عطارباشی و طب سنتی

عملکرد طب سوزنی برای درمان اسهال

یکی از بیماری های شایع فصل گرما، اسهال به خصوص در کودکان است. این بیماری به دوشکل اسهال حاد یا مزمن است که نوع حاد آن معمولا پس از چند روز برطرف می شود، اما نوع مزمن بیش از ۱۴ روز طول می کشد و در اثر بیماری ها و مشکلات جدی تری بروز می کند. اسهال بیماری خطرناکی است که با از دست دادن آب و املاح ضروری بدن همراه است و در صورت ابتلا باید به شکل جدی درمان شود. یکی از روش های درمان اسهال ، طب سوزنی است. لطفا با عطارباشی همراه باشید.

درمان اسهال

علت شناسی

از نظر متخصصان طب سوزنی، دفع مکرر مدفوع شل همراه با غذای هضم شده و حتی آبکی اسهال گفته  می شود که معمولا طحال، معده و روده را درگیر می کند و درمان نیز بر اساس تنظیم انرژی این اعضای مبتلا به بیماری است. در طب سوزنی افزایش نم و تری زیاد بر اثر سرما و گرما باعث مدفوع اسهالی می شود. اسهال طحال را مسدود می کند و باعث اختلال در عملکرد انرژی در جریان طحال و معده و عدم جدایی مواد غذایی از مواد بدون استفاده در روده و بروز اسهال می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب مصرف غذای سرد خام  و آلوده، استرس های روحی، سن بالا و بدن ضعیف نیز از جمله عوامل موثری هستند که باعث تضعیف طحال و معده و ابتلا به اسهال می شوند.

تشخیص بیماری با طب سوزنی

از نظر طب سوزنی علائم بیماری و درمان آن نیز با توجه به عضو درگیر متفاوت است. به عبارت دیگر، برای تشخیص، بیماری وجود نم و سرما در روده ی بزرگ، احتباس غذا و اختلال در نیروی طحال معده کبد و کلیه ها را برسی می کنند، اما علائم اصلی عبارتند از:

– احساس پری در قفسه سینه

– زبان رنگ پریده با بار سفید

– مدفوع شبیه آب

– نبض متوسط و نرم

– درد و صدای شکم

– اشتهای ضعیف

– لرز و تب

– گرفتگی بینی

– سردرد

– باد گلوی بدبو

عملکرد طب سوزنی برای درمان اسهال

طب سوزنی یک روش بی درد است که با قرار دادن سوزن نازک روی پوست بدن و کانال های انرژی باعث تغییر کارکرد سیستم بدن و تشویق آن به ترمیم طبیعی و بهبود عملکرد اعضای مختلف بدن می شود.

– اگر سردی در روده ی بزرگ باشد، درمان اصلی برطرف کردن سرما و نم در این قسمت است.

– اگر اسهال بر اثر گرمای روده ی بزرگ باشد. عضو مورد نظر را خنک و نم را  برطرف می کنند.

– اگر اسهال بر اثر احتباس غذا باشد، قدرت هضم را تقویت می کنند تا احتباس مواد غذایی از بین برود.

– اگر همراه اسهال دچار تنوع نیز هستید، طب سوزنی با وارد کردن سوزن ها در مچ دست و تحریکات الکتریکی باعث کاهش علائم آن می شود.

نکته مهم

به یک لیوان آب جوشرده ی سرد شده، مقداری نمک و یک قاشق چای خوری شکر اضافه کرده و این ترکیب را پس از هر بار دفع مزاج مصرف کنید لازم است این مخلوط جرعه جرعه میل شود تا از بروز استفراغ پیشگیری شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *