داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص هسته میوه ها و فواید آن ها در پیشگیری و درمان سرطان

یکی از موادی که شاید با توجه به جثه ی کوچکش فواید بسیاری داشته باشد دانه ی برخی از میوه ها است. بسیاری از افراد هسته ی میوه هایی مانند انگور را دور میریزند. روغن یا کپسول این هسته های ریز و کوچک اثرات شگفت انگیزی دارند که شناخت شان خالی از لطف نیست. در این قسمت از مجله اینترنتی عطارباشی قصد داریم شما را با خواص هسته میوه ها و فواید آن ها در پیشگیری و درمان سرطان آشنا نماییم. با ما همراه باشید!

هسته ی انگور

خواص هسته میوه ها
عصاره ای که از هسته ی انگور به دست می آید منبع غنی آنتی اکسیدان ها، بیوفلاونوئیدها و ترکیبی فعال به نام B2G2 است که با سلول های سرطان زا مقابله می کنند. در گذشته این عقیده وجود داشت که ترکیبات بیواکتیو موجود در عصاره ی هسته ی انگور قدرت مقابله با چندین گروه از سلول های سرطان زا را دارد اما امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که B2G2 موجود در هسته ی انگور این توانمندی شگفت انگیز را باعث می شود. به عقیده ی محققان هسته ی انگور می تواند رشد تومورهای بدخیم سرطانی را به میزان ۶۷ درصد کاهش دهد.

هسته انار

خواص هسته میوه ها
در چین باستان انار را سمبل جاودانگی می دانستند. هر دانه انار حاوی صدها هسته کوچک است که با یاقوت سرخی پوشانده شده است. روغنی که از این هسته های سفید گرفته می شود سرشار از آنتی اکسیدان ها به خصوص فلاوونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری است. این روزها تولید کننده های بزرگ لوازم آرایشی از این روغن برای تولید لوازم آرایشی ارگانیک استفاده می کنند چون باعث تحریک ترشح کلاژن شده و پیری پوست را به تأخیر می اندازد.

محققان حوزه تغذیه علاقه زیادی به بررسی دقیق تر هسته های انار نشان داده اند. اولاً به خاطر اینکه این هسته ها سرشار از فیتواستروژن ها هستند که برای بهبود و درمان علائم یائسگی بسیار مفید است و دوما به خاطر اینکه احتمال می دهند هسته انار خواص ضدسرطانی داشته باشد. برای همین محققان بررسی های گسترده ای در این خصوص آغاز کرده اند.

تخم کتان

خواص هسته میوه ها
دانه یا بذر کتان در بین مواد غذایی، یک ضدسرطان قوی محسوب می شود؛ چون حاوی میزان زیادی لیگنان است. محققان به این نتیجه رسیده اند که این ترکیبات قوی علاوه بر این که مانند فیتواستروژن عمل می کنند، نقش مؤثری در پیشگیری و درمان سرطان سینه دارند. خوشبختانه بذر کتان مدتی است که شهرت خوبی پیدا کرده است و کم کم جای خود را در برنامه ی غذایی بسیاری افراد باز کرده است. این ماده باعث تحریک آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده ی سلول های به روشی حفاظت شده) سلول های سرطانی شده و از متاستاز جلوگیری می کند. تخم کتان منبع خوب اسید آلفا لینولئیک است. این اسیدهای چرب ضروری با سرطان و بیماری های مزمن دیگر مقابله می کنند.

تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول خون و همچنین پایین آمدن قند خون گردد. فیبر محلول موجود در تخم کتان می تواند سبب کاهش کلسترول گردد و از افزایش پلاک در خون جلوگیری کند و در نتیجه از تنگ شدن دیواره عروق خونی که می تواند منجر به افزایش فشار خون و در نهایت سکته و حملات قلبی گردد، جلوگیری و پیشگیری نماید. فیبر موجود در تخم کتان همچنین می تواند از افزایش قند خون در بیماران دیابتی جلوگیری کند.

هسته زردآلو

خواص هسته میوه ها
هسته ی زردآلو حاوی میزان زیادی ویتامین B17 است که در بدن ما به عنوان ماده ای ضدسرطان عمل می کند. این ویتامین برای پیشگیری از این بیماری و همچنین درمان آن مؤثر است. برای مصرف این هسته کافی است آن ها را بشکنید و مغز آن را میل کنید.

بهترین منبع ویتامین B17 زردآلو و هسته ی آن است چون مکمل های موجود در بازار فاقد آنزیم ها و کوفاکتورهای موجود در این ماده ی غذایی است. برای کاهش طعم تلخ برخی هسته ها کافی است آن را با مواد غذایی دیگر مانند جوز هندی، پودر نارگیل و غیره مخلوط کنید.

هسته انبه

خواص هسته میوه ها
مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.خوردن مغز هسته اسهال را برطرف میکند.برای معالجه سرماخوردگی مصرف میشود سرفه‌های سخت را درمان می‌کند.درمان کننده بواسیر خونی است.مغز هسته انبه کرم‌کش و ضد اسهال است.برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است.ضد استفراغ است.

هسته سیب

خواص هسته میوه ها
به عقیده ی محققان هسته ی سیب قادر است از رشد سلول های سرطانی در کولون، ریه، پروستات، پانکراس، سینه و معده جلوگیری کند. ترکیبات فوتوشیمیایی موجود در هسته ی سیب چندین برابر آدریامایسین (یکی از داروهای شیمی درمانی رایج) قادر هستند که رشد سلول های سرطانی را به تأخیر بیندازند.

نکته ی جالب این است که این ترکیبات طبیعی با تخریب سلول های سرطان زا تهدیدی برای سلول های سالم محسوب نمی شوند. البته حواستان باشد که هسته ی سیب حاوی میزان اندکی سیانور است و چنانچه به میزان زیادی مصرف شود ممکن است مرگبار باشد.

هسته به

خواص هسته میوه ها
داخل میوه‌ی «به» دانه‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره وجود دارد. این دانه‌ها منبع بسیار خوبی از موسیلاژ (لعاب) هستند و حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد وزن دانه را لعاب روی آن تشکیل می‌دهد. دانه‌های «به» به دلیل وجود لعاب، در رفع التهابات مخاط‌ها، سرفه و گرفتگی صدا نقش بسزایی دارند.

به علاوه، آن‌ها در مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که از لعاب این دانه در محصولات آرایشی و مجعد کردن موها استفاده می‌شود.  البته یکی دیگر از موارد مصرف لعاب دانه «به» آهار دادن پارچه‌های گران‌قیمت است.

منبع: بیر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *