بارداریبهداشت بانوانسلامتی

آیا عفونت ناحیه تناسلی می تواند باعث ایجاد ناباروری شود ؟

عفونت ناحیه تناسلی و ایجاد ناباروری

آیا عفونت ناحیه تناسلی می تواند باعث ایجاد ناباروری شود ؟ یا ارتباطی به هم ندارند ؟

بعضی از خانم ها با وجود عفونتی که در دستگاه تولید مثل خود دارند ، باردار می شوند اما این به این معنا نیست که عفونت تاثیری در ناباروری ندارد . عفونت های مکرر و مزمن در خانم ها می تواند باعث چسبندگی و بسته شدن لوله های رحمی شوند . در نتیجه تخمکی که از تخمدان ها آزاد می شود هرگز نمی تواند از این لوله عبور کند و خود را به رحم برساند بخصوص اگر این چسبندگی دو طرفه باشد و لوله های رحمی هر دو طرف رحم را درگیر کند ، درمان بسیار سختی خواهد داشت و باید برای بارداری خانم از IVF کمک گرفت . توجه داشته باشید بیشتر خانم های ایرانی بعد از ازدواج ، در معرض بروز انواع عفونت ناحیه تناسلی قرار می گیرند بنابراین لازم است هر شش ماه یکبار به پزشک مراجعه کنند تا تحت معاینه و بررسی قرار بگیرند . معمولا پوشیدن لباس زیر گیپور و جذب نایلونی در طولانی مدت ، استفاده نکردن کاندوم توسط آقایان و شستشو ندادن آلت تناسلی قبل و بعد از رابطه جنسی، علاوه بر خارش واژن منجر به عفونت ناحیه تناسلی می شود .
نکته : یادتان باشد عفونت ها الزاما همیشه هم علامت دار نیستند و بسیاری از خانم ها متوجه عفونت یا زخم موجود در منطقه نمی شوند بنابراین بهتر است هرچند وقت یکبار معاینه شوند تا در صورت بروز عفونت یا زخم یا پف کردن بی دلیل بدن ، به سرعت تحت درمان قرار بگیرند .

برای درمان عفونت ناحیه تناسلی چه باید کرد ؟

ما به خانم های گرامی همواره توصیه می کنیم در صورت احساس علائم عفونت در ناحیه تناسلی ، از خوددرمانی بپرهیزید و برای درمان درست و اصولی به متخصص زنان مراجعه کنند . اگر خانمی یکی دو بار درمان شود ولی پاسخ نگیرد همسرش هم باید تحت درمان قرار بگیرد و از داروهای لازمی که تجویز می شود ، استفاده کند . فراموش نکنید جدی نگرفتن درمان عفونت ناحیه تناسلی ، می تواند به مساله ی نازایی منجر شود .

نکته : گزارش های مقالات بین المللی نشان می دهد ، زگیل تناسلی و متاسفانه تبخال تناسلی در افرادی که روابط جنسی خارج از عرف برقرار می کنند بسیار شایع است . این افراد حتی در رابطه مقعدی از کاندوم استفاده نمی کنند و از همین رو ، هر دو شریک جنسی ، به سهولت به عفونت ناحیه تناسلی مبتلا می شوند .

پرسش دوم : خانمی ۲۲ ساله هستم و حدود شش ماه است ازدواج کرده ام . عادت ماهانه ام همیشه نامنظم بوده . به پزشک مراجعه کرده ام و او برایم دارو تجویز کرده است . با این روند چقدر طول می کشد تا باردار شوم ؟

عادت ماهانه نامنظم ، نشانه اختلال در تخمک گذاری است که علت های مختلفی دارد . این علت ها باید با معاینه ، آزمایش و بررسی های لازم تشخیص داده شده و سپس درمان شود . اگر خانمی اضافه وزن داشته باشد باید به تدریج و ترجیحا زیر نظر کارشناس تغذیه آن را کاهش دهد . گاهی هم کم کاری یا پر کاری غدد تیروئید و هیپوفیز می تواند روی تخمدان اثر بگذارد و در نظم عادت ماهانه اختلال ایجاد کند . با درمان کم کاری و پرکاری این غدد معمولا اختلال در عادت ماهانه اصلاح می شود .

پلی کیستیک بودن تخمدان ها هم از دیگر علل ایجاد اختلال در تخمک گذاری و بی نظمی در عادت ماهانه است . خوشبختانه عواملی که نظم عادت ماهانه را به هم می ریزند خیلی خوب به دارو پاسخ می دهند بنابراین خانم هایی که این مشکل را دارند می توانند تحت نظر پزشک از داروهای تحریک تخمک گذاری استفاده کنند و درمان شوند . اگر خانمی به علت بی نظمی در تخمک گذاری نتواند باردار شود ، احتمال باردار شدن او با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند افزایش پیدا خواهد کرد .

منبع: راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *