تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

پیشنهادهایی برای زمان وزنه زدن در ماه رمضان

بیشتر مردم در ماه مبارک رمضان احساس می کنند که وقت کافی برای ورزش کردن ندارند؛ بنابراین تصمیم می گیرند در این ماه، ورزش را کنار بگذارند و متوقف کنند.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • زمانهای مناسب برای وزنه زدن+ نکته های مثبت و منفی
  • زمانهای مناسب برای ورزشهای هوازی + نکته های مثبت و منفی

تنظیم برنامه ورزشی مطابق با ماه رمضان

برنامه تمرینی و نتیجه ای که در سال پیش انجام شده است.

اگر ورزشهای سخت و با شدت بالا و ورزش صبحگاهی انجام می دادید، باید برای ماه رمضان برنامه خود را تغییر دهید.

ورزش با شدت بالا را به بعد از افطار موکول کنید؛ اگر می خواهید صبحها ورزش کنید باید شدت ورزش را کاهش دهید تا بدنتان زیاد عرق نکند؛ زیرا کم آبی برای بدنتان خطرناک است.

نکته: پیش از اجرای پیشنهادها، با پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

وزنه زدن در ماه رمضان

به طور کلی، ابتدا بدن از کربوهیدرات ها به عنوان منبع اصلی سوخت رسانی استفاده می کند و منبع دوم نیز چربیهای ذخیره شده در بدن خواهد بود؛ به عنوان گزینه سوم نیز برای تأمین سوخت از عضلات کمک خواهد گرفت.

به بیان دیگر، زمانی که شما روزه هستید اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید، بدن شما از عضلاتتان به عنوان منبع تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.

پیشنهادهایی برای زمان وزنه زدن

دو ساعت قبل از افطار

نکته های مثبت: ایده اینکه قبل از افطار ورزش کنید بسیار ساده است؛ زیرا شما بلافاصله بعد از انجام تمرینها می توانید وعده مورد نیاز برای زمان استراحت را میل کنید.

نکته های منفی: اینکه شما با دهن روزه شروع به ورزش کردن کنید، به این معنی است که قند خونتان کم است و ممکن است باعث سرگیجه و حالت تهوع در شما شود.

همچنین، کاهش انرژی در بدن وقتی که وزنه ای سنگین می زنید سبب می شود تا بدنتان به جای استفاده از کربوهیدرات ها یا چربیهای موجود در بدن از عضلات استفاده کند. تجزیه عضلات شروع می شود و هورمون کورتیزول را (شناخته شده به نام هورمون استرس) در خون آزاد می کند.

نتیجه گیری: وزنه زدن با زبان روزه فایده ای ندارد، زیرا شما انرژی لازم برای انجام تمرینهای متوسط و یا شدید را ندارید. مگر اینکه خودتان بخواهید سبک وزنه بزنید و شخصاً این کار را ترجیح دهید وگرنه هیچ فایده ای در این کار نیست؛ همچنین باید مطمئن شوید که سرگیجه نگیرید یا به خودتان آسیب نزنید. یاد بگیرید که با چه برنامه غذایی می توانید حجم عضلاتتان را حفظ کنید.

دو ساعت بعد از افطار

نکته های مثبت: تمرین بعد از افطار (حدوداً ۲ تا ۳ ساعت) به این معنی است که شما مقدار کافی انرژی و کالری را برای انجام یک تمرین طاقت فرسا به دست آورده اید؛ بدنتان نیز به مقدار لازم هیدراته شده تا هنگام تمرین دچار کم آبی نشوید. فراموش نکنید که کمبود آب ممکن است موجب سرگیجه و حالت تهوع شود.

نکته های منفی: افزایش و کاهش حجم عضلات در این زمان برابر با صفر خواهد بود؛ بنابراین هیچ نکته منفی وجود ندارد. مسئله اینجا پیدا کردن بهترین زمان برای انجام ورزش در ماه مبارک رمضان است. تمرینهای ورزشی در ماه رمضان باید کوتاه باشد و از انجام حرکتهای بیهوده مثل جلو بازو یا جلو پا سیم‌کش جداً خودداری کنید.

نتیجه گیری: چند ساعت بعد از صرف افطار زمان مناسبی برای انجام ورزش است؛ زیرا در زمان افطار مقدار انرژی مورد نیاز برای تمرین ورزشی را دریافت کرده و دیگر به هیچ وجه نگران از دست دادن عضلات نخواهید شد.

پیشنهاد می شود به جای تکرار یک تمرین، از تمرینهای ترکیبی استفاده کنید. ناگفته نماند که در بعضی از پژوهشها نشان داده که با رعایت برنامه غذایی و مکمل، امکان عضله سازی در ماه رمضان نیز امکان پذیر است.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *