درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

نارسایی مزمن کلیه در کشور رو به افزایش است!

هشدار نسبت به افزایش نارسایی مزمن کلیه در کشور

نارسایی مزمن کلیه در کشور رو به افزایش است و به همین دلیل افراد در انتظار پیوند کلیه نیز بیشتر شده‌اند.

دبیر علمی دومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری، در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری افزود: این موضوع نشان‌دهنده یک ضرورت برای بهره گیری از روش‌های نوین برای درمان بیماری‌ها از جمله کلیه است.

دکتر رضا مقدسعلی، يکی از معضلات حوزه پزشکی در دنیا و کشور ما را نارسایی مزمن کلیه اعلام کرد و گفت: نارسایی مزمن کلیه عمدتا به دلیل بیماری دیابت و فشارخون ایجاد می‌شود. براثر این بیماری عملکرد کلیه‌ها بتدریج از بین می‌رود و این بیماران نیازمند دیالیز یا پیوندکلیه می‌شوند.

مقدسعلی بیان کرد: آمار دقیقی از مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه در کشور نداریم اما شواهد و بررسی‌های موردی نشان می‌دهد که این بیماری در ایران مانند سایر کشورها در حال افزایش است.

وی اظهارکرد: هرچند بافت کلیه از بافت‌های بسیار پیچیده بدن است اما درزمینه استفاده از سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت در ایران و برخی از کشورها به موفقیت‌هایی دست یافته اند که امیدوارند در سال‌های آینده بتوانند کمک موثری برای درمان بیماران کلیوی باشند.

مقدسعلی گفت: محققان در تلاش هستند با کمک سلول‌های بنیادی جلوی پیشرفت نارسایی مزمن کلیه را بگیرند و با استفاده از سیستم‌های مناسب بتوانند این بیماران را زودتر شناسایی و اقدامات لازم را برای درمان آن‌ها انجام دهند.

دبیر علمی دومین سمپوزیوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در بیماری کلیه و مجاری ادراری افزود: تعدادی ایده در زمینه نارسایی مزمن کلیه به دبیرخانه این سمپوزیوم ارسال شده و پس از داوری دو ایده برتر انتخاب و به هر ایده برتر ۵۰۰ میلیون ریال به عنوان جایزه اعطا شد.

مروری برمهندسی بافت کلیه و مجاری ادراری، نگاهی به نقش سلول‌های بنیادی در بیماری کلیه و استفاده از سلول‌های بنیادی استرومال مشتق از بافت چربی برای بهبود کارکرد کلیه در بیماری سندرم نفروتیک از جمله موضوعات ارایه شده در این نشست علمی است.

چالش‌های سلول درمانی و مطالعات آن در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، رویکرد زیست شناسی سامانه‌ها جهت شناسایی اهداف دارویی در نفرولوژی، طراحی پروتکل‌هایی برای کاهش دفع پیوند و افزایش بقای پیوند کلیه و سلول‌های بنیادی و پیوند کلیه از دیگر موضوعات ارایه شده در این سمپوزیوم است.

منبع:  ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *