درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا یک کلیه پیوندی هم می‌تواند به‌خوبی دو کلیه فعالیت کند؟

یکی از سوالات رایج درباره کلیه‌ها، این است که آیا یک کلیه پیوندی هم می‌تواند به‌خوبی دو کلیه فعالیت کند؟ پاسخ متخصصان به این سوال، مثبت است. درواقع، آزمایش‌های علمی نشان داده‌اند که یک کلیه پیوندی هم از نظر اندازه و هم از نظر عملکرد می‌تواند به‌مرور زمان وضعیت بهتری پیدا کند.

همه افرادی که فقط یک کلیه دارند، حداقل باید یک بار در سال برای بررسی عملکرد کلیه به پزشک مراجعه کنند. پزشکان معمولا از آزمایش ادرار و آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه استفاده می‌کنند. البته وضعیت فشار خون این افراد هم باید هر سال مورد بررسی قرار بگیرد. فعالیت‌های ورزشی و انواع فعالیت‌های بدنی برای افراد دارای یک کلیه، بدون خطر و مفید هستند. با این‌حال، این افراد باید در حین فعالیت‌های ورزشی کاملا مراقب خودشان باشند و از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. البته بعضی از پزشکان فکر می‌کنند که افراد دارای یک کلیه نباید به این ورزش‌ها بپردازند: فوتبال، بوکس، هاکی، ورزش‌های رزمی و کُشتی.

پوشیدن جلیقه‌های محافظ دنده در زیر لباس ورزشی، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند از آسیب‌دیدگی کلیه درحین فعالیت‌های ورزشی جلوگیری کند. البته فراموش نکنید که این ترفند فقط می‌تواند خطر را کاهش بدهد و هرگز نمی‌تواند خطر را کاملا دور کند.

منبع: سلامتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *