داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

هزار و یک خاصیت سماق برای سلامتی

حتما تا بحال به همراه کباب و کوبیده از سماق استفاده کرده اید و از طعم خوش آن لذت برده اید اما فواید سماق فقط به همین طعم منتهی میشود ؟ سماق یکی از ادویه های پرکاربرد در سراسر جهان است که در طبخ بسیاری از غذاها نیز کاربرد دارد . این ادویه یکی از ادویه های دارویی نیز به شمار می رود, چرا که دارای ترکیبات بسیار قدرتمند است که با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند . خواص ضد قارچی, ضد میکروبی, ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از جمله مهمترین خواص سماق محسوب می شوند . در این بخش از مجله اینترنتی عطارباشی قصد داریم در مورد فواید شگفت انگیز سماق برای سلامتی بدن صحبت کنیم پس همراه ما باشید .

فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی

فواید سماق

سماق ، درختچه‌ای است به ارتفاع ۴- ۳ متر که شاخه‌های جوان و دمبرگ‌های آن را موهای ریزی پوشانده است. گل‌های آن، حنایی رنگ است و در حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارد و دارای میوه‌های خوشه‌ای شکل به رنگ قرمز و قهوه‌ای است که ابتدا طعم آن گس بوده و پس از رسیدن ترش می‌شوند . این گیاه اغلب در مناطق مدیترانه‌، جنوب ایتالیا، آسیای شرقی به ویژه در ایران دیده می ‌شود . انواع متنوعی دارد که برخی از آنها جنبه ‌ی تزیینی‌ داشته و اگر حواسمان نباشد می ‌تواند موجب مسمومیت و خارش گردد . در برخی از کشورها از سماق نوشیدنی تهیه می‌ کنند که جهت تسکین درد معده و اختلالات هضمی موثر است .

هزار و یک خاصیت سماق

خاصیت سماق sumac در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن تا میزان ۸۰ درصد باعث شده تا این‌ گیاه برای بیماران مبتلا به دیابت ، مفید تشخیص داده شود . درمان رماتیسم، نقرس و خاصیت ضد میکروبی این گیاه نیز به اثبات رسیده است . سماق برای دندان‌ درد مفید است و اشتها را تحریک می‌کند . لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند . به‌دلیل داشتن تانن فراوان قابض و پاک کننده معده می‌باشد . سماق از نظر طبیعت سرد و خشک است، قابض و مقوی معده است ، از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد . مالیدن سماق به دندان برای تقویت و استحکام لثه ها مفید است و مضمضه خیس کرده سماق در آب نیز برای زخم دهان و تقویت لثه ها مفید است . در طب سنتی از سماق برای درمان بسیاری از اختلالات زنان استفاده می شود . در برخی از این موارد به صورت موضعی از سماق استفاده می شود . سماق موجب بهبود و رفع ترشحات بیش از حد واژن می شود . همچنین مصرف سماق در زنان شیرده موجب افزایش شیر آن ها می شود . در واقع این ادویه رفتاری مانند هورمون استروژن در بدن زنان دارد و به همین دلیل به درمان اختلال قاعدگی وگرفتگی های آن کمک می کند .

فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی
فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی

از خواص سماق تصفیه خون بوده و مواد زائد مانند اوره را دفع می‌کند . سماق گیاهی مدر است . سماق باعث کاهش وزن و کاهش کلسترول خون می‌شود . سماق از رشد تومور جلوگیری می‌کند . سماق مملو از ویتامین C و اسیدهای چرب امگا۳ بوده، بنابراین از بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند . سماق موجب کاهش تب می شود . هم چنین برای آرتروز، مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی و آنفولانزا معجزه می کند . جهت تسکین گلودرد از جوشانده سماق به صورت غرغره استفاده شود . قراردادن سماق بر روی جراحت‌هایی که در اثر جسم برنده باشد در بهبود آن مؤثر است و از عفونت بعدی جلوگیری می‌نماید و محافظ بسیار خوب در زخم‌های تازه التیام یافته است .

خواص ضد میکروبی

سماق دارای خواص ضد میکروبی است . این خاصیت سماق می تواند با باکتری هایی نظیر باکتری سالمونلا مبارزه کند . شستشوی  سبزیجات و میوه ها با آب مخلوط شده با عصاره سماق یکی از روش های پاکسازی آن ها از باکتری ها و میکروب ها می باشد . این خاصیت سماق ناشی از وجود اسید گالیک متیل در آن است . در طب سنتی یکی از مهمترین خواص سماق, خاصیت ضد عفونی کنندگی  آن است . برخی تحقیقات ثابت کرده اند دانه های سماق با قارچ آسپرژیلوس که موجب عفونت ریوی و عفونت سایر ارگان های بدن می شود, مبارزه  می کنند . در واقع یکی از مهترین فواید سماق, خاصیت ضد قارچی آن می باشد .  بدلیل همین خواص ضدمیکروبی باید سماق را با گوشت کباب مصرف کرد از طرف دیگر، سماق به هضم غذای سنگینی مثل کباب کمک می‌کند و از آنجا که ضد کلسترول است می‌تواند همنشین خوبی برای کباب باشد .

فواید سماق و تاثیرات شگفت انگیز آن برای سلامتی

مصرف سماق در بارداری

یکی از شیوه‌های درمانی که طب سنتی ایران برای کنترل تهوع بارداری و تقویت معده سفارش می‌کند، این است که  زنان باردار باید به مدت ۲ روز خوردن غذا به شیوه همیشگی را ترک کرده و به جای آن هر ۲ ساعت یک‌بار یک سیخ کباب کوبیده به همراه اناردانه خشک و سماق آسیاب شده، میل کنند . در این حالت زنان باردار پودر آسیاب شده اناردانه خشک و سماق را باید به گونه‌ای روی کباب بپاشند، که سطح آن را کاملا بپوشاند . زنان باردار این غذا را بدون برنج و نان هر ۲ ساعت یک بار میل کنند تا حالت تهوع آنها برطرف شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *