و فرآوری نشده باشد؛ زیرا کاکائو حاوی مواد معدنی بیشتر خصوصاً مقدار زیادی منیزیم است.

منیزیم، مهم ترین ماده غذایی برای تأثیرگذاری بر روی سطح ادیپونکتین است؛ آدیپونکتین هورمونی پروتئینی می باشد که در انسان از بافت چربی ترشح می شود و بر متابولیسم چربی و گلوکز مؤثر است.

آدیپونکتین با افزایش حساسیت کبد نسبت به انسولین، میزان خروجی گلوکز از کبد را کاهش می‌دهد؛ همچنین مصرف گلوکز در عضلات را افزایش داده و مانع افزایش قند خون فرد می شود.

بنابراین، تنظیم میزان مصرف منیزیم برای ثابت نگه داشتن سطح ادیپونکتین ضروری است؛ با همین روش ساده می توانید وزن تان را کنترل کنید.

بلوبری

هیچ وقت میوه ها در دسته بهترین مواد غذایی برای افزایش سوخت و ساز نبوده اند؛ اما علت چیست؟ علت، میزان شکر موجود در میوه ها است؛ اما باور کنید که میوه بلوبری متفاوت هست، زیرا بلوبری (به علت داشتن فیبر بالا و anthorepletecyanin) خودش تنظیم کننده میزان شکر موجود در خون و کاهش التهابات است.

همچنین این میوه باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، کلسترول بالا، دیابت شده و عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد؛ همچنین اگر بعد از ورزش، بلوبری میل کنید، مانع از تحلیل عضلانی بعد از تمرین می شود.

زنجبیل

مدت های طولانی است که از زنجبیل برای بهبود اختلالات دستگاه هاضمه استفاده می شود؛ همچنین زنجبیل، می تواند به کاهش التهاب عضلات، افزایش جریان خون در عضلات و ریکاوری عضلات کمک کند؛ مطالعات زیادی نیز اثبات کرده که این ماده غذایی باعث افزایش کالری سوزی می‌شود.

دانه سویا

سویا با کاهش اشتها و کاهش جذب کالری به فرآیند چربی سوزی کمک می کند؛ محصولات سویا نیز که دارای مقادیر قابل توجهی ایزوفلاوون است، باعث کاهش ذخیره چربی و افزایش حجم عضلات فرد می شود.

مصرف خود دانه سویا نیز باعث سرعت بخشیدن به سوخت سلول های ذخیره ای چربی می شود؛ علاوه بر اینها، سویا انرژی بیشتری در اختیارتان قرار داده و باعث می شود تا قدرت و اراده بیشتری برای انجام درست کارهای تان داشته باشید.

فلفل تند

فلفل های تند، حاوی ماده فعالی بنام کپسایسین است، که نوعی ماده شیمیایی است که می تواند منجر به افزایش کالری سوزی، کاهش اشتها و افزایش جذب غذا شود.

ترکیب شیمیایی موجود در فلفل باعث افزایش دمای بدن و بالا رفتن ضربان قلب شده و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

کافئین

کافئین یکی از ترکیبات مناسب و قوی برای لاغری است که هر روز و هر لحظه در دسترس است! کافئین مانع از تجزیه ترکیبی به نام «camp» می شود؛ این ترکیب با تحریک چربی های ذخیره شده در بدن باعث سوختن آنها به عنوان منبعی برای تأمین انرژی می شود.

عسل

ما نیز می دانیم که عسل یک نوع قند است؛ اما اگر منصف باشیم باید بگوییم که از نظر محتوا شاخص گلیسمی آن پایین است؛ حفظ سطح انسولین در پایین ترین وضعیت به صورت پایدار به مراقبت از یک محیط چربی سوز در بدن کمک می کند؛ همچنین عسل، منبع غنی از متابولیت های اکسید نیتریک است که به آزادسازی چربی از سلول های چربی بدن کمک می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون منبعی عالی از چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای است؛ که سطح کلسترول بد خون را پایین آورده و منجر به سلامتی قلبی فرد می شود؛ احتمال اینکه این نوع از چربی در بدن ذخیره شود، بسیار کم و دور از انتظار است.

حرف آخر

متابولیسم بدن تا اندازه ای به ژنتیک بستگی دارد؛ اما می توانید به طور طبیعی با خوردن غذاهای سالم و موثر، شاهد افزایش سوخت و ساز در بدن تان باشید.

گروهی از مواد غذایی که در مقاله مطالعه کردید، (همان طور که توضیح داده شد) باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما می شود.

شما قبل از انجام ورزش، از چه نوع مواد غذایی استفاده می کنید؟ به نظرتان کدام ماده غذایی باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود؟ تجربیات خود را بنویسید و با سایت فیتامین به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *